معاون عمرانی فرماندار مراغه با تاکید بر ضرورت رفع مشکل اعضای شرکت تعاونی فرهنگیان شهرستان گفت: با تشکیل کارگروه تخصصی، وضعیت اراضی شهرک فرهنگیان در روستای نوا با لحاظ اولویت‌های محیط زیست تعیین تکیلف خواهد شد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، نقی مسکینی روز سه‌شنبه در جلسه بررسی مشکلات این شهرک افزود: با توجه به برخی محدودیت‌ها و موانع قانونی موجود، با تشکیل کارگروهی تخصصی، راهکارها و تصمیمات مناسب برای تعیین وضعیت این شهرک اتخاذ می‌شود.
وی ادامه داد: در این کارگروه، نمایندگان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، راه و شهرسازی، محیط زیست، شهرداری و دهیاری و بخشداری حضور خواهند داشت و راهکارهایی از جمله تعیین محدوده روستا، واگذاری برای سرمایه گذاری یا انتقال این اراضی در آن ارائه و بررسی می‌شود.
وی با تاکید بر لزوم حفظ باغات و محیط زیست این منطقه اضافه کرد: توسعه و ساخت و سازهای مسکن در مناطق روستایی باید با در نظر گرفتن قوانین و مقررات زیست محیطی انجام شود.
مدیر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مراغه نیز در این جلسه گفت: روستای نوا با توجه به ظرفیت‌های بومی و فضای سبز از جمله مناطقی است که در سال‌های اخیر با اقبال بسیاری در توسعه و ساخت و سازهای مسکن و ویلاسازی مواجه شده است.
محمد مقتومی افزود: پیش بینی می‌شد جمعیت این روستا تا ۱۰ سال آینده به ۵۱۰ خانوار برسد در حالی که در طول ۵ سال این میزان به ۵۸۹ خانوار افزایش یافته است.
وی ادامه داد: با این وجود، برخورد با ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق روستایی از اولویت های این نهاد در سال‌های اخیر بوده است.
مقتومی اضافه کرد: شهرک فرهنگیان واقع در اراضی روستای نوا در سال ۶۵ در زمینی به مساحت حدود ۱۶ هکتار تاسیس شده است.
وی افزود: توسعه منفصل محدوده روستایی یا انتقال اراضی این شهرک می‌تواند زمینه ساز رفع مشکل وضعیت مبهم شهرک فرهنگیان شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست مراغه نیز گفت: متاسفانه مسائل زیست محیطی در زمینه ویلاسازی در روستای نوا مورد توجه قرار نگرفته است.
غلامرضا زارعی افزود: در صورت توسعه و ساخت مسکن در قالب شهرک فرهنگیان در روستای نوا، زمینه برای از بین رفتن باغات و فضای سبز و محیط زیست این روستا فراهم می‌شود.
شهرستان مراغه با حدود ۲۶۸ هزار نفر جمعیت در ۱۲۷ کیلومتری تبریز، مرکز آذربایجان شرقی قرار دارد.