محلات که با نام«هلند ایران» نیز شناخته شده، قطب تولید گل و گیاه کشور است که با داشتن موقعیت جغرافیایی خاص، خاک مناسب و نیروی کار ماهر خوش درخشیده و علاوه بر تامین بخش بزرگی از نیاز گل کشور، در این محصول صادرات نیز دارد.
سابقه گل کاری در محلات به ۷۰ سال قبل می‌رسد و در این شهرستان ۴۵ هزار نفری، افزون بر سه هزار نفر به‌صورت مستقیم در قالب ۷۰۰ واحد تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی مشغول به کار هستند.
هر سال با فرا رسیدن اسفند، رونق کسب و کار گل و گیاه زینتی در محلات برقرار بود و تولیدکنندگان و فروشندگان گل بازار رنگارنگی از طراوت و نشاط را عرضه می‌کردند و تولیدات گیاهان زینتی محلات در جای جای کشور، بوستان‌ها و معابر و خانه‌های مردم میهمان می‌شد و نوید از سال نو می‌داد اما در واپسین ماه پارسال با شیوع ویروس کرونا کسب و کار گلکاران محلاتی کساد شد و رکود در این بازار ، زیان انباشته‌ای را برای آنان ایجاد کرد و فرآورده‌های زینتی تولیدی روی دست گلکاران ماند.

کرونا و بازار خمود گل
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محلات گفت: شیوع کووید ۱۹ به واحدهای تولیدکننده گل و گیاه این شهرستان خسارت جدی وارد کرده و فروش این کالای مصرفی با کاهش چشمگیر مواجه شده و شاغلان این بخش با وجود زحمات زیادی که در پروش گل داشته‌اند امروز بازار خمود و پژمرده‌ای دارند.

«احمدرضا جعفری» افزود:تولید گل و گیاه زینتی در محلات در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل ۱۵ درصدی افزایش داشت و ۱۱۰ میلیون گل شاخه بریده، ۲۴ میلیون گلدان آپارتمانی و ۲۵ میلیون شاخه گل‌های فصلی امسال در این شهرستان تولید شد.
وی افزود: گل‌های شاخه بریده این شهرستان از گونه‌های گلایل، میخک، داوودی، لیسیانتوس ،آنتوریوم و لیلیوم است که در فضای باز و گلخانه تولید شده‌اند.
مدیرجهاد کشاورزی محلات اظهار داشت: مهمترین گل‌های آپارتمانی این شهرستان حسن یوسف، گل سنگ، کاکتوس، دیفن باخیا، پتوس و فیکوس و گل‌های نشایی و فصلی شامل انواع اطلسی، بنفشه، میمون، سلوی، پریوش و آهار است.
جعفری توضیح داد: ۳۰ درصد از مردم محلات در صنعت گل و گیاه شاغل هستند و معیشت وابسته به این کار دارند و وجود ۷۰۰ واحد فعال پرورش گل و گیاهان زینتی در این شهرستان گوته این مدعا است.
وی گفت: محلات بیشترین سطح زیر کشت و پرورش انواع گل و گیاه زینتی را در کشور دارد و تولید ۳۵۰ گونه مختلف گیاهان زینتی، آپارتمانی و فضای سبز این شهر را به یکی از قطب‌های پرورش و تجارت گل و گیاه ایران تبدیل کرده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان محلات تصریح کرد: روزهای آخر سال به طور معمول پررونق‌ترین زمان بازار گل و گیاه شناخته شده اما امسال قصه دیگری جریان داشت و با شیوع کرونا در کشور بازار گل با چالش‌هایی مواجه شد به‌طوری که با وجود محدودیت‌در تردد، فروش گل و گیاه ته و دست‌رنج گلکاران نتوانست عرضه شود.

جعفری ادامه داد: نزدیک به ۱۴ میلیون گل شاخه بریده در محلات با شیوع کووید ۱۹ بحران فروش را تجربه کرده و خسارت ناشی از آن نگران جدی را برای مردمی که معیشتشان را به این شغل گره زده‌اند برانگیخته است.
وی گفت: میانگین قیمت هر شاخه گل حدود چهار هزار تومان هم نیست و در بحث گل‌های گلدانی و بازار نوروزی این محصولات مانند لاله و سنبل سرنوست بیش از ۲۰۰ هزار گلدان نامعلوم است و روی دست تولیدکننده مانده است.
مدیر جهادکشاورزی محلات بیان کرد: در تولیدات فصلی گل‌ مانند اطلسی و شمعدانی نیز در پی شروع کرونا بیش از ۲۵۰ هزار گلدان و بیش از دو میلیون گل یک بار مصرف بدون خریدار در محلات وجود دارد.
جعفری گفت: به منظور حل مشکلات گلخانه‌داران محلات رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی از گلخانه‌ها بازدید داشته و در مکاتباتی این مشکلات به حلقه مدیریت ارشد استان منتقل شده است.
وی ادامه داد: در این راستا به سازمان همیاری‌ شهرداری‌های استان پیشنهاد شد گل مورد نیاز مصرفی فضای سبز شهرها را از گلکاران این شهرستان تهیه کنند و می‌طلبد در نشست‌های تخصصی مسئولان برای شاغلان حوزه گل و خساراتی که براثر کرونا متوجه آنان شده چاره‌ای اندیشیده شود.

