رئیس جمهور در جلسه ستاد مقابله با کرونا به تشریح شرایط کشور در مقابله با ویروس کرونا پرداخت.
به گزارش جارچی اخبار، حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به مسائل متعددی که این ویروس برای کشورهای مختلف جهان به وجود آورده است، گفت: رشد متوسط اقتصاد جهانی در سال ۲۰۱۹، ۲.۹ بوده است اما در سال ۲۰۲۰ که با ویروس کرونا روبه رو شده‌ایم رشد اقتصاد جهانی منهای ۳ شده است که این نشان می‌دهد کرونا چه تاثیری در اقتصاد جهان گذاشته است.
وی با بیان اینکه شرایط در کشورهای پیشرفته بدتر است به طوری که در سال ۲۰۱۹ رشد اقتصادی آنها ۱.۷ هم بوده و در سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی این است که منهای ۶.۱ باشد، گفت: بنابراین می‌بینیم که چه وضعیتی به وجود آورده است. صادرات دنیا در سال ۲۰۱۹، ۱.۲ درصد در حال افزایش بوده اما در سال ۲۰۲۰، ۱۲.۸ درصد کاهش پیدا کرده و ۸۱ درصد از نیروی کار دنیا تحت تاثیر قرار گرفته است.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برای اینکه با این ویروس مبارزه کنیم، شیوه‌های متعددی در دنیا شروع شد و ما نیز شیوه‌های خودمان را دنبال کردیم. در اولین اقدام تلاش کردیم سیستم سلامت خودمان را تقویت کنیم تا توان لازم را برای اینکه بیماران را مورد آزمایش قرار دهد و اگر لازم شد بستری و یا در آی سی یو قرار گیرند، به دست بیاورد.
وی با بیان اینکه کار خوبی در کشور ما صورت گرفت و کاری که بهداشت و درمان ما انجام داده است کاملاً قابل مقایسه با دنیا است و به خوبی نشان داده می‌شود، یادآور شد: به همه نیروهای مسلح اعلام آمادگی داده بودیم که بیمارستان‌ها و مکان‌های مراقبتی‌شان را آماده کنند اما وزارت بهداشت و درمان چنان عملکرد خوبی داشت که نیازی به این شرایط آمادگی نیروهای مسلح پیدا نشد. در حین اینکه بهداشت و درمان ما در حال کار کردن بودند همزمان در حال افزایش تخت بیمارستانی نیز بودند امسال تا پایان سال نیز بیش از ۸ هزار تخت بیمارستانی اضافه خواهد شد و همچنین در شش ماه گذشته نیز بیش از ۱,۵۰۰ تخت ویژه اضافه شد.
روحانی گفت: توانمندی کشور این است که روی پای خود بایستد بر همین اساس کار بزرگی را شرکت‌های دانش‌بنیان و وزارت بهداشت و دانشگاه‌های ما همزمان انجام دادند.
وی افزود:‌ موضوع مهم دیگری که از روز اول مورد تاکید بود اینکه ما باید خودمان را با این شرایط آماده کنیم، این ویروس مهمان ناخوانده کوتاه‌مدت نیست و ادامه دارد و یک ویروس ناشناخته است؛ هر روز شکل و آثار خود را تغییر می‌دهد.
رئیس‌جمهور ادامه داد: قراری با مردم از روز اول داشتیم و گفتیم که زندگی مردم باید توأم با سلامت و پروتکل بهداشتی در چرخش باشد و از همان روزهای اولیه گفتیم که بخش‌های تولیدی نباید تعطیل شود و تمام فروشگاه‌های بهداشتی فعال بودند، یک مدتی بقیه فروشگاه‌ها را تعطیل کردیم و سفر تعطیل شد و در مرحله بعد آمدیم با مردم یک قراری گذاشتیم و گفتیم گشایش‌ها آغاز می‌شود به شرطی که مردم پروتکل‌ها را رعایت کنند. مردم نباید مبتلا شدن به این بیماری را ننگ و عار تلقی کند و پنهان‌کاری کنند. وظیفه شرعی ماست برای حفظ جان مردم به اطرافیان و خانواده و محل کار بگوییم من مبتلا هستم، این کار در جامعه ما به یک معضل فرهنگی تبدیل شده و افراد پنهان‌کاری می‌کنند.
رئیس‌دولت دوازدهم بیان کرد: ما باید فرهنگ را بالا ببریم که هر کسی مبتلا ،این را به همه بگوید و آزمایشگاه‌ها و پزشک‌ها هم موظف هستند که بگویند، لذا ما اگر می‌خواهیم به کسی نزدیک شویم مبنا را بر این بگذاریم که فرد به کرونا مبتلاست و ماسک بزنیم و فاصله را رعایت کنیم و در اجتماعات بزرگ نرویم.
وی اضافه کرد: علت اوج گرفتن کرونا در استان خوزستان، مراسم‌هایی بوده است که در عید فطر برگزار شده و بسیاری از طوایف گرد هم آمده بودند.
