لرستان مهد آثار برجای مانده از تاریخی کهن دفتر رنگارنگ گردشگری و سرزمینی باستانی است که با بهره مندی از هزاران اثر باستانی و طبیعی، آبشارهای خروشان و رودخانه های جاری، پل های تاریخی کوههای سربه فلک کشیده یکی از مهم ترین مناطق باستانی ایران به شمار می رود.
پنج هزار اثر باستانی و تاریخی کشف شده در این استان که اغلب متعلق به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی هستند بیانگر قدمت فرهنگی مردمان این دیار است.
برخی از این آثار مانند نقوش و کنده کاری های داخل غارها و اشیا مفرغی و سفالینه ها، دارای قدمتی بیش از ۴۰ هزار سال هستند که حکایت از تاریخ ۴۰ هزار ساله زیست در این دیار دارد.
بیش از ۲۵۰ غار مسکونی و پناهگاه صخره ای نظیر غارهای پاسنگر گنجی قمری، یافته ، غار کوگان ، گر ارجنه و غار شگفت انگیز کلماکره در نقاط مختلف لرستان، جلوه ای خاص و دیدنی به این دیار بخشیده و قدمت زندگی بشری را در این سرزمین به هر گردشگری یاد اوری می کند.
لرستان دارای ۱۰۰ پل تاریخی منحصر به فرد است که قدمت آنها به دوران اشکانیان، ساسانیان، دوران اسلامی و قاجار بازمی گردد و از این مجموع تاکنون ۸۰ پل در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
نیاکان لرستان، پل های تاریخی این استان را بدون ابزار پیشرفته امروزی بنا کردند و تاکنون در مقابل حوادث طبیعی نظیر سیل و زلزله ، باد و باران همچون کوهی استوار ایستاده اند، ساخت پل های سنگی بر روی رودخانه های خروشان استان لرستان از جمله آثاری است که از دوره های هخامنشیان و ساسانیان تاکنون گذر زمان را طی کرده اند.
پل شکسته خرم آباد ، پل کشکان بر روی رودخانه کشکان ، پل گاو میشان ، پل کلهر و پلدختر از جمله پل های عهد باستان بنا شده در استان لرستان هستند.
به گفته کارشناسان پل های گاومیشان ، پلدختر ، کلهر ، کشکان و شکسته بیش از یک هزار و۴۰۰ سال قدمت تاریخی دارند و از معماری ، هنر و بنای منحصربفردی در سازه پل برخوردار هستند.
لرستان در دوره مادها، هخامنشی، ساسانی و اسلامی در مسیر هگمتانه ـ شوش در موقعیت ویژه ای قرار داشته است و پل کشکان در ۵۰ کیلومتری جنوب خرم آباد و در این مسیر احداث شده است که متاسفانه دراثر سیلاب سال جاری تعدادی از این پل ها به ویژه پل کشکان و دیگر آثارتاریخی استان دچار خسارت شد.

۷۸ میلیارد تومان خسارت به میراث فرهنگی و گردشگری لرستان وارد شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان می گوید: بر اثر سیل فروردین ماه سال جاری ۱۰۰ اثر تاریخی لرستان دچار خسارت شد و در حوزه آثار تحت تملک این اداره کل حدود ۷۲ میلیارد و ۳۱۵ میلیون تومان خسارت ثبت شده است.
سید امین قاسمی اظهار داشت: در حوزه بخش خصوصی مشاغل خانگی و کارگاه های صنایع دستی هتل ها و گردشگری استان نیز سیل پنج میلیاردو ۲۴۵ میلیون تومان خسارت وارد کرد.
به گفته وی، خسارات وارده به میراث فرهنگی و گردشگری لرستان در سامانه سجاد بارگذاری شده است.
تاکنون اعتباری جهت خسارت وارده سیل به آثار تاریخی لرستان ابلاغ نشده است
مدیرکل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی لرستان همچنین گفت: برای مرمت آثار و ابنیه تاریخی لرستان که در سیل سال جاری خسارت دیدند تاکنون هیچگونه اعتباری ابلاغ نشده است.
قاسمی با اشاره به حجم سنگین خسارت سیل سال جاری به آثار تاریخی این استان بیان کرد: پل کشکان یکی از برجسته ترین آثار تاریخی در این استان است که در برای مرمت این اثر تاریخی ۳۲۰ میلیون تومان اعتبار داخلی در نظر گرفته ایم و مرمت این اثر تاریخی در حال اجرا است.
وی ادامه داد: همچنین جهت مرمت تاسیسات قلعه فلک الافلاک ۱۵۰ میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته شده است.
قاسمی بیان کرد: در حوزه گردشگری استان نیز زیرساخت های زیادی دچار آسیب شد که که در حال حاضر عملیات بهسازی مسیر دریاچه گهر، مرمت پل کلهر و بهسازی مسیر آبگرمه نورآبادو مسیر گردشگری آبشار آبچکان از محل اعتبارات این اداره کل در دست اقدام است.

