مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: انتقال شورای شهر به خانه هنر باعث از بین رفتن هویت تاریخی و خروج از فهرست ملی ثبت شده است.
به گزارش جارچی اخبار، محمد محمدپور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: انتقال شورا به خانه هنر تبریز حواشی زیادی به دنبال داشت به‌طوریکه ما هرگز ادعای مالکیت نکرده‌ایم و به حکم دستگاه قضایی نیز در این رابطه تمکین می‌کنیم و حتی اگر از خود ما سوال می‌کردند، مالک را می‌گفتیم.
وی اضافه کرد:کتابخانه ملی تبریز با آثار کم‌نظیر در سال ۶۳ به این مجموعه منتقل شده و هویت خود را در این مجموعه حفظ کرده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها و آحاد جامعه وظیفه صیانت از میراث فرهنگی را دارند و به عنوان یک دستاورد فرهنگی و تاریخی همه وظیفه داریم که هویت کتابخانه ملی تبریز را حفظ کنیم، گفت: این کتابخانه پس از زحمات فراوان در فهرست آثار ملی ثبت شده و حذف این مجموعه از این محل، مساوی با حذف آن از فهرست آثار ملی کشور است.
وی توضیح داد: این مجموعه در سال ۱۳۴۴ نیز به‌عنوان کتابخانه دوستدار کتاب در یونسکو به ثبت رسیده است.
محمدپور ادامه داد: در مجموعه خانه هنر، هویت کتابخانه ملی حفظ شد و هنوز هم هیات امنای کتابخانه ملی تبریز حاضر بوده و هر ماه جلسه برگزار می‌کنند.
وی تصریح کرد: به عنوان فردی قانونمند، به حکم قانونی تمکین می‌کنم و آن را روی چشم خود می‌گذارم، اما این روند خارج از چارچوب‌های قانونی صورت گرفت زیرا طبق ابلاغیه‌های معاون اول رئیس جمهور وقت، دستگاه‌های اجرایی باید در هیات حل اختلاف استانداری مسائل خود را حل کنند.
محمدپور با بیان اینکه با وجود بی‌مهری‌ها حکم قضایی اتفاق افتاده و ما نیز به آن تمکین می‌کنیم، خاطرنشان ساخت: اما توصیه و پیشنهاد می‌کنم که شورای اسلامی شهر تبریز که سابقه تصمیمات فرهنگی بسیاری دارد، اجازه دهد تا این مجموعه با همان هویت، فعالیت‌های خود را ادامه دهد. به حکم قضایی نیز نهایت احترام را قائلیم و دستگاه قضا نیز همواره از حوزه فرهنگ و هنر دفاع کرده است.
وی یادآور شد: شورای شهر در حال حاضر در یک مکان تاریخی هستند و برای جلوگیری از آسیب به این مکان تاریخی قصد جابه‌جایی دارند ولی این جابه‌جایی نباید به مکان تاریخی دیگری باشد.