دکتر ایرج حریرچی روز دوشنبه در حاشیه نشست ستاد مدیریت بحران مبارزه با کرونا دانشگاه علوم پزشکی بابل در جمع خبرنگاران افزود: مردم مسافرت‌های پیش از ماه مبارک رمضان و داخل این ماه را به حداقل برسانند.

وی با بیان اینکه از امروز ممنوعیت تردد بین استان‌ها برداشته شد و این بازگشایی ترددها با هدف اقتصادی و برای کسب‌ وکارها بود و مردم همچنان باید به شعار در خانه بمانیم کاملا وفادار باشند؛ افزود: تا اطلاع ثانوی تا کشف دارو و واکسن در مقیاس ماه و سال باید به زندگی با کرونا عادت کنیم.

وی بیان کرد: تا اطلاع ثانوی در کل دنیا، حتی کشورهایی که بنظر می‌رسد پاک هستند، پیک دوم، سوم و چندم به طور کامل محتمل است.

دکتر حریرچی ادامه داد: اینطور نیست که اگر در قم و گیلان شیوع شدید داشتیم و الان افت کرده، پرونده این بیماری بسته شده است.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل ازایرنا, وی بیان داشت: استان مازندران که در یک برهه زمانی، پیک بیماری داشت، الان بیماری کنترل شده اما به معنای این نیست که خیال مان راحت شده باشد.

معاون کل وزارت بهداشت ، درمان و اموزش پزشکی اضافه کرد: ما به طور خلاصه به زندگی با کرونا، احتیاطات مربوط به کرونا، رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی تا حد مقدور، کماکان تا اطلاع ثانوی در مقیاس ماه و سال تا کشف دارو و واکسن که مشخص نیست قابل دسترسی همه کشورها باشد، باید عادت کنیم.

اشخاص کم‌علامت و بی‌علامت عامل اصلی انتشار بیماری در سطح جامعه

حریرچی، عامل اصلی انتشار بیماری در سطح جامعه را اشخاص کم‌علامت و بی‌علامت دانست و گفت: در حال حاضر وزارت بهداشت مرحله دوم غربالگری را انجام می‌دهد که در مرحله اول غربالگری انجام و در بیشتر استان‌ها با بالای ۹۹ درصد افراد تماس گرفته شد.

وی با اشاره به اینکه در مرحله دوم غربالگری، با بیش از ۸۰ درصد افراد تماس گرفته شد، گفت: یکی از اقدامات بزرگی که در حال انجام است، غربالگری با تست مولکولی نمونه از حلق و بینی برای اشخاص کم‌علامت و بی‌علامت است و یا کسانی که تماس نزدیک با مبتلایان داشتند.

وی گفت: کسانی که علامت دارند، ایزوله و بستری می‌شوند و این موضوع در ۲۱ استان در حال انجام است و به مرور به سایر استان‌ها تعمیم داده می‌شود.

وی ادامه داد: اقدام بزرگ دیگری که با دانشگاه صنعتی شریف انجام شده، این است که با نرم‌افزار تلفن همراه افرادی که مبتلا و یا به جاهایی رفتند که افراد مبتلا وجود داشتند، را شناسایی و محدودیت هایی را ایجاد می کنیم و همچنین مردم می‌توانند از طریق نرم‌افزاری مناطق حضور افراد مبتلا را شناسایی کنند.

دکتر حریرچی اظهار داشت: همانطور که این ویروس هوشمندانه عمل می‌کند، ما نیز باید هوشمندانه عمل کنیم و تاکتیک ها را بروز کنیم و آرایش دفاعی را به میزان لازم عوض کنیم تا بتوانیم در برابر این بیماری پیروز شویم.

سلبریتی‌ها و افراد مشهور کشور اقدام قابل توجهی در مقابله با کرونا نکردند

معاون‌ کل وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در حال حاضر وقت این است که به هم کمک کنیم؛ ادامه داد: الان در کشورها افراد سلبریتی و افراد مشهور و محبوب نقش بسیار بزرگی در آموزش مسایل کرونا، کمک مالی مستقیم و جمع‌آوری کمک‌های مردمی را دارند.

دکتر ایرج حریرچی افزود: ما به غیر از بعضی از ورزشکاران، از سلبریتی‌ها و افراد مشهور خودمان کار عمده و قابل توجهی ندیدیم و اگر انجام دادند، اعلام نشده است، خواهش می‌کنیم همه وارد و کمک کنند.

وی بیان داشت: این ویروس در سطح جهان بیشتر فقرا را درگیر می‌کند و فقرایی که درگیر می‌شوند، عوارض بیشتری دارند.

وی افزود: در کشور انگلیس، سیاه‌پوستان و آسیایی‌ها ۱۴ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند ولی کسانی که فرم شدید بیماری را دارند و در آی‌سی‌یو بستری هستند، ۲۸ درصد می باشند.

معاون‌ کل وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در آمریکا میزان مرگ سیاه‌ پوستان و فقرا دو برابر سفید پوستان و ثروتمندان است؛ گفت: عوارض اقتصادی بیماری بیشتر متمرکز بر فقرا، افراد روزمزد و شاغلین بخش خصوصی است.

دکتر حریرچی امروز به همراه مسئولان دانشگاه علوم پزشکی بابل با حضور در منزل دکتر ربیعی رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی بابل که به علت کرونا جانش را از دست داد، با خانواده اش دیدار کرد.

زنگ خطر شیوع بیماری کرونا در مازندران سی ام بهمن ماه سال گذشته با شناسایی ۲ بیمار در بابل به صدا درآمد. اگر چه روند شیوع بیماری از اواخر اسفند در مازندران به نقطه پیک رسید و از سوم فروردین ماه امسال هم کاهشی شد ، ولی همچنان صدها بیمار کرونایی در بیمارستان های استان تحت درمان قرار دارند و هر روز نیز دهها بیمار جدید در بیمارستان های زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل پذیرش می شوند.

دانشگاه علوم پزشکی بابل که مستقل از دانشگاه علوم پزشکی مازندران فعالیت می کند ، شهرستان ۵۰۰ هزار نفری بابل را با هفت بیمارستان زیر پوشش دارد که از این تعداد چهار بیمارستان آیت الله روحانی ، شهید بهشتی ، یحیی نژاد و امیرکلا از ابتدا برای پذیرش بیماران کرونایی اختصاص یافتند و همچنان هم پذیرش این بیماران در تمامی این بیمارستان ها ادامه دارد.