سیل ۱۶ میلیارد تومان به زیرساخت های گردشگری لرستان خسارت وارد کرد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان همچنین گفت: سیل ۱۲ فروردین ماه جاری بسیاری از تاسیسات، هتل ها و زیرساخت های گردشگری لرستان را دچار تخریب و خسارت کرد.
قاسمی با بیان اینکه راه ارتباطی بسیاری از سایت های گردشگری استان مسدود و تخریب شده است، اظهار داشت: برخی از تاسیسات گردشگری استان دچار آسیب و گاهی تخریب کامل شدند و بسیاری از واحدهای پذیرایی بین راهی پلدختر به طور کامل تخریب شد.
وی با بیان اینکه تاسیسات و ساختمان ها، زیرساخت های گردشگری، پل های ارتباطی، آبشارها، سکوها و رمپ های به سمت پل ها نیز دچار خسارت زیادی شده اند، افزود: امکان تردد و دسترسی به تعداد زیادی از جاذبه های گردشگری استان به ویژه شیرز، آبشار هفت چشمه، غارکوگان به طور کامل بر اثر سیل از بین رفت.

بیش از ۸۰ درصد ظرفیت مراکز اقامتی لرستان بر اثر سیل خالی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: ایام نوروز بهترین فرصت درآمدزایی برای تاسیسات گردشگری، اقامتی، دفاتر، هتل های استان بود که بروز سیل بسیاری از رزرو های هتل ها و مراکز اقامتی استان به شرایط نامساعد کنسل شد و این مراکز متضرر شدند.
قاسمی اظهار داشت: سال های گذشته ظرفیت اقامتی استان تا بیش از ۹۰ درصد در ایام نوروز پر بود که امسال به دلیل سیل بیش از ۸۰ درصد این ظرفیت خالی ماند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت:قطار گردشگری لرستان که نخستین سال فعالیت را در استان تجربه می کرد برخلاف استقبال بسیار گسترده در روزهای نخست از ۱۱ تا ۱۴ فروردین حرکت خود را کنسل کرد و خسارت بسیار زیادی متحمل شد.
قاسمی افزود: آمار اقامت مسافران نوروزی در لرستان ۳۰۹ هزار و ۵۹۵ شب اقامت است که نسبت به سال گذشته ۵۶ درصد کاهش و آمار بازدید از قلعه فلک الافلاک ۹۴ هزار و ۹۷ نفر ثبت شد که ۴۷ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت.
وی اظهار داشت: این درحالی است که در موج نخست تعطیلات آمار بازدید های استان افزایشی بود و در روز سوم فروردین ماه جاری رکودشکنی بازدیدهای استان رقم خورد و ۱۷ هزار و ۴۹۰ نفر از قلعه فلک والافلاک بازید کرد.

بر اثر سیلاب ۵۷ میلیارد تومان به آثار و بناهای تاریخی لرستان خسارت وارد شد
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت:برخی آثار برجسته تاریخی لرستان از جمله پل‌های کشکان، افرینه، کلهر، و پلدختر و نیز پل تاریخی گَپ، بر اثر سیلاب‌های اخیر دچار آسیب جدی شده‌اند.
قاسمی مهم‌ترین این آسیب‌ها را رانش تپه قلعه فلک الافلاک برشمرد و ادامه داد: بر اثر آن بخشی از ضلع غربی تپه‌ای که قلعه بر روی آن بنا شده، تخریب شد.
وی با بیان اینکه، کارشناسان میراث فرهنگی اقدامات لازم را برای جلوگیری از رانش بیشتر انجام داده‌اند، تصریح کرد: حفاظت از این آثار ارزشمند تاریخی در اولویت فعالیت‌های میراث فرهنگی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: یکسری عملیات اضطراری روی برخی پل ها و آثار تاریخی انجام شده اما برای پیشبرد کارها همچنان منتظر تخصیص اعتبار هستیم.
قاسمی تصریح کرد: برخی آثار با میزان اعتباری اندک قابل ترمیم است اما برخی ابنیه را با یک میلیارد تومان هم نمی توانیم بازسازی کنیم.
وی یادآور شد: در استان اثری تاریخی که به طور صد در صد به دلیل سیل خسارت دیده باشد نداریم و بیشتر خسارت ها بین صفر تا ۵۰ درصد بوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به خسارت سیل به ۱۰۰ اثر و ابنیه تاریخی این استان گفت: تاکنون یک ریال اعتبار برای جبران این خسارات اختصاص داده نشده است.