طاهر رستمی روز پنجشنبه به خبرنگار ما اظهار داشت: با مساعد شدن هوا، شاهد حضور هجوم واره مردم در معدن آلبلاغ هستیم، البته شمار برداشت کنندگان به اندازه بهار سال گذشته نیست اما روزانه ۲۰۰ نفر در محل، حضور دارند.

وی با بیان اینکه اکنون برخوردها و کنترل ها شدت گرفته است و ایست و بازرسی در منطقه برقرار شده است خاطرنشان کرد: بهار پارسال، بیش از ۵۰۰ نفر از مردم، برای برداشت از معدن، در منطقه حضور داشتند که با اقدامات انجام شده، تعداد کاهش یافت اما اکنون دوباره، حضور مردم زیاد شده است.

فرماندار شهرستان اسفراین گفت: امید می رود با حضور تیم نظارتی، امنیت معدن برقرار شده و مشکلات این معدن پایان یابد.

وی تصریح کرد: انجام شناسایی و پیجویی در معدن آلبلاغ یکی از تکالیف ایمیدرو است که البته مهم تر از آن، تامین امنیت این منطقه است که تاکنون آن سازمان در آن تاخیر کرده است.

رستمی افزود: قرار است برای حفاظت از معدن آلبلاغ، ایمیدرو با یکی از شرکت های حفاظتی قرار داد منعقد کرده و امنیت آنجا را تامین کند و امید می رود این اقدام به زودی انجام شود.

وی اظهار داشت: ایمیدرو اعلام کرده است که برای انجام اقدامات باید مجوز اکتشاف داشته باشد این در حالی است که با صدور مجوز ماده ۳۲ از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت برای آلبلاغ، ایمیدرو اجازه داشت بدون پروانه اکتشاف در منطقه حضور یافته و مطالعه را در دستور کار قرار دهد اما در این باره تعلل شد.

فرماندار شهرستان اسفراین خاطرنشان کرد: معاون امور معادن وزارت صنعت، معدن و تجارت، مجوز ماده ۳۲ را صادر و به ایمیدرو اعلام کرده است که این مجوز برای انجام امور پیجویی، اکتشاف و استقرار تیم حفاظتی است، با این وجود ایمیدرو اعلام کرده که باید پروانه اکتشفاف صادر شود.

برداشت غیرمجاز از ذخایر معدن آلبلاغ، که در منطقه ای با همین نام واقع است، از ابتدای پارسال با هجوم سودجویان به این منطقه همراه شد که با ورود شورای تامین خراسان شمالی در اواخر اردیبهشت ماه، این ناحیه از حضور سودجویان پاکسازی شد. امسال هم با حضور مجدد برخی افراد برداشت غیرمجاز از این معدن افزایش یافته است.

استفاده از شیوه های غیراصولی و رعایت نکردن موارد ایمنی در برداشت غیرمجاز سنگ سرب و روی از این معدن، تاکنون منجر به وقوع هشت حادثه و مرگ ۶ نفر و مصدومیت چند تن در این منطقه شده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی اسفراین قرار دارد.