آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث مخازن نگهداری فرآورده های نفتی، آغاز عملیات اجرایی پروژه احداث پایانه ترانزیتی و صادراتی، افتتاح پروژه احداث مخازن نگهداری فرآورده های نفتی، تعمیرات اساسی اسکله های بندر شهیدرجایی، ساخت و نصب اسکله های فلزی شناور مبادی گردشگری بندر خمیر، لارک و هنگام، احداث دیوار ساحلی و سایبان گردشگری بندرگاه هرمز، ساخت یک فروند بارج فلزی شناور مخصوص پهلوگیری کشتی سانی، ساخت رمپ فلزی شناور بندرگاه شیوء و نصب یک فروند رمپ فلزی شناور چند منظوره بندر سیریک، از جمله مهمترین پروژه های اجرایی بنادر هرمزگان در سال ۱۳۹۸ بود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اظهار داشت: طراحی، خرید، نصب و راه اندازی سیستم Access Control بندرشهید رجایی (فاز درب کامیون رو)، خرید تجهیزات مخابراتی مورد نیاز برج های کنترل ابوموسی، جاسک و کیش و نیز نوسازی کنسول کنترل ترافیک کیش، استانداردسازی بنادر مسافری به تجهیزات استراتژیک مخابراتی، احداث کانال استراتژیک هدایت سیلاب در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری، احداث ساختمان ریلی گمرک، اتاق دود آموزش پیشرفته اطفای حریق و آغاز عملیات اجرایی اسکله تجاری بندر سیریک تعداد دیگری از پروژه های اجرایی بود.

الله مراد عفیفی پور افزود: نصب دستگاه پایش آنلاین آلودگی نفتی در اسکله وی‍ژه حمل مواد نفتی بندر شهیدرجایی برای اولین بار در بنادر کشور در راستای ایمنی ناوبری و حفظ محیط زیست دریایی، تجهیز پنج ایستگاه ساحلی به سیستم شناسایی اتوماتیک (AIS)، افزیش ضریب ایمنی سفرهای دریایی، برگزاری نخستین مانور ریلی کانتینری از دیگر اقدامات مهمی است که در سال ۹۸ انجام شد.

وضعیت ترمینال مکانیزه مواد معدنی بندر شهیدرجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به وضعیت ترمینال مکانیزه مواد معدنی بندر شهیدرجایی خاطرنشان کرد: این ترمینال با ظرفیت سالانه ۵۰ میلیون تن از دیگر پروژه های در حال احداث است و ظرفیت فعلی بندر شهیدرجایی را ۵۰ ملیون تن افزایش خواهد داد و با توجه به هدف گذاری ها در صنعت فولاد قادر به رفع نیاز کارخانه های فولاد کشور است که در قالب قرارداد سرمایه گذاری و توسط بخش غیر دولتی انجام می شود.

عفیفی پور به مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت : مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی یک مگا پروژه بندری با پیچیدگی های خاص فنی و عمرانی است که موجب ارتقا جایگاه کانتینری بندر شهیدرجایی در رقابت با سایر بنادر منطقه و افزایش اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری از ۶,۳ میلیون TEU به ۸,۴ میلیون TEU برای پهلوگیری شناورهای با ظرفیت ۱۸هزار و ۴۰۰ TEU و تناژ ۱۸۵هزار DWT خواهد شد.

تخلیه و بارگیری ۸۷ میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان درباره عملکرد مجموعه ۷۱ بندر هرمزگان در دوره زمانی یازده ماهه سال ۹۸، از جابه جایی حجمی نزدیک به ۸۷ میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بنادر این استان طی مدت مذکور خبر داد و اعلام کرد: از مجموع ۸۶ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۱۵۳ تن کالای تخلیه و بارگیری شده، ۵۷ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۵۷۲ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۲۹ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۵۸۱ تن به فرآورده های نفتی اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه حجم صادرات غیرنفتی از طریق بنادر تجاری این استان ۳۳ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۷۱۵ تن بود، گفت: از آغاز سال ۹۸ تا ابتدای اسفندماه سال جاری، سه میلیون و ۳۶۵ هزار تن از این کالاها با رشد مثبت ۲۰,۴ درصدی ترانشیپ و سه میلیون و ۶۰۳ هزار و ۸۲۹ تن نیز ترانزیت شد.

عفیفی پور همچنین از کاپوتاژ (کرانبری) هفت میلیون و ۹۳۱ هزار و ۱۴۴ تن با افزایش ۹,۵ درصدی و همچنین واردات هشت میلیون و ۱۷۰ هزار و ۶۶۰ تن کالای غیرنفتی با رشدی صعودی ۴۲ درصدی در بنادر این استان خبر داد و افزود: حجم صادرات فرآورده های نفتی در بنادر استان ۱۱ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۶۳۶ تن با افزایش ۵.۷ درصدی بوده است و طی مدت مذکور ۷۸ هزار و ۸۵۵ تن با افزایش چشمگیر ۱۰۲ درصدی در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته، ترانزیت و ۱۸میلیون و ۳۶۶ هزار و ۹۱۹ تن کابوتاژ را به همراه داشته است.