رئیس‌جمهور با اشاره به کتمان بیماری کرونا از سوی برخی از مبتلایان گفت: این کار در جامعه ما به یک معضل تبدیل شده است و ما این را باید فرهنگ‌سازی کنیم که شخص بیمار، بیماری‌اش را کتمان نکند.
وی ادامه داد: فرد مبتلا نمی‌گوید من مبتلا شدم؛ مورد بوده است که فرد موقع امتحانش روز قبل تستش مثبت شده نگفته و رفته امتحان داده است. این موارد به ما گزارش شده است ما باید این فرهنگ را بالا ببریم که هرکس مبتلا شد، بداند وظیفه‌اش این است که خود را ایزوله و از ماسک استفاده کند.
رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: اگر شخصی رعایت نکرد و ماسک نزد خدمات به او ارائه نشود. حتی اگر کارمندی بدون‌ماسک به اداره می‌رود، باید برای او غیبت بزنند و راهش ندهند.
وی تاکید کرد: باید در ادارات دولتی مثل بانک‌ها و شهرداری‌ها الزام شود افراد از ماسک استفاده کنند. استفاده از ماسک در مترو که شلوغ است، باید اجباری شود نباید بگذاریم افرادی که ماسک ندارند سوار شوند.
روحانی گفت: خدمات باید منوط به استفاده از ماسک شود از قوه قضاییه خواهش می‌کنم در این مورد کمک و یاری کنند تا ما بتوانیم این مرحله را به کمک هم پشت‌سر بگذاریم.
وی با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پاساژها و مراکز خرید عنوان کرد: اصناف باید به میدان بیایند و بر رعایت پروتکل‌ها در بازارها و مراکز خرید نظارت داشته باشند.
رئیس قوه مجریه با تاکید بر اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پیشگیری بسیار مهم است، گفت: در همین جلسه ستاد ملی مبارزه باد هم گفته شد مسأله فاصله‌گذاری و مسأله نرفتن در اجتماع مانند مراسمات عروسی و عزا بسیار مهم است که برای نرفتن به آن تاکید شد، امروز هم می‌گویم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار مهم است.
وی ادامه داد: در روزهای اول اگر چیزی را می‌خواستیم ممنوع کنیم در کل کشور ممنوع می‌کردیم اما کم کم به این نتیجه رسیدیم که همه چیز را نباید در ‌کشور ممنوع کرد؛ چراکه موضوعاتی در استان‌ها بودند بنابراین آنها را به سطح استان‌ها آوردیم.
رئیس‌جمهور گفت: یکسری از مناطق از اول سفید بودن که اتفاقا امروز در معرض خطر هستند و ما باید در این مراکز بیشتر حواسمان باشد. در حال حاضر قاعده ما این است؛ مواردی که قبلا جزو لیست ۳ و ۴ ما بود مانند رستوران‌ها، سالن‌های همایش، تالارهای پذیرایی، باشگاه‌های ورزشی و مساجد را به ستادهای استانی اعلام کردیم اگر شرایط و پروتکل‌ها را رعایت نکردند، ممنوعیت برایشان اعمال شود.
وی ادامه داد: به مراکز استان‌ها هم اعلام کردیم هرکجا شرایطشان قرمز بود، حداقل برای یک هفته ممنوعیت برگردد. دولت وظایفی دارد که به شدت به دنبال می‌کند.
روحانی با اشاره به دولت الکترونیک گفت: دولت بسیاری از کارها را در حال حاضر به صورت الکترونیک انجام می‌دهد، ما سعی می‌کنیم از طریق دولت الکترونیک الگوی جدیدی در خدمت‌رسانی به مردم ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: خرید اینترنتی را باید سرعت ببخشیم، مسافرت‌ها باید به حد ضرورت باشد و کاهش پیدا کند. اگر جاهایی احساس خطر می‌کنیم باید محدودیت‌هایی را برای مدت زمان کوتاه برگردانیم.
روحانی تاکید کرد: حساسیت مردم نباید کاهش پیدا کند، متاسفانه مدتی که این بیماری مقداری آرام‌تر شده بود مردم فکر کردند که تمام شده و خبری نیست، این از بین رفتن احساس خطر، مشکل‌زاست و باید برگردد.
روحانی گفت: از کمیته بهداشت، ایمنی و کمیته اجتماعی، امنیتی و مجلس می‌خواهم طرحی بیاورند که مخفی کردن بیماری تجاوز به حقوق دیگران تلقی شود.
وی افزود: از وزیر کشور و شهرداری‌های در سراسر کشور می‌خواهم تلاش خود را کار گیرند تا هر جا لازم بود از نیروی انتظامی و بسیج استفاده شود تا از فردا که الزامیست افراد در یک مکان سرپوشیده از ماسک استفاده کنند.
رئیس‌جمهور ادامه داد: استفاده از ماسک یک روش مهم پیشگیری است.
وی در انتها بیان کرد: از کسانی که برای یافتن دارو و واکسن تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم امیدواریم این روند و کوشش‌ها ادامه پیدا کند و به نتیجه مثبتی برسد.