منابع طبیعی مانند جنگل ها و مراتع، تکیه گاهی مطمئن برای توسعه اقتصادی و اجتماعی، بستری برای رونق کشاورزی، عرصه ای برای تولید چوب، زیستگاهی برای گونه های گیاهی و جانوری، منبعی برای تولید اکسیژن، گردشگاهی برای تفریح و محل مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت است.

این نعمت الهی، با تولید محصولات پرارزش گوناگون، زمینه اشتغال عده بسیاری از افراد جامعه را فراهم کرده و سبب شکوفایی اقتصاد ملی کشور می شود، در واقع انسان ها از وجود طبیعت و درختان همواره لذت می برند، ما با نگاه به درختان، به آرامش، سبکبالی و حس زندگی می‌رسیم.

هفته منابع طبیعی امسال متاثر از کرونا بود، جمعیتی که برای غرس نهال آمده چهره های متفاوتی با هر سال داشتند، ماسک و دستکش و مواد ضدعفونی کننده همراه آنان بودند، آنهایی هم که اینها را نداشتند خود منابع طبیعی ملزومات بهداشتی برایشان فراهم کرده بود.

این روزها که خیلی از روابط عادی مردم تحت تاثیر کرونا قرار گرفته، همه برنامه ها از جمله درختکاری هم با توصیه های بهداشتی همراه شده تا مبادا جان کسی به خطر بیفتد، امروز در سنندج جشن درختکاری بود و نهال‌های بومی در خاک حاصلخیز ریشه نشاندند.

تلاش برای سرسبزتر شدن کردستان

مدیرکل منابع طبیعی کردستان که صحبت‌هایش را با لزوم حفظ فاصله یک متری شرکت کنندگان آغاز کرد، گفت: خیلی ها ۱۵ تا ۲۱ اسفند را به عنوان هفته درختکاری و غرس نهال می شناسند در حالیکه این هفته، فرصت فرهنگسازی و ارتقای فرهنگ حفاظت و صیانت از منابطع طبیعی است.

سعدی نقشبندی با بیان اینکه از پاییز امسال تاکنون هزار و ۴۵۰ هکتار در استان جنگل‌کاری شده است، افزود: در این هفته هم ۲۰۰ هزار اصله نهال توزیع می‌شود که ۱۵۰ هزار اصله آن تاکنون توزیع شده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی گام مهم توسعه منابع طبیعی و درختکاری را حمایت و نگهداری از نهال‌های غرس شده برشمرد و از شهرداران، کوهنوردان و طبیعت دوستان و همه شهروندانی که می توانند این مهم را به سرانجام برسانند، خواست تا در حفاظت از این سرمایه ها کوشا باشند.

مدیرکل منابع طبیعی کردستان گفت: امروز پنج هکتار در ضلع جنوبی پارک کودک، ۲۰ هکتار در تپه پیرچنار و ۴۵ کیلومتر در محور سنندج – مریوان نهالکاری شد و درختکاری تا پایان اسفند ادامه دارد.

وی افزود: در ۲ سال اخیر ۲ هزار هکتار جنگل کاری در استان انجام شده که جهش بزرگی در توسعه فضای سبز استان به شمار می رود چرا که تا پیش از آن تنها سه هزار هکتار جنگل کاری داشتیم.

منفعت و لذت در کنار هم

نماینده ولی فقیه در استان کردستان هم با بیان اینکه اسلام به طبیعت اهمیت بسیاری داده است، افزود: طبیعت برای استفاده انسان است و باید از چیزی که استفاده می کنیم مراقبت کنیم.

آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی با تاکید بر اینکه درخت ثمره های مختلف با خواص مختلفی دارد، تاکید کرد: از سویی نیاز به زیبایی و لذت های بصری که از درخت و سبزه و گل داریم، باعث می شود تا روحیه انسان شاداب شود و در این روزها که کشور درگیر ویورس منحوس کرونا است، درختکاری راه خوبی برای ارتباط با طبیعت است.

وی اضافه کرد: درخت در تامین اکسیژن و هوای پاک نقش موثری دارد و لذا همانگونه که اسلام برای انسان و سلامت وی ارزش قائل است، برای ابزارهای تامین سلامت هم توصیه هایی دارد.

نماینده ولی فقیه در استان با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم هر جایی که می شود درخت بکاریم، یادآور شد: این روزها غنیمتی است که نباید از دست بدهیم و انس بیشتری با طبیعت داشته باشیم.

کردستان سرآمد سرسبزی

استاندار کردستان هم گفت: توسعه منابع طبیعی و فضای سبز با توجه به ظرفیت خاک خوب و آب فراوان در استان بستری است تا این استان سرآمد سرسبزی در کشور شود.

بهمن مرادنیا با بیان اینکه سال گذشته با وجود آغاز دیرهنگام، ۴۰ هکتار درختکاری در سنندج انجام شد، افزود: امسال این میزان در استان به ۲۵۰ هکتار رسیده است که در حوزه شهری و ورودی و خروجی ها انجام می شود.

وی با بیان اینکه در شهرهای استان نمادی از فضای سبز و درخت دیده نمی شود، اضافه کرد: با این شرایط خوب جوی حیف است که شهرها و ورودی‌های آن بدون فضای سبز و درخت باشد.

مردانیا اظهار داشت: امسال ۱۴۵ کیلومتر در ورودی ها و خروجی های استان برای درختکاری تعریف شده است.

قبرهایی که میزبان درخت شد

وجود درختانی که در خیابان های شهری نیز کاشته می شوند نشان پیوند قدیمی بین انسان و طبیعت است، به همین دلیل است که به منظور استحکام این رابطه، همگی سعی می کنیم تا از درختان کهنسال قدیمی محافظت بیشتری به عمل آوریم و سعی کنیم در روز درختکاری حداقل با کاشتن یک نهال درخت پیوند خود را با این طلای سبز بیشتر کنیم.

خیلی ها می گویند: بیشتر بیماران بعد از عمل جراحی و یا بیماران قلبی، اگر در بیمارستان در اتاقی با منظره ای رو به طبیعت و درختان بستری شوند، بهبود آنها سریع تر می شود و شاید آنانی که امروز درخت کاشتند امید به این داشتند تا در بهاری که در راه است، بیمارانی که بر ویروس کرونا غلبه می کنند، بتوانند در طبیعت زیبای آبیدر حاضر شوند و از آن لذت ببرند، همان چاله هایی که دشمنان و رسانه های معاند چند روز پیش می‌گفتند قبر برای فوت شدگان بیماری کرونا هستند، امروز پذیرای ریشه نازک نهال‌هایی شد که با کشت آنان امید و زندگی هم گام به گام پیش رفت.