جواد چیتگر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: اگر فردی با علم به اینکه بیماری کرونا می‌تواند باعث خسارات و صدمه جسمانی به دیگران شود، به انتقال این بیماری مبادرت کند، ضامن پرداخت خسارات بوده و باید از نظر حقوقی با او برخورد شود.

وی اضافه کرد: در قانون مجازات اسلامی و در بحث موارد پزشکی نیز به برخی بیماری‌ها مانند ایدز اشاره کرده که اگر فردی این بیماری را به دیگران سرایت دهد، باید از نظر حقوقی پاسخگو باشد که این موضوع می‌تواند برای کرونا نیز صادق باشد.

چیتگر در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه حقوقدانان و وکلا چه سهمی در مدیریت بحران کرونا دارند، اظهار داشت: امروز لازم است که همه حقوقدانان و وکلا به تبیین و تشریح مباحث حقوقی در خصوص انتقال بیماری کرونا اقدام کنند تا افزایش آگاهی نسبت به تبعات حقوقی در رابطه با این بیماری باعث شود مردم بیش از پیش به حقوق یکدیگر احترام بگذارند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, این وکیل پایه یک دادگستری به رعایت حقوق شهروندی در بحران کرونا اشاره کرد و گفت: به لحاظ اخلاقی و حقوقی در شرایطی که بیماری ویروسی کرونا بسیار جدی بوده و آمار مبتلایان به آن رو به افزایش است، حقوق شهروندی به ما می‌گوید که مراقب رفتار و اعمال خویش باشیم و از دامن زدن به زنجیره گسترش این بیماری در جامعه اجتناب کنیم.

چیتگر نقش نهادهای مدنی و سازمان‌های مردم نهاد حقوقی را در آموزش و نهادیه کردن نکات بهداشتی و سلامتی بی‌بدیل دانست و گفت: هر اندازه که مردم نسبت به مباحث حقوقی آگاهی کسب کنند، در تعاملات اجتماعی نیز با رعایت اخلاق و بازدارندگی رفتار خواهند کرد و امروز در بحران کرونا نیاز داریم که بیش از پیش به این موضوعات توجه کنیم.

مدرس حقوق در دانشگاه خاطرنشان کرد: برای قانون پذیرکردن مردم می‌توان از ابزارهای متعدد کوتاه مدت و بلند مدت استفاده کرد که بهترین گزینه برای یک اقدام اساسی حرکت به سمت آموزش مباحث حقوقی در دوران ابتدایی و نهادینه کردن قانون در ذهن محصلان است.

تاکنون، ۴۰۷ نفر در استان قزوین به بیماری کرونا مبتلا شده و ۳۷ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خودشان را از دست داده‌اند.