وی ادامه داد: در دوره زمانی یازده ماهه سال جاری، یک میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۹۴ TEU کانتینر در مجموعه بنادر بازرگانی این استان تخلیه و بارگیری شده است و ۵۸ هزار و ۶۰۹ فروند شناور در بنادر این استان پهلوگیری کرده اند؛ از این رقم نیز، ۴۰۰۰ و ۴۴۴ فروند شامل کشتی های بالای ۱۰۰۰ تن و نیز ۵۴ هزار و ۱۶۵ فروند از شناورهای پهلو گرفته در این بنادر، زکمتر هزار تن وزن داشته اند.

افزایش ۵۰ میلیون تنی ظرفیت بندر شهیدرجایی

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان درادامه اظهارداشت:ترمینال مکانیزه مواد معدنی بندرشهیدرجایی با ظرفیت سالانه ۵۰ میلیون تن از طرح‌های در حال احداث است که ظرفیت فعلی بندر را تا ۵۰ ملیون تن افزایش می‌دهد.

عفیفی‌پور افزود: این ترمینال با توجه به هدف‌گذاری‌ها در صنعت فولاد قادر به رفع نیاز کارخانه‌های فولاد کشور است و در قالب قرارداد سرمایه‌گذاری و توسط بخش غیردولتی انجام می‌شود.

وی در این باره بیان داشت: مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی یک مگاپروژه بندری با پیچیدگی‌های خاص فنی و عمرانی است که موجب ارتقا جایگاه کانتینری بندر شهیدرجایی در رقابت با سایر بنادر منطقه می‌شود.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، افزایش اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری از ۶,۳ میلیون TEU به ۸,۴ میلیون TEU برای پهلوگیری شناورهای با ظرفیت ۱۸هزار و ۴۰۰ TEU و تناژ ۱۸۵هزار DWT را از دیگر مزیت‌های مرحله سوم طرح توسعه بندر شهید رجایی عنوان کرد.

عفیفی‌پور آغاز عملیات اجرایی طرح احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، آغاز عملیات اجرایی طرح احداث پایانه ترانزیتی و صادراتی، افتتاح طرح احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، تعمیرات اساسی اسکله‌های بندر شهیدرجایی و ساخت و نصب اسکله های فلزی شناور مبادی گردشگری بندر خمیر، لارک و هنگام از دیگر طرح‌های بنادر و دریانوردی هرمزگان نام برد.

وی نصب دستگاه پایش آنلاین آلودگی نفتی در اسکله وی‍ژه حمل مواد نفتی بندر شهیدرجایی برای نخستین بار در بنادر کشور، تجهیز پنج ایستگاه ساحلی به سیستم شناسایی اتوماتیک و برگزاری نخستین مانور ریلی کانتینری از دیگر اقدامات مهم سال ۹۸ عنوان کرد.

عفیفی پور درباره عملکرد ۷۱ بندر هرمزگان نیز گفت: در ۱۱ ماهه سال گذشته ۸۷ میلیون تن کالاهای نفتی و غیرنفتی در بنادر هرمزگان در بنادر این استان جابجا شد.

اجرای هوشمندسازی تردد کامیون‌ها در بندر شهید رجایی

طرح الکترونیکی کردن و هوشمندسازی رفت و آمد کامیون‌ها در بندر شهید رجایی با هدف توزیع عادلانه بار و تلاش برای تقویت حمل و نقل چند وجهی رویکرد سال جهش تولید است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان یکی از اقدامات مهم و موثر سال گذشته (رونق تولید) را اجرای طرحی باعنوان “کنترل دسترسی”عنوان کرد و افزود: این طرح با هدف ساماندهی و نظم دهی روند ورود و خروج کامیون‌ها به مجتمع بندری شهیدرجایی و هوشمندسازی دروازه‌های ورودی منطقه ویژه اقتصادی، طراحی، استقرار و اجرا شد.

عفیفی‌پور بیان داشت: در همین راستا و بنا به دستور وزیر راه و شهرسازی با هدف توزیع عادلانه بار، استفاده از این زیرساخت در دستور کار قرار گرفت که با موفقیت عملیاتی و اجرا شد.

وی ادامه داد: در قالب گام نخست طرح الکترونیکی کردن روند ورود و خروج کامیون‌ها، در سال گذشته نشست‌های متعددی بین مسوولان سازمان بنادر و دریانوردی و راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برگزار و پس از بررسی و پایش متعدد، رفع موانع و نقاط ضعف همچنین تقویت نقاط قوت طرح با موفقیت به انجام رسید .

