معاون اول رئیس جمهوری در بدو ورود به فرودگاه بوشهر در جمع خبرنگاران با اشاره به قابلیت‌های فراوان این استان برای توسعه، شکوفایی و رونق اقتصاد دریا محور را به عنوان ظرفیت کلیدی بوشهر در اجرای سیاست‌های جدی اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت عنوان کرد.

جهانگیری، ده ها زمینه فعالیت مرتبط با دریا از آبزی پروری تا صنایع مختلف دریایی، حمل و نقل، بنادر و گردشگری در این استان را از نقاط قوت بوشهر خواند.

معاون اول رئیس جمهوری ، اقتصاد کشور را متکی به استان بوشهر به عنوان پایتخت انرژی ایران دانست و یادآورشد: در بخش کشاورزی نیز ظرفیت‌ها و استعدادهای خوبی نظیر کشت گلخانه‌ای، آبیاری مدرن و دامپروری در این استان وجود دارد که می‌تواند به شکوفایی اقتصاد کشور کمک کند.

حضور در آیین افتتاح دهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی و تولیدات هنرمندان ۳۱ استان کشور در قالب ۱۵۸ غرفه در رشته های حصیر بافی، گلیم بافی، صنایع دستی دریایی، قلم زنی، مسگری، سماور سازی، سفال و سرامیک، نساجی سنتی و رودوزی‌های الحاقی و جشنواره گردشگری روستایی استان بوشهر نیز در دو بخش محصولات روستایی و گردشگری نخستین برنامه معاون اول رئیس جمهوری در استان بوشهر بود.

همچنین با حضور جهانگیری بهره‌برداری از سه طرح کشاورزی با اعتبار ۱۳۲میلیارد تومان شامل گلخانه ۷۵هکتاری روستای بنداروز با زمینه اشتغال ۶۷۵ نفر و تولید سالانه ۱۶هزار تن انواع محصولات کشاورزی و افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف آب، آبیاری تحت فشار ۱۵۰۰ هکتاری در قالب ۱۰۲ پروژه که عمده مزیت آن افزایش راندمان آب است و برای چهار هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی فصلی ایجاد می‌کند و یک واحد پرواربندی سه هزار راسی گوساله با ظرفیت تولید ۸۰۰ تن گوشت قرمز در ماه در شهرستان دشتستان آغاز شد.

توصیه کشاورزان به افزایش کشت کلزا و توسعه گلخانه‌ها

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی که در این سفر معاون اول روئیس جمهوری را همراهی می کرد در بازدید از مزارع کلزا شهرستان دشتستان استان بوشهر گفت: افزایش تولید روغن و کنجاله همواره یکی از برنامه‌های جدی بخش کشاورزی بوده طوریکه در پنج سال اخیر میزان تولید کلزا از ۶۰ هزار به ۴۲۰ هزار تن در سال گذشته افزایش یافت.
عباس کشاورز بیان کرد: این برنامه همچنان ادامه دارد و علت تمرکز روی کلزا این است که یک محصول پاییزه و بیشتر متکی به آب باران است که با توجه به کم آبی کشور سازگاری بیشتری نیز با این شرایط دارد.

وی ادامه داد: پیام ما به کشاورزان مناطق معتدل و کمی گرم این است که چنانچه کشت پاییزه کلزا را از دست داده‌اند در دی ماه از کشت کلزا پرهیز ولی از اوایل بهمن تا اوایل اسفند نسبت به کشت این محصول بدون نگرانی اقدام کنند.
کشاورز ادامه داد: برنامه امسال کشت محصول کلزا در کشور ۳۰۰ هزار هکتار است که تاکنون ۲۵۰ هزار هکتار آن محقق شده‌است.
سرپرست وزارت جهاد کشاورزی درباره توسعه کشت گلخانه‌ای اظهارداشت: با هدف صرفه‌جویی در مصرف آب و افزایش تولید و تجاری سازی برای صادرات، سالانه ۳ تا ۴ هزار هکتار از اراضی کشور زیر کشت گلخانه‌ای خواهد رفت.

وی افزود: هم اکنون سطح زیر کشت گلخانه‌ای کشور ۱۷ هزار و ۵۰۰ هکتار است که تا پایان سال یکهزار و ۵۰۰ هکتار به آن افزوده می‌شود.

ضرورت آمادگی کشاورزان برای مبارزه با ملخ‌ ها

سرپرست وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه ملخ‎ها از اواسط بهمن ماه وارد استان‎‏های جنوبی کشور می‌شوند اظهارداشت: سم مورد نیاز مقابله با این آفت تامین شده و جای هیچ گونه نگرانی نسیت و کشاورزان باید آمادگی لازم را داشته باشند.

کشاورز یادآور شد: در سال گذشته که شاهد هجوم ملخ‎ها به کشور بودیم در سطح ۸۰۰ هزار هکتار مقابله انجام شد و هیچ‌‎گونه خسارتی متوجه حوزه کشاورزی نشد.

وی در بخش دیگری‎ اظهار داشت: در ارتباط با سموم آفت کش نیز موجودی کنونی بیش از ۲ برابر نیاز سالانه است و در این زمینه جای هیچ نگرانی برای حوزه کشاورزی وجود دارد.

صنعت گردشگری نباید تحت‌الشعاع نفت وگاز مغفول واقع شود

افتتاح ۱۹ پروژه گردشگری و نخستین موزه موسیقی سنتی جنوب کشور دیگر برنامه سفر معاون اول رئیس جمهوری در استان بوشهر بود که با حضور علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شد.

این طرح‌ها شامل ۱۸ اقامتگاه بوم‌گردی و آژانس مسافرتی “ارتا ملل” بود که برای احداث این شمار اقامتگاه‌ بوم‌گردی ۱۸ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده‌است و با افتتاح آنها شمار مراکز بوم‌گردی استان بوشهر به ۴۳ اقامتگاه افزایش یافت.

