:   مدیر کل محیط زیست یزد

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار از یزد:  » نیره پورملائی» صبح امروز شنبه هفدهم خردادماه در نشست خبری که به همت خانه مطبوعات استان یزد به صورت مجازی برگزار شد، ضمن برشمردن مهمترین آلایندههای زیست محیطی موجود در کشور و به ویژه در استان یزد اعم از مسائل مربوط به بحران کم آبی و توجه نکردن به مصرف آبهای تجدیدپذیر، فعالیت معادن و استقرار صنایع فاقد استانداردهای زیست محیطی و افزایش آلایندههای شهری، اظهار کرد: با وجود این که همه موافق توسعه و ایجاد اشتغال و کسب و کار در بخشهای معدنی هستیم ولی در حال حاضر بهره برداری غیراصولی معادن یکی از مهمترین تهدیدهای زیست محیطی استان یزد محسوب میشود.

مدیر کل محیط زیست استان تصریح کرد : درمورد استقرار این صنایع هم مشکلاتی وجود دارد  که همه عوامل باید یاریگر محیط زیست باشند و رعایت همه جوانب به تنهایی ازعهده محیط زیست بر نمی آید واگر این واحدها بتواند استاندارهای بین المللی را رعایت کنند می توانند برای محیط زیست و شهروندان کم خطر باشند و متاسفانه با توجه به این استقرار صنایع آلاینده در این محور بیشترین گلایه و نارضایتی شهروندان ازآلودگی این محوراست.

وی با بیان اینکه  آماردقیقی از بهره وری ها ی غیر اصولی معادن در دست نیست افزود : این سازمان فقط بر مناطقی که تحت پوشش سازمان حفاظت از محیط زیست استان است نظارت دارد و بسیاری از معادن بدون رعایت موارد زیست محیطی و برداشت های غیر مجاز شروع به فعالیت می کنند و بسیاری از این معادن به جاده دسترسی ندارند و از عوامل بوجود آرودنده ریزگردها د رمنطقه هستند .

این مقام مسئول با اشاره به افزایش پوشش گیاهی در جنگلها به دنبال افزایش بارندگی همچنین گرمای شدید هوا و قابل اشتعال شدن این پوشش افزود: محافظت از جنگل باغ شادی از دغدغههای محیط زیست استان یزد است و در همین راستا اقدامات پیشگیرانه ای نیز انجام شده است.

پورملایی بر توجه جدی و همکاری مردم در حفاظت از این جنگل تاکید کرد و گفت: مردم باید ضمن آموزش، دیدگاههای حفاظتی داشته باشند و تلاش کنند در این عرصهها اقدام به روشن کردن آتش نکنند یا اگر آتشی برافروخته شد، حتماً از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنند.

مدیرکل محیط زیست استان یزد عنوان کرد: حتی بطری پلاستیکی و انعکاس نور خورشید در آن میتواند به آتش سوزی منجر شود بنابراین مردم از رها کردن هرگونه زباله و پسماند در طبیعت به جد خودداری کنند

این مسئول با تاکید بر این که نجات یوز آسیایی در قالب یک طرح ملی دنبال میشود و استان یزد تابع تصمیمات کشوری است، ابراز امیدواری کرد که اقدامات اخیر سازمان محیط زیست کشور در این رابطه در استان سمنان، نتیجه بخش باشد و شاهد احیای این ذخیره ژنتیکی در دیگر زیستگاههای این گونه جانوری از جمله یزد و خراسان باشیم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: هرچند مهمترین تهدید برای این گونه در حال انقراض تخریب زیستگاههای آن و عواملی مانند تصادفات جادهای است ولی میتوانیم همچون بسیاری از کشورهای دنیا از طریق استانداردسازی جاده ها و سایر مداخلات انسانی در زیستگاهها شاهد کمترین تلفات در حیات وحش باشیم.

پور ملایی تصریح کرد: برخی صنایع که ماهیت آنها آلاینده است همچنین صنایع کاشی و سرامیک، فاصله زیادی با استانداردهای زیست محیطی دارند که تلاش ما کاهش آلایندگی آنهاست.

وی تاکید کرد: تلاش ما این است که هم استانداردها رعایت شود و هم بتوانیم با رعایت شاخصهای مدنظر محیط زیست، صنایع استان را توسعه دهیم.