معاون عمرانی استاندارایلام گفت:ایلام یکی از استان‌های برخوردار از نظر منابع غنی نفت و گاز کشور است که در حوزه نفت با ۶ درصد منابع نفتی کشور در جایگاه سوم و در حوزه گاز با ۱۱ درصد منابع گازی رتبه دوم کشور را دارد.
احمد کرمی در گفت و گو با خبرنگارجارچی اخبار با بیان اینکه ایلام همچنین دارای بیش از ۱۷ میلیارد بشکه ذخائر نفتی بوده با توجه به این میزان ذخائر باید مقدمات ساخت پالایشگاه در این استان فراهم شود اظهار داشت: عملیات اجرایی توسعه میادین مشترک آبان و پایدار غرب بر اساس مدل جدید قراردادهای نفتی و با حجم سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیاردریال آغاز شده ضمن اینکه پروژه میدان نفتی دانان با اعتبار۱۲ هزار میلیارد ریال نیز وارد فاز اجرا شده است.
وی افزود: ایستگاه تقویت فشار گاز دهلران نیز با اعتبار ارزی ۱۲۰ میلیون دلار عملیات اجرایی خود را آغاز کرده است و پروژه لرزه‌نگاری ایوان و چرداول نیز با صرف هزینه ۶ هزار میلیارد ریال شروع شده است.
احمد کرمی به پروژه‌های حوزه پتروشیمی استان نیز اشاره کرد و یادآور شد: پروژه گوگردزدایی مجتمع پتروشیمی ایلام با اعتبار ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال و اعتبار ارزی ۶۴ میلیون یورو آماده بهره‌برداری است.
وی تاکید کرد: پروژه هیدروژن مجتمع پتروشیمی ایلام نیز تکمیل شده که برای اجرای این طرح بزرگ ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۲۷ میلیون یورو اعتبار ارزی صرف شده است
کرمی تکمیل عملیات نصب و راه‌اندازی واحد الفین با اعتبار ریالی ۱۴ هزار و ۷۲۰ میلیارد ریال و ارزی ۷۰۹ میلیون یورو را از دیگر پروژه‌های مرتبط با حوزه پتروشیمی ایلام دانست که آماده بهره‌برداری است.
معاون استاندار ایلام مجموع اعتبار هزینه شده برای اجرای این پروژه‌ها را که منجر با افزایش تولید و اشتغالزایی در این بخش خواهد شد ۱۷ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال به شکل ریالی و ۸۰۰ میلیون یورو به شکل ارزی عنوان کرد.
کرمی اضافه کرد: با توجه به منابع عظیم نفت و گاز استان و مزیت نسبی ایلام در این حوزه هم اکنون اجرای پتروشیمی دهلران با اعتبار ۱۰ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به شکل ریالی و ۴۰ میلیون یورو به شکل ارزی، پتروشیمی مهران با اعتبار یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار در فاز اول و پتروشیمی دره‌شهر با اعتبار ۲۰۰ میلیون دلار در دست اقدام است.