نخستین موزه موسیقی سنتی جنوب کشور نیز با ۴۷۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در روستای احمدآباد شهرستان تنگستان افتتاح شد که معاون اول رئیس جمهوری در لوح یاد بود آن نوشت” بوشهر تلاقی تاریخ فرهنگ و هنر است، موسیقی بوشهری پرنشاط و خاطره انگیر است، موزه موسیقی سنتی جنوب کشور اقدامی ارزشمند و ماندگار است”.

معاون اول رئیس جمهوری در حاشیه آئین افتتاح این موزه تحریم‌های آمریکا در کاهش شمار گردشگران خارجی به ایران را بی اثر خواند و گفت: در سال‌های ۹۷ و ۹۸ ورود این گردشگران به ایران ۳۰ درصد افزایش داشته‌است.

جهانگیری گفت: آمریکایی‌ها تصور می‌کردند که با اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، مانع از سفر گردشگران خارجی به کشورمان می شوند اما گزارش ها بیانگر آن است که در سال ۹۷ که شروع تحریم‌های آمریکا بود و در سال ۹۸ هر سال ۳۰ درصد به میزان گردشگران خارجی اضافه شده‌است.

وی یادآورشد: شمار گردشگران خارجی در کشور از روند رو به رشدی برخوردار بوده‌است و از چهار میلیون گردشگر در سال ۹۵ به هفت میلیون نفر در سال ۹۷ افزایش یافته‌است.

معاون اول رییس جمهوری این را هم اضافه کرد که ” اگر برخی از اتفاقات نبود این شمار در سال جاری به ۱۰میلیون نفر گردشگر خارجی در داخل کشور افزایش می‌یافت و این امر می‌توانست یک درآمد ارزی خوبی برای کشور ایجاد و فرصت های شغلی جدید در کنار آن فراهم کند.

جهانگیری، ظرفیت گردشگری را از قابلیت‌های مهم استان بوشهر دانست که نباید تحت شعاع نفت وگاز مغفول واقع شود و گفت اگر به دنبال اشتغال‌زایی سریع و تأثیر مثبت در زندگی و معیشت مردم هستیم باید به بخش گردشگری توجه ویژه داشته باشیم.

در حاشیه این آئین وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از رونمایی برند ملی گردشگری ایران در ۲۲ بهمن ماه امسال و همکاری بسیار خوب این وزارتخانه با سازمان گردشگری جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد ) خبرداد.

مونسان این را هم گفت که نگاه رئیس جمهوری به گردشگری به صورت ویژه است و باتوجه به این که همه استان‌های کشور ظرفیت گردشگری دارند، سند توسعه گردشگری کشور چندی است آماده شده و امیدواریم که تا پایان سال در هیات دولت مطرح شود و به تصویب برسد.

وی اظهارداشت: یکی از اقدامات خوبی که دولت تدبیر و امید انجام داد موضوع اشتغال روستایی و بویژه بوم‌گردی است که در دولت دوازدهم شمار این مراکز از ۴٠٠ اقامتگاه به یکهزارو ٧٠٠ افزایش یافته‌است که نتیجه توسعه سریع حوزه گردشگری روستایی در کشور جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر و مهاجرت معکوس از شهر به روستاهاست.

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، اکوتوریسم را یکی از موضوع‌هایی عنوان کرد که در دولت دوازدهم به طور ویژه مورد توجه و اقبال گردشگران داخلی و خاجی قرار گرفته‌ است زیرا پیش از این به این ظرفیت‌های گردشگری در کشور پرداخته نشده بود و بیشتر گردشگری ما در مبحث تاریخی و فرهنگی خلاصه می‌شد اما اکنون گردشگری طبیعی در کشور شکل گرفته‌است.

مونسان موضوع جدید گردشگری را راه‌اندازی “بوتیک هتل‌ها” عنوان کرد که از تهران آغاز شده‌است و باتوجه به اینکه معماری زیبای بوتیک هتل‌ها که با صنایع دستی تجهیز شده‌اند، مورد استقبال گردشگران اروپایی قرار گرفته‌است، بزودی در بقیه استان‌ها نیز اجرایی خواهد شد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین از تهیه و تدوین برنامه جامع این وزارتخانه برای جذب گردشگران بیشتر از کشورهای هدف از جمله چین و عمان خبر داد و گفت: در این راستا در نخستین گام به دنبال افزایش شمار جذب گردشگران چینی به ایران تا یک میلیون نفر هستیم تلاش می‌شود این آمار در مراحل بعدی به ۲ میلیون نفر در سال برسد.

وی درباره توسعه گردشگری با کشور عمان گفت: اگر چه این کشور در حوزه گردشگری سلامت با ایران مراوده‌های خیلی خوبی دارد و در سال‌های اخیر شمار گردشگران عمان در ایران سه برابر افزایش یافته‌است اما تلاش می‌شود حجم گردشگران این کشور، علاوه بر سلامت در بخش تفریخی نیز ارتقا یابد.

توسعه روستایی باعث مهاجرت معکوس شده‌است

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری به عنوان دیگر عضو هیات همراه معاون اول رئیس جمهوری به استان بوشهر در جم خبرنگاران از تداوم پرداخت تسهیلات اشتغال و اعتبار روستایی توسط دولت را با هدف توسعه پایدار روستاها خبرداد.

محمد امید افزود: پیشنهاد دولت این است که اعتبار اشتغال و توسعه روستایی پنج ساله شود و به طور قطع مجلس نیز همراهی لازم را در این زمینه انجام می‌دهد تا بتوانیم این اعتبار را برای سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ داشته باشیم.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای ویژه دولت با وجود تامین همه زیرساخت‌های فراهم شده در بحث بهداشت، آموزش، گاز و برق تامین اشتغال روستایی بود زیرا زیرساخت‌ها به تنهایی برای روستاها کافی نیست و ثروت‌آفرینی، ایجاد کار و تولید مناسب از جمله مواردی بود که باید مورد توجه دولت قرار می‌گرفت.