کرونا و خزان آرام گلبرگ‌های معیشت گلکاران
مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات گفت: ویروس کرونا شوک اقتصادی و اجتماعی بزرگی به کشور وارد کرده و صنعت گل و گیاه محلات نیز تکه‌ای از خسارات سنگین این پازل است که پیامدهای آن معیشت شکننده گلکاران را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد.
«ابراهیم علی‌پور» افزود: در شهرستان محلات گل‌های شاخه بریده، فصلی، نشاعی، باغچه ای، آپارتمانی، درخت و درختچه تولید می‌شود که اوج رونق کسب و کار این بخش در اسفند و فصل بهار است و امسال با شیوع کرونا، این صنعت خزان نابهنگام را تجربه کرده است.
وی توضیح داد: ۶۰ درصد فروش گل‌های شاخه بریده همچون رز، میخک، آنتریوم، آلسترو، لیلیوم در نوروز است اما به دلیل شیوع کرونا امسال استقبالی برای خرید صورت نگرفته و تمام گلخانه‌ها مملو از گل‌های شاخه بریده رنگارنگی است که روی دست تولیدکنندگان مانده است..
مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات بیان کرد: فروش گل‌های شب بو، لاله و سنبل نیز از ۱۵ اسفندماه به مدت یک‌ماه انجام می‌شود که عمده این گل‌ها نیز آسیب دیده و باید خاک گلدانشان تخلیه شود و هزینه مضاعفی به تولیدکننده وارد کرده است.
علی‌پور با اشاره به گل‌های تولید شده فصلی، فضای سبز و باغچه‌ای گفت: بذر گل‌های اطلسی، شب‌بوی گلدانی، جعفری، شمعدانی و یک گونه از گل رز در فرآیند ۶ ماه کاشته می‌شود و مشقات زیادی در پرورش دارد و فصل عرضه این محصولات اسفند و فروردین بود که در کسادی و سکوت گذشت.
وی افزود: عمده این گل‌ها از سوی شهرداری‌ها برای کاشت در فضای سبز خریداری می‌شد که با بحران کرونا این مسئله از دایره تکالیف مدیریت شهری خارج شد و اموری چون گندزدایی و ضدعفونی اماکن شهری جای ان را گرفت.
مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات با بیان اینکه برخی این گل‌ها نیز از سوی مردم خریداری می شد، اظهار داشت: با شهرداری مشهد و تبریز در خصوص خرید این نوع گلهای فصلی انعقاد قرارداد شده بود که به‌دلیل شیوع کرونا امکان تردد خودروها در مسیرهای ارتباطی برای انتقال محصولات گل نبود و این قرارداد ناکام ماند.
علی‌پور با اشاره به تولید گل‌های آپارتمانی و درخت و درختچه در شهرستان محلات نیز گفت: این نوع محصولات نیز باید در اسفند و فروردین ماه توزیع و به فروش می رسید اما عمر گل‌های آپارتمانی، درخت و درختچه ها کوتاه نیست و قابل نگهداری در گلخانه ها است و این طیف از محصولات اگرچه اکنون بازار ندارند اما پس از کرونا قابل عرضه هستند.
وی گفت: برخی از تولیدکنندگان گل سابقه طولانی در این صنعت دارند اما شماری تازه‌کار و جوان هستند و با سرمایه اندک امروز زمین‌گیر شده و شرایط دشوار معیشتی و شغلی را تجربه می‌کنند.
مدیرعامل تعاونی گل و گیاه شهرستان محلات تصریح کرد: تولیدکنندگان نوپا با دریافت تسهیلات از بانک‌ها و فروش خودروی خود در صنعت گل و گیاه فعالیت خود را آغاز کردند و زیان حاصل از کساد بازار کرونا نگرانی و چالش‌جدی را ایجاد کرده است.
علی‌پور تاکید کرد: انتظار است که مسئولان استانی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حمایت را در این راستا به ویژه از جوانان گلکار داشته باشند و به واسطه تعامل با بانک ها، سررسید پرداخت تسهیلات به تعویق بیفتد و برای تامین هزینه‌های جاری حامل های انرژی و بخشی از پرداخت حق بیمه های کارگری تامین اجتماعی کمک‌های لازم را درنظر بگیرد.

پایتخت گل ایران و دردهای عمیق گلکاران از کرونا
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی گفت: کرونا تنها مخاطرات بهداشتی، اجتماعی و روانی نداشته بلکه کوه عظیمی از چالش در حوزه اقتصاد و کسب و کار ایجاد کرده که در این بین بخش گل و گیاه محلات نیز از ان آسیب جدی دیده است.
حجت الاسلام «علیرضا سلیمی» افزود: گلکاران نیمی از سال را با صرف هزینه‌های سنگین کارگر و ملزومات پرورش گیاهان زینتی به امید درآمد بازار نوروز فعالیت می‌کنند و امسال رنگارنگی گل و رونق فروش رنگ باخته و کمر تولیدکنندگان از خسارت سنگین کرونا خم شده است.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط کشور ناشی از شیوع ویروس کرونا و تعطیلی فعالیت‌های مختلف، بازار گل هم مشتری ندارد و شاید بتوان گفت که تولیدات روی دست مانده گلکاران نیز به نوعی قربانیان کرونا محسوب می‌شوند.
نماینده مردم محلات و دلیجان در خانه ملت بیان کرد: دولت باید هرچه سریعتر برای اقتصاد گل و گیاه چاره‌ای بیاندیشد و با ارایه تسهیلات و کمک‌های فوری شاغلان این صنعت را یاری دهد.
حجت الاسلام سلیمی خاطرنشان کرد: غفلت از آسیب‌های صنعت گل و گیاه در اثر ویروس کرونا ، تولید گل در سال آینده را با مشکل مواجه می‌کند.

شهرستان محلات واقع در نوار جنوبی استان مرکزی با ۵۵ هزار نفر جمعیت به قطب گل ، سنگ، تریکو و پرورش ماهیان زینتی شهرت دارد و با بهره‌مندی از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی متنوع یکی از کانون‌های اصلی گردشگری استان مرکزی و ایران محسوب می‌شود.