به گزارش جارچی اخبار از کاشان، دکتر رسول کوهستانی پژوه مدیرکل گمرکات استان اصفهان اظهار داشت : در سال ۱۳۹۸ صادرات *گمرک کاشان* ۴۹۶ هزار تن و به ارزش بالغ بر ۳۰۱ میلیون دلار بوده است .وی درخصوص میزان صادرات *گمرک کاشان* در مقایسه با سال ۹۷ گفت: از *لحاظ وزنی ۲۴۱ درصد رشد* و از حیث ارزش ۱۱ درصد افزایش داشته است .
مدیرکل گمرکات استان اصفهان بیان داشت: ۲۸ درصد از سهم ارزش و ۲۴ درصد از سهم وزن صادرات گمرکات استان مربوط به گمرک کاشان بوده است .
وی با اشاره اینکه در شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت و ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان اصفهان با حضور مقام عالی وزارت اقتصادی و دارایی و رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص *ارتقاء سطح گمرک کاشان از رئیس به مدیریت* و همچنین تصویب اختصاص بودجه لازم از محل اعتبارات استانی جهت *احداث ،توسعه و تجهیز گمرک کاشان* مصوبات مهمی داشته ایم که امیدواریم در سال جاری اجرایی شود ، بیان داشت : جای تشکر دارد که با هماهنگی و موافقت فرمانداری ویژه کاشان و مصوبه ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی چهار واحد منزل مسکونی سازمانی جهت کارکنان گمرک کاشان تخصیص یافته است .
مدیرکل گمرکات استان اصفهان با اشاره به تهیه نقشه طرح جامع گمرک کاشان تاکید کرد: درحال حاضر فعالیت گمرک کاشان در یک فضای بسیار کوچک و نامناسب استیجاری در شهرک صنعتی راوند در حال انجام است اما همکاران خدوم و زحمتکش و دلسوز این گمرک موفق شده اند با ارائه خدمات در محل واحدهای تولیدی صادراتی و خارج از وقت اداری *بالاتر از بسیاری از استانهای کشور صادرات داشته باشند .*
دکتر رسول کوهستانی پزوه در مورد *عمده محصولات صادراتی گمرک کاشان* اظهار داشت:آهن و فولاد با ۱۸۵ میلیون دلار و ۴۳۷ هزارتن ، فرش ماشینی با ۷۷ میلیون دلار و ۱۴ هزارتن ، مصنوعات آهن و چدن با ۱۳ میلیون دلار و ۱۹ هزار تن ، محصولات لبنی با ۹ میلیون دلار و ۵ هزار تن و روغنهای اسانسی و گلاب با ۴ میلیون دلار و ۳ هزارتن عمده محصولات صادراتی گمرک کاشان بوده اند.
وی در تحلیل آمار صادرات گمرک گمرک کاشان در سال ۹۸ اذعان داشت: مهمترین دلیل رشد صادرات گمرک کاشان به خصوص از لحاظ وزنی صادرات محصولات فولادی بوده است به طوریکه میزان صادرات آهن و فولاد از لحاظ وزنی ۳۱۳ درصد و حیث ارزشی ۱۹۴ درصد رشد نسبت به سال۹۷ را تجربه کرده است .
مدیرکل گمرکات استان اصفهان با بیان این موضوع که تشریفات صادرات شرکتهای تولیدی *شهرستانهای اطراف کاشان و حتی گلپایگان* با ارزیابی در محل یا حمل یکسره توسط کارکنان گمرک کاشان انجام می شود بیان داشت : صادرات محصولات لبنی درسال ۹۸ نسبت به سال قبل از نظر وزنی ۳۴۸ درصد و لحاظ ارزشی ۱۱۱ درصد افزایش داشته است .
وی در خصوص *کشورهای عمده مقصد صادراتی گمرک کاشان* اظهار داشت: عراق با ۱۱۹ میلیون دلار ، افغانستان با ۴۵ میلیون دلار ، پاکستان با ۱۴ میلیون دلار ، عمان با ۱۴ میلیون دلار و میانمار با ۱۳ میلیون دلار عمده خریداران صادرکنندگان کاشان بوده اند .
مدیرکل گمرکات استان اصفهان رشد صادرات گمرک کاشان به کشورهای عمان و میانمار درسال ۹۸ قابل توجه دانست و گفت : صادرات به عمان از لحاظ وزنی حدود ۷ برابر سال ۹۷ و صادرات به میانمار برای اولین بار اتفاق افتاده است .

انتهای خبر/ بصیرتی