امید اظهار داشت: در این ارتباط ۱.۵ میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی که با تجمیع منابع بانکی این رقم به ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید، پیش‌بینی شد که از این میزان ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار در بخش‌های مختلف صنعت، کشاورزی و گردشگری هزینه شده‌است و تاثیر خوبی در ایجاد اشتغال پایدار داشته‌است.

امید اضافه کرد: با تزریق اعتبار اشتغال روستایی نرخ مهاجرت معکوس در روستاها دیده می‌شود.

وی در باره اهمیت محرومیت زدایی روستاها گفت: در این ارتباط سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان برای عمران و آبادانی روستاهای کشور جذب و در تامین زیرساخت‌ها از جمله آب، برق، گاز و سایر موارد دیگر هزینه شد و این روند برای امسال هم ادامه دارد و در بودجه سال ۹۹ نیز پیش بینی شده‌است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری بیان کرد: با اعتباری که بخش‌های مختلف دولت و شرکت‌های دولتی می‌گذارند انتظار می‌رود این اعتبار برای سال آینده به ۱۵ هزار میلیارد تومان برسد.

امید ادامه داد: نظام جمهوری اسلامی در روستاها کارهای خوبی انجام داده و زیرساخت‌های روستایی در بخش راه، بهداشت، آموزش، گاز و برق امروز قابل قیاس با گذشته نیست و به طور تقریبی همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار از این مزایا برخوردار هستند.

آبادانی کشور در هیچ شرایطی متوقف نمی‌شود

یکی دیگر از برنامه‌های مهم معاون اول رئیس جمهوری در سفر به استان بوشهر، صدور دستور آغاز بهره‌برداری از “سد قیزقلعه” بود که از طریق ارتباط زنده تلویزیونی انجام شد.

جهانگیری در این ارتباط گفت: کارهای بزرگی برای توسعه و بهبود وضعیت زندگی مردم و حل مشکلات کشور نیاز است که امیدواریم با توفیق الهی بتوانیم انجام دهیم.

وی افزود: وزارت نیرو در زمینه آب و سد سازی کارهای اساسی و خوبی در سراسر کشور انجام داده‌است که امروز چند طرح کشاورزی از جمله آبیاری نوین در استان بوشهر افتتاح شد.

معاون اول رئیس جمهوری اظهارداشت: پیام اصلی بهره‌برداری از چنین طرح‌هایی در استان بوشهر افزایش راندمان مصرف آب است.

جهانگیری گفت: امیدواریم با بهره‌برداری از این سد خدمات شایسته‌ای به استان بوشهر در زمینه بهبود وضعیت کشاورزی انجام شود.

معاون وزیر نیرو نیز بیان کرد: در دولت‌های یازدهم و دوازدهم ۴۵ سد در کشور افتتاح شده‌است از این شمار ۳۵ سد با اعتبار ملی احداث و برای مابقی نیز اعتبار استانی هزینه شده‌است.

محمد حاج رسولی‌ها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: در مجموع در این مدت هر ۴۵ روز یک سد در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است.

وی اضافه کرد: اجرای چنین طرح‌هایی بیانگر این است که آبادانی در هیچ شرایطی در کشور متوقف نخواهد شد.

با افتتاح این سد علاوه بر تغذیه سفره‌های زیر زمینی آبی پایدار برای تکمیل آبیاری پایین دست در اختیار کشاورزان منطقه دشت پلنگ شهرستان دشتی قرار می‌گیرد.

سد قیز قلعه به ارتقاع ۲۵ متر از نوع بتنی آرسی سی است و طول تاج آن ۱۱۰ متر و عرض آن ۶ متراست که با هدف تغذیه آبخوان منطقه به حجم سه میلیون مترمکعب و بهبود اراضی کشاورزی به مساحت یکهزار و ۴۰۰ هکتار یا اعتبار ۱۴۰ میلیارد ریال احداث شده‌است.

اختصاص سهم بیشتری از ثروت و درآمد بوشهر به مردم این استان

آخرین برنامه سفر یک روزه معاون اول رئیس جمهوری و هیات همراه به استان بوشهر حضور در نشست مشترک شورای اداری و اقتصاد مقاومتی استان بوشهر بوشهر که در این جلسه ابتدا نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با ناچیز توصیف کردن سهم مردم این استان از ثروت زیادی که برای کشور تولید می‌کند، خواستار اختصاص سهم بیشتری از درآمدهای استان بوشهر به مردم آن شد.

آیت‌الله غلامعلی صفایی بوشهری افزود: سهم استان بوشهر درتولید ناخالص ملی و ثروت، حجم سرمایه‌گذاری در حوزه منابع فسیلی و هسته‌ای بالا است اما سهم آن از این همه ثروت ناچیز است که باید برای رشد اقتصاد، پیشرفت و رفاه عمومی مردم آن برنامه‌ریزی کرد.

وی با تاکید بر توجه مسئولان به استان بوشهر با توجه به نقشی که در ایجاد ثروت ملی دارد گفت: تعیین نقشه راه آماری و آمایشی برای شناخت همه ظرفیت‌های موجود و محتمل برای آینده در فضای استانی، ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و ایجاد بانک اطلاعات لازم برای برنامه‌ریزی جامع و سرمایه‌گذاری مدیریت و نظارت و باز تولید ضروری است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان کرد: امروز صیادان و لنجداران، بخش خصوصی و گردشگری، نفت و گاز و سلامت دارای نیازها و گله‌مندی هایی هستند که باید با نگاهی دقیق به این مشکلات پرداخته شود.

صفایی بوشهری گفت: استان بوشهر مردمانی امتحان داده، شریف و با فرهنگ دارد اما با بیکاری، اشتغال، رکود، تورم و استفاده نکردن از ظرفیت‌ها روبرو هستند.