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان اطلاع رسانی ابعاد مختلف طرح “کنترل دسترسی” و تبادل اطلاعات الکترونیکی در بستر نرم افزاری ایجاد شده بین دو سازمان و بخش های صنفی مربوطه را عامل کلیدی در موفقیت این طرح دانست.

عفیفی‌پور با بیان اینکه حمل و نقل چند وجهی در مقاسیه با شیوه‌های سنتی حائز مزایایی متعددی است، اظهار داشت: تقویت حمل و نقل چند وجهی و گسترش سرمایه‌های متمرکز یکی از مه‌ترین مولفه‌هایی است که درسال جهش تولید در دستور کار بنادر استان قرار دارد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی با اشاره به ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های ایجاد شده در راستای گسترش و تعمیم حمل و نقل ترکیبی در بندر شهیدرجایی بیان داشت: سال گذشته ایجاد خطوط جدید، بازسازی و نوسازی خطوط ریلی یکی از مهم‌ترین اولویت‌های عمرانی این بندر بود.

وی اضافه کرد: امسال نیز با بهره گیری از مزیت‌های ایجاد شده با هدف یکسان سازی فعالیت‌ها، حفظ و توسعه بازارهای صادراتی به منظور حمایت از تولید در کشور و منطقه را به جدیت دنبال خواهیم کرد.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، با بهره برداری حداکثری از سرمایه‌گذاری ایجاد شده با هزینه‌های پایین، مزیت عمده‌ای در بهره‌برداری از منابع کشور ایجاد کرده و ارزش افزوده قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.

عفیفی‌پور، امکان انتقال سریع مواد اولیه، کاهش مصرف انرژی، سرعت‌بخشی به صادرات کالاهای تولیدی و یکسان سازی آیین نامه‌های مشترک در سطح بین‌المللی با تقویت حمل و نقل چند وجهی را از مهم‌ترین مزیت‌هایی برشمرد که منجر به توسعه بازرگانی بین‌المللی و جهش تولید در کشور خواهد شد.

مدیر منطقه ویژه اقتصادی شهید رجایی ادامه داد: از مجموع ۸۶ میلیون و ۹۸۴ هزار و ۱۵۳ تن کالای تخلیه و بارگیری شده نیز ۵۷ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۵۷۲ تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و ۲۹ میلیون و ۸۱۱ هزار و ۵۸۱ تن به فرآورده‌های نفتی اختصاص دارد.

وی میزان صادرات غیرنفتی از طریق بنادر تجاری هرمزگان را ۳۳ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۷۱۵ تن و حجم صادرات فرآورده‌های نفتی در بنادر استان را ۱۱ میلیون و ۳۶۵ هزار و ۶۳۶ تن با افزایش ۵.۷ درصدی اعلام کرد.

عفیفی پور ادامه داد: در دوره زمانی یازده ماهه سال جاری، یک میلیون و ۵۲۵ هزار و ۷۹۴ TEU کانتینر در مجموعه بنادر بازرگانی این استان تخلیه و بارگیری و ۵۸ هزار و ۶۰۹ فروند شناور در بنادر این استان پهلوگیری کرده‌اند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی افزود: از این رقم نیز، ۴ هزار و ۴۴۴ فروند شامل کشتی های بالای هزارتن و نیز ۵۴ هزار و ۱۶۵ فروند از شناورهای پهلو گرفته در این بنادر، کمتر از هزار تن وزن داشته‌اند.

استان هرمزگان دارای ۳۲ بندر فعال است که به اسکله های تجاری وصیادی برای تخلیه و بارگیری کالا و جابه جایی مسافر معروف هستند، مهم ترین آن ها بندر شهید رجایی، شهید باهنر، شهید حقانی، بندرلنگه، آفتاب، چارک، کیش، قشم، تیاب، کلاهی، کرگان، جاسک و سیریک هستند.

مجتمع بندری شهید رجایی به عنوان بزرگ ترین بندر تجاری ایران دارای ظرفیت تخلیه وبارگیری با ظرفیت سالانه ۱۰۰ میلیون تن کالا، بزرگترین و مهم ترین بندر جمهوری اسلامی ایران است که به تنهایی ۵۸ درصد عملیات کالاهای غیرنفتی، ۴۳ درصد عملیات جا به جایی فرآورده های نفتی و ۸۵ درصد از عملیات کانتینری بنادر کشور را بر عهده دارد.
بندر شهید رجایی با ۱۸ دستگاه گنتری کرین (جرثقیل غول پیکر جهت تخلیه و بارگیری کانتینری) و۴۰ پست اسکله، بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران است.

این بندر بزرگ و پیشرفته در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.