وی بر ضرورت اجرای مصوبه حداقل ۵۰ درصدی اشتغال کارکنان بومی استان بوشهر در طرح‌ها، پروژه‌ها و صنایع وابسته به نفت را مورد تاکید قرار داد.

ضرورت تامین اعتبار راه‌آهن بوشهر و قیر برای تکمیل پروژه‌های راه‌سازی

استاندار بوشهر نیز در این نشست با ارائه گزارشی از ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، فعالیت‌ها، خدمات و عملکرد دولت و نظام در توسعه این استان بر تامین اعتبار برای ادامه پروژه راه آهن بوشهر که از ابتدا با نگاه مثبت معاون اول رئیس جمهوری رئیس و شورای اقتصاد اجرایی شده است تاکید کرد و اظهارداشت: راه آهن پروژه‌‎ای حیاتی برای توسعه استان که باید از لحاظ اعتباری مورد حمایت قرار گیرد.

عبدالکریم گراوند افزود: این پروژه یکی از خواسته‏‎های مهم مردم و مسئولان استان بوشهر است.

خواسته دیگر استاندار بوشهر از معاون اول رئیس جمهوری توجه ویژه به تامین قیر مورد نیاز برای تکمیل طرح‌های توسعه راههای ارتباطی این استان بود.

وی وجود ۶ میلیون اصله نخل و تولید ۱۵ درصد خرما، بالای ۲۱ هزار تن میگوی پرورشی کشور و وجود ۳۴ هزار هکتار اراضی مستعد پرورش آبزیان، ۱۱ بندر و گمرک بزرگ و کوچک در کنار ظرفیت‎های عظیم گازی پارس جنوبی، پارس شمالی را از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر عنوان کرد.

گراوند ادامه داد: براساس مزیت‌ها حوزه‌های اولویت دار استان بوشهر صنایع دریایی، نفت، گاز، پتروشیمی (با تاکید بر صنایع پایین دستی)، شیلات، کشاورزی، تجارت خارجی، گردشگری و توسعه کسب و کار است.

وی گفت: همچنین در استان بوشهر عملیات اجرایی پنج سد آغاز شده‌است که برای تسریع در روند اجرای آنها درخواست ویژه داریم.

استاندار بوشهر افزایش سرانه فضای ورزشی این استان به ۱.۱۶ سانتیمتر است که ۱۶ سانت آن در ۲ سال اخیر محقق شده‌است، حل مشکل ۴۰ ساله آب بخشی از محلات جنوبی شهر بوشهر با ۳۰ هزار نفر جمعیت، و سه منطقه دیگر با جمعیت ۳۶ هزار نفر تا ۲ ماه آینده، در دست ساخت بودن ۶ آب شیرین کن با ظرفیت ۴۳ هزار مترمکعب در حوزه روستایی و بازسازی حدود ۶۰۰ کیلومتر شبکه آبرسانی روستایی این استان در ۲ سال گذشته، هزینه ۱۳۰ میلیارد تومان در حوزه فاضلاب شهر بوشهر (منهای جنوب بوشهر) با ۴۰ کیلومتر به عنوان سخت ترین بخشی که باید به صورت دستی کار می‎شد اکنون توسط ۶ پیمانکار در دست احداث است که پیش‎بینی شده تا پایان دهه فجر امسال به اتمام برسد را بخشی از خدمات توسعه زیرساختی دولت در استان بوشهر در ۲ سال اخیر عنوان کرد.

گراوند اضافه کرد: همچنین افزایش خانه‎های بهداشت از ۱۰۵ خانه در سال ۹۶ به ۱۵۵ خانه بهداشت و مراکز خدمات جامع سلامت از ۸۴ مرکز به ۱۰۲ مرکز، آغاز ساخت بیمارستان ۱۰۱ تختخوابی به عنوان اورژانس هسته‎ای که در دست تکمیل است، دانشکده پزشکی و دندان‏پزشکی استان بوشهر که تا دهه فجر مهیای بهره‌‏بردای خواهد شد، افزایش سطح گلخانه‎ها از ۱۲۴ هکتار در سال ۹۵ به ۳۸۰ هکتار، آبیاری نوین که میانگین برنامه پنجم یکهزار و ۵۰۰ هکتار است اما در ۲ سال اخیر هفت هزار و ۵۵۷ هکتار در استان بوشهر اجرایی شده و تا پایان سال نیز ۵ تا ۶ هزار هکتار از دیگر خدمات دولت در سال های اخیر در استان بوشهر است.

استاندار بوشهر گفت: آبخیزداری این استان نیازمند نگاه ویژه است زیرا آب‏‌های آن وارد دریا می‌‏شود که همین آب باید از دریا بازگردانی و با هزینه هر مترمکعب حدود ۲۰۰ هزار ریال شیرین‎سازی شود و وجود ۲۰ دشت ممنوعه در زمینه برداشت آب که بر ضرورت اقدام‌‏های حمایتی برای احیای آنها و توسعه کشاورزی استان بوشهر تاکید دارد.

گراوند بیان کرد: در سفر سال گذشته رئیس جمهوری به استان بوشهر برای سد خاییز اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی گذاشته شد ولی اوراق است و اگر نقدینگی وجود ندارد حداقل در حوزه تخصیص و تامین اعتبار کمک بیشتری صورت گیرد.

وی گفت: همچنین در سال گذشته باید برای ۲ سد در استان بوشهر تامین نقدینگی می‌شد که ۸۴ میلیارد تومان تامین و با دستور معاون اول رئیس جمهوری فاینانس آن انجام شد و یکی از این سدها در دست احداث است.

گراوند ادامه داد: برای دومین سد نیز انتظار داریم وزارت امور خارجه و وزارت نیرو کمک کنند با طرف خارجی فاینانس شود تا به اجرای سد ۱۵۵ میلیون مترمکعبی دشت پلنگ کمک شود.

وی بیان کرد: یکی از پروژه‎های اقتصاد مقاومتی استان بوشهر طرح نخلستان است که با تخصیص اعتبارت از صندوق توسعه ملی، وزارت جهاد کشاورزی نیازمند توجه است.

استاندار بوشهر گفت: اگر می‎خواهیم کشاورزی استان بوشهر توسعه یابد و ارزش افزوده بیشتری برای آن ایجاد شود کار بزرگ جهاد کشاورزی در این استان نیازمند حمایت جدی دولت است.

گراوند ادامه داد: در زمینه تخصیص اعتبار شهرهای دارای تنش آبی نیز انتظار داریم دولت تخصیص ویژه‎ای داشته باشد.

وی در ارتباط با واحدهای تولیدی تملک شده در استان بوشهر گفت: ۳۵ واحد در تملک بانک‏‎های استان قرار داشت که از این میزان ۱۴ مورد آن احیا شد و هفت مورد آن نیز تا پایان سال جاری احیا می‏‌شود.

گراوند ادامه داد: در حوزه پرداخت تسهیلات رونق تولید، استان بوشهر در سال ۹۶ رتبه بیست و هشتم را داشت که این رتبه در سال ۹۷ به ۱۷ ارتقا پیدا کرد.

ضرورت چاره اندیشی برای خروج بنادر استان بوشهر از رکود

در این نشست رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر به نمایندگی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی استان بوشهر در حوزه بندر و گمرک خواستار چاره‌اندیشی مسئولان کشور برای خروج بنادر این استان از رکود و رونق دوباره گمرک‌های آن شد.

خورشید گزدرازی گفت: حال مردم این استان به دلیل رکود بیش از حد چرخه اقتصاد بویژه حوزه بندر و گمرک خوش نیست و بیم آن می‌رود که دایره آسیب‌های اجتماعی استان بوشهر روز به روز گسترده‌تر شود.

وی افزود: بندر بوشهر سابقه‌ای درخشان و دیرینه در تاریخ تجارت کشور داشته و تجارت دریایی با زندگی مردم عجین است طوریکه معاش غالب استان از این طریق به دست می‌آید.

وی بیان کرد: همچنین وجود منابع ارزشمند طبیعی ازجمله نفت و گاز اهمیت و ارزش این استان را چندین برابر می‌کند اما نبود عدالت نسبی و توسعه متوازن در مناطق مختلف کشور و به طور مشخص توزیع نامتوازن توسعه استان بوشهر از جنوب به شمال و محروم ماندن مرکز و شمال استان از توسعه صنعتی مطلوب، باعث ایجاد بحران‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی در این استان شده‌است.

گزدرازی ادامه داد: نبود اشتغال و بیکاری جوانان از معضلات جدّی اکنون استان بوشهر است و بطور قطع میزان بیکاری ۱۰.۵ درصدی زیبنده این استان نیست.

وی گفت: با توجه به وجود زیر ساخت‌های مناسب در استان هرمزگان و منطقه آزاد اروند در استان خوزستان، بندر بوشهر جذابیت خاصی برای فعالان اقتصادی ندارد و سایه رکود در این بندر روز به روز گسترده‌تر شده‌است.

گزدرازی ادامه داد: در این ارتباط به منظور خارج کردن بندر بوشهر از انزوا و رکود مطلق انتظار داریم استثناهای معافیت ۲۰ درصدی سود بازرگانی لغو شود.

وی افزود: همچنین تعیین تکلیف خودروهای دپو شده در گمرک ‌های کشور از جمله در بندر بوشهر که سرمایه قشر عظیمی از جوانان استان درگیر آن است دیگر درخواست‌های بخش خصوصی استان بوشهر است‌.

گزدرازی بیان کرد: در شرایط کنونی کشور و وجود تحریم‌های ظالمانه که اقتصاد را نشانه گرفته‌است با توجه به نیاز کشور به مایحتاج عمومی و همین طور مواد اولیه برای کارخانه‌ها و با توجه به همجواری استان با کشورهای حوزه خلیج فارس تقاضا داریم ارز حاصل از صادرات بصورت تهاتر با کالاهای مورد نیاز و طبق فهرست اعلامی دولت با رعایت بهداشت و استاندارد و گرفتن حقوق و عوارض اما بدون ثبت سفارش به کشور باز گردد.

وی بیان کرد: در این صورت بازار داخلی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع کشور، تامین شده و فعال اقتصادی هم دغدغه بازگشت ارز را ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی بندر بوشهر ادامه داد: از دیگر مواردی که باید بر آن تمرکز شود ایجاد کریدور شمال به جنوب از کشورهای CIS و اوراسیا به کشور قطر است که در این ارتباط بندر بوشهر می‌تواند به عنوان پل ارتباطی و هاب پورت شمال خلیج فارس در نظر گرفته شود.

وی گفت: یکی از جاذبه‌های گردشگری دریایی، کشتی‌های کروز است که با اقدامات ارزشمند مدیران استان بویژه استاندار امکان پهلو گرفتن کشتی گرندفری فراهم شد، اما به دلیل اختصاص ندادن سوخت یارانه‌ای به این کشتی امکان بهره‌برداری از آن فراهم نیست و فرصت جابه جایی مسافر و ترانزیت کالا و صادرات در حال از دست رفتن است.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به ظرفیت و توانمندی استان در حوزه معادن نیاز است پایانه جامع مواد معدنی با همکاری شرکت ایمیدرو مورد توجه قرار گیرد.

گزدرازی بیان کرد: زیر ساخت‌های صادراتی در بندر دیر استان بوشهر باید هر چه سریعتر فراهم شود که این مهم با اعطای اختیار کامل به سازمان بنادر و دریانوردی ممکن می‌شود.

وی گفت: به منظور رقابت پذیر کردن بندر بوشهر و امکان پهلوگیری کشتی‌های بالای ۳۰ هزار تن، لایروبی با عمق ۱۵ متر باید بصورت اساسی در دستور کار جدی قرار گیرد.

گزدرازی اظهارداشت: باتوجه به رسوب‌گذاری شدید کانال بندر بوشهر انتظار است بودجه‌ای در ردیف بودجه سنوات آتی از طریق تصویب در مجلس شورای اسلامی برای لایروبی کاتل دسترسی بندر بوشهر تا عمق ۱۵ متر در نظر گرفته شود.

وی یادآورشد: همچنین از دولت می‌خواهیم با توجه خاص به شرایط حال و نیاز مبرم کشور به ارز، از محدودیت صادرات و عوارض بر صادرات با صدور بخشنامه‌های متعدد و خلق‌الساعه و همین‌طور برداشت‌های سلیقه‌ای از قوانین و بخشنامه‌ها پرهیز کند زیرا توجه نکردن به این مهم، نابودی صادرات و به تبع آن تشدید فشارهای اقتصادی را به دنبال دارد.

گزدرازی گفت: با توجه به افزایش نرخ ارز و نیاز فزاینده واحدهای صنعتی به مواد اولیه نیاز است دستورهای لازم در زمینه تامین بهینه سرمایه در گردش واحدهای یاد شده صادر شود.

وی تاکید کرد: صنعت بوشهر نیز به شدت بیمار است و این استان در زمره استان‌های کمتر توسعه یافته در زمینه صنعت تلقی می‌شود.

گزدرازی ادامه داد: برای برون رفت از این وضعیت پیشنهاد می‌شود با توجه به استقرار واحدهای پتروشیمی در استان بوشهر علاوه بر تهیه بسته‌های حمایتی و تشویقی، صنعتگران را برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین دست پتروشیمی تشویق و با ایجاد زنجیره تولید مصنوعات پلیمری، بوشهر را به قطب محصولات پلیمری، واسطه‌ای و فرآیند شده تبدیل کرد.

گزدرازی بیان کرد: همچنین انتظار داریم صنایع جانبی استان از جمله خرما، آبزیان و گوجه فرنگی مورد حمایت گسترده در سطح‌های کشوری و استانی قرار گیرد.

مشاغل ماهیگیری و دریانوردی در ستاد اقتصاد مقاومتی مورد حمایت قرار گیرد

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادان استان بوشهر گفت: با توجه به افزایش ناگهانی بهای بنزین از یکهزار به سه هزار تومان در هر لیتر و نقش تعیین کننده آن در معیشت و فعالیت روزانه صیادان این امر باعث کاهش عرضه آبزیان در بازار، رکود در کار و تولید، افزایش ناخواسته قیمت آبزیان و نارضایتی و اعتراض شدید این قشر از جمعیت شده‌است.

محمد کارگر افزود: در این ارتابط باید سهمیه یارانه‌ای بنزین قایق‌های صیادی به صورت کارشناسی، فرمول فائو، نیاز واقعی و فاصله صیدگاهی مشخص شود.

وی اضافه کرد: با توجه به کاهش شدید منابع و ذخایر دریایی (آبزیان) به‌عنوان انفال، ثروت ملی و پشتوانه شغلی و معیشتی صیادان و ساحل نشینان در اثر اکتشاف‌ها و لرزه‌نگاری‌های پی در پی نفت و گاز در بستر دریا، تخریب زیست محیط دریایی، زیستگاه‌ها، برهم خوردن اکوسیستم دریایی و ورود فاضلاب‌های شهری، خانگی، پساب‌های صنعتی، شیمیایی و تخلیه آب توازن کشتی‌های غول پیکر نفتی به دریا باعث بروز آفت کشند قرمز (رد تاید) و قتل عام و نابودی بخش زیادی از آبزیان را در پی داشته‌است.

کارگر گفت: جامعه صیادی متحمل ضرر و زیان‌های غیر قابل جبران از این بابت شده و خواستار بررسی و برآورد میزان خسارت به محیط زیست دریایی و جبران آن از راه اعمال بسته حمایتی و تشویقی یا احداث زیست‌گاه‌ها و چراگاه‌های مصنوعی به منظور ترمیم و بازسازی ذخایر است.

وی بیان کرد: فعالیت حرفه‌ای صیادی شناورهای فاقد هویت به صورت گسترده در صید گاه‌های مختلف علاوه بر صید سهمیه شناورهای قانونی و مجوزدار موجب ازدحام و بی‌نظمی در بندرهای صیادی، تخلف‌های امنیتی و قاچاق کالا که به نوعی به نام جامعه قانونمند صیادی تمام می‌شود.

کارگر ادامه داد: با توجه به نبود نظارت و کنترل لازم بر فعالیت و میزان صید شناورهای بی‌هویت از سوی شیلات به عنوان عالی ترین متولی صید و صیادی در عمل باعث افزایش تلاش صیادی می‌شود که این با برنامه‌های مدون، کنترل و نظارتی شیلات منافات دارد.

مدیرعامل اتحادیه شرکت‌های تعاونی صیادان استان بوشهرگفت: انتظار می‌رود با برنامه‌های مدون، کنترلی و نظارتی شیلات فرصت‌های شغلی درسواحل شناسایی و از افراد غیر بومی تعدیل و بیکاران فاقد شغل به ویژه از فعالان در شناورهای بی‌هویت دراین بخش استفاده شود یا با حمایت دولت و زمینه‌سازی لازم نسبت به واگذاری طرح پرورش ماهی در قفس به صورت مشارکتی به آنها برای آنان شغل مناسب و پایدار ایجاد شود.

کارگر ادامه داد:با توجه به سختی و زیان آور بودن شغل صیادی پیرومکاتبات متعدد درخواست سخت و زیان‌آورشمردن این حرفه و بهره‌مندی از مزیت‌های موضوع و بازنگشستگی زودتر از موعد شده است برهمین اساس انتظار می‌رود دولت با اختصاص بودجه و اعتبارات خاص از صیادان حمایت کند.

وی بیان کرد: با توجه به طرح موضوع نخلستان و مشاغل مرتبط با آن در ستاد اقتصاد مقاومتی کشور پیشنهاد می شود دریا و دریانوردی و صید و صیادی نیز همانند این طرح در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور مطرح و مورد حمایت قرار گیرد.

رئیس اتحادیه و حمل و نقل دریایی استان بوشهر نیز گفت: ما در استانی زندگی می کنیم که ۹۰ درصد صادرات نفتی و گازی از این استان انجام می‌شود و ۸۰ درصد مردمان این استان به‌طور مستقیم و غیر مستقیم زیر مجموعه دریا و دریانوردی هستند و امرار معاش آنها از این راه است.

سید علی موسوی گمارانی افزود: بدترین آفت و شالوده تمام ناهنجاری‌های اجتماعی تامین نکردن معاش و ترس از گذران زندگی است که با گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب اسلامی هنوز که هنوز است این ترس در دل و قلب هر ملوان، دریانورد و مرزنشین است که آیا فردا هم می‌تواند امرار معاشی داشته باشد و کانون خانواده خود را گرم کند.

وی اضافه کرد: درسال‌های گذشته و دولت‌های قبل به دنبال ارتقای سطح شناورهای سنتی بودند و به دنبال این بودند که هیچ‌گاه خلیج فارس خالی از شناورهای سنتی نشود.

گمارانی گفت: لنج‌های سنتی نیروی محرک بنادر بوشهر هستند به همین دلیل دولت باید به دنبال راهی باشد که هیچ گاه چرخ این نیروی محرک از حرکت باز نماند و همیشه جاده برای این چرخ محرک باز و هموار باشد.

وی یادآور شد: ما مردم مرزنشین و ساحل نشین استان بوشهر در حقیقت مرزداران و حافظان فرهنگ و نگهبانان بی مزد این سرزمین کهنسال و چندین هزار ساله در این منطقه هستیم اما در مقاطع مختلف مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته در حالی که در همه صحنه‌های حساس فعالان این عرصه ایستادگی و مقاومت کردند.

وی اضافه کرد: همین لنجداران بودند که در دوران دفاع مقدس زمانی‌که جزیره خارگ زیرآماج حمله‌های دشمن بود و هیچ راه ارتباطی نبود مهمات و نیازها را به این جزیره می رساندند.

گمارانی ادامه داد: در زمان حصر خرمشهر که هیچ راه زمینی و ارتابطی نبود همین لنج‌های سنتی بودند که مهمات را به پشت جبهه‌ها رساندند تا اینکه آبادان نیز مانند خرمشهر سقوط نکند.

رئیس اتحادیه و حمل و نقل دریایی استان بوشهرنیز گفت: وقتی یک لنج سنتی اول خلیج فارس را به آخر وصل می‌کند و از آبادان و خرمشهر که اول خلیج فارس است خروج می‌کند و پهنه خلیج فارس را می شکافد تا پرچم ایران را به رخ حاشیه نشینان این آبراه بین المللی بکشد باید مورد حمایت دولت قرار بگیرد.

وی ادامه داد: ما در بنادری زندگی می‌کنیم که فاقد هر گونه مبلمان شهری، دریانوردی و فرهنگی است و در گرمای ۴۵ تا ۵۰ درجه با وجود ریزگرد زندگی می‌کنیم و هیچ‌گونه کارخانه یا کارگاه اشتغال‌زایی وجود ندارد.

گمارانی گفت: نبود برخی زیرساخت‌های بندری باعث شده قشر زیادی از مردمان این بنادر به دریا و فعالیت‌های دریانوردی روی آورند و در زمان حاضر حدود ۵۰ هزار نفر ملوان در قالب پنج هزار شناورمشغول به کار هستند.

وی اضافه کرد: چنانچه حتی در یک مقطع کوتاه فعالیت شناورها و ملوان‌ها متوقف شود آثار تخریبی آن بر اقتصاد و امنیت استان آشکار می‌شود درحقیقت شناورها نقش همان کارگاه‌های اشتغالزایی را ایفا می کنند که باید مورد حمایت دولت قرار گیرند.

گمارانی اظهار داشت: این لنج‌ها کارگاه‌های زود بازدهی هستند که بدون هیچگونه تسهیلاتی از طرف دولت راه اندازی شدند و چندین هزار فرصت شغلی را به وجود آوردند.

گمارانی ادامه داد: ما یک نعمت خداددی به نام خلیج فارس و یک پتانسیل بسیار خوب و مفید به نام لنج داریم که باید از آن استفاده شود.

وی گفت: یکی از دغدغه‌های گمرک و سایر دستگاه‌های اجرایی آیین نامه واردات کالای همراه ملوان است که در شرایط فعلی تحریم‌ها و رکود اقتصادی شایسته است از ظرفیت شناورهای سنتی استان استفاده بهینه شود و برای واردات کالا و رضایت‌مندی قشرملوان در چارچوب قوانین و مقررات و آیین‌نامه‌های موجود با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها با گمرک گام برداشت.

گمارانی اضافه کرد: با عنایت به اینکه پیرامون موضوع کالای همراه ملوان در هیات دولت راهکارهای اقتصادی به منظور ساماندهی اندیشیده که منجر به مصوبه شماره ۶۵۸۵۹ مورخه ۳۱ مرداد ۹۶ شده که با وجود اقدامات انجام شده در برخی موارد در اجرای مصوبه مشکلاتی وجود دارد.

وی گفت: با عنایت به واردات ۱۰۰ قلم کالای موضوع بند ۲ مصوبه ۱۵۶۵۹ مورخ ۲۴ بهمن ۹۷ هیات دولت از سوی ملوانان و کارکنان شناورهای سنتی زیر ۵۰۰ تن، تاکنون عملی کردن این مصوبه به دلیل مشکلات ناشی از تامین منشا ارز، ثبت سفارش، ایجاد نمایندگی مجاز با وجود اطلاع رسانی میسر نشده‌است.

وی یادآور شد: براساس تبصره ۲ ذیل ماده هشت قانون مقررات صادرات و واردات که مرزنشینان را از ثبت سفارش به منظور واردات کالا معاف کرده و برای تامین معیشت کارکنان و ملوانان پیشنهاد می‌شود وادرات کالای همراه ملوان از مجوزهای ثبت سفارش، تایید منشا ارز، ایجاد نمایندگی مجاز معاف و با تنظیم اظهار نامه ملوانی بر مبنای ۱۰۰ قلم کالا در چارچوب تسهیلات مصوبه و سقف ملوانی اقدام شود.

وی گفت: با وجود مصوبه اصلاحی ۳۱ خرداد ۹۷ هیات دولت به منظور اجرایی کردن مصوبه ملوانی شماره ۶۵۸۵۹ مورخه ۳۱ مرداد ۹۶ و مستند به تبصره سه ماده ۱ آیین نامه‌های همراه ملوان که به صراحت اشاره دارد معافیت کالای همراه ملوان شامل حقوق ورودی و همه وجوهی است که به موجب قانون گمرک مسوول وصول آن است براساس اصول مالیات بر ارزش افزوده هم شامل می‌شود این درحالی است که کماکان ۶درصد مالیات برارزش افزوده از واردات کالای ملوانی گرفته می‌شود به همین دلیل با توجه به اینکه مالیات محاسبه شده در تنظیم اظهار نامه‌های همراه ملوان غالبا مبالغ چشمگیری است و باعث بی میلی ملوانان به استقبال از مصوبه یاد شده می‌شود پیشنهاد می شود ۶ درصد مالیات برارزش افزوده مطابق با مفاد مصوبه یاد شده مشمول معافیت قرار گیرد.

گمارانی گفت: با توجه به اینکه مبادلات مرزی به ویژه واردات کالای همراه ملوان براساس ارزهای خارجی است و با توجه به افزایش سه برابری نرخ ارز، تخصیص معافیت ۱۵ میلیون تومانی برای هر ملوان شناورهای سنتی زیر ۵۰۰ تن در مصوبه اصلاحیه ملوانی هیات دولت، در زمانی تعیین شده که نرخ دلار حدود سه هزار و ۸۰۰ تومان بود و این معافیت معادل چهار هزار دلار است در این ارتابط پیشنهاد میشود برای کاهش تاثیر و تبعات منفی نوسان ارز بر درآمد شناورهای سنتی، میزان معافیت کالای همراه ملوان بر مبنای دلار و معادل چهار هزار دلار منظور شود.

تلاش مدیریت کشور و دولت کاهش فشار بر مردم است

معاون اول رئیس جمهوری گفت: دولت از فشارهایی که بر مردم وارد می شود آگاهی کامل دارد و مدیریت کشور با طرح های متعددی که در دست اجرا دارد، بخشی از فشاری که بر زندگی مردم است کم خواهد کرد.

وی افزود: البته باید بپذیریم این فشارها از جانب آمریکا بر کشور وارد می شود چرا که مهمترین منبع درآمدی کشور که نفت است را تحریم کرده اند و تلاش می کنند تا مانع از فروش نفت شوند.

جهانگیری ادامه داد: همچنین مدیریت کشور تلاش دارد با روش‌هایی بتواند نفت را به فروش برساند اما در هر صورت وقتی که مهمترین منبع درآمدی کشور تحت فشار قرار می گیرد، طبیعی است که فشارهایی بر اقتصاد کشور وارد شود.

معاون اول رئیس جمهوری اظهار امیدواری کرد: با برنامه ها و طرح های متعددی که در دستور کار دولت قرار دارد از بخشی از فشارهای مردم کاسته شود و دولت بتواند وضعیت معیشتی جامعه را بهبود بخشد.

وی اضافه کرد: از صبوری و بزرگواری مردم ایران تشکر می کنم که تا امروز سختی ها و فشارها را با بزرگواری تحمل کرده اند و امیدوارم که روزهای بهتری در پیش رو داشته باشیم.

جهانگیری با تأکید بر اینکه برنامه در دست اجرای دولت برای پرداخت یارانه معیشتی ادامه پیدا خواهد کرد گفت: امیدوارم بتوانیم با استفاده از منابع جدید، علاوه بر یارانه معشیتی کمک های دیگری نیز به مردم ارائه دهیم.

وی از بوشهر به عنوان استانی سرفراز نام برد و گفت: استان بوشهر برای ایران یک نقطه افتخارآفرین است که در تمامی صحنه ها و مبارزات طولانی علیه استعمار درخشیده و نقش تعیین کننده ای داشته است.

جهانگیری افزود: علما، روشنفکران، دانشمندان و قهرمانان استان بوشهر نظیر رییس علی دلواری برای ایران و ایرانی مایه افتخار هستند و مردم بوشهر نقش موثری در پیروزی انقلاب اسلامی و دوران دفاع مقدس داشته اند که امیدوارم بتوانیم در حد وسع و توان خود به این مردم بزرگوار خدمت کنیم.

معاون اول رئیس جمهوری از استان بوشهر به عنوان پایتخت انرژی ایران نام برد و گفت: اقتصاد کشور به منابع و ذخایر نفت و گاز بوشهر متکی است و در بخش انرژی هسته ای نیز علاوه بر یک نیروگاه قبلی، دو نیروگاه جدید نیز با سرمایه گذاری بیش از ده میلیارد دلار در بوشهر در دست اجرا است.

جهانگیری با بیان اینکه استان بوشهر در بخش کشاورزی نیز ظرفیت ها و استعدادهای خوبی دارد ادامه داد: کشاورزی می تواند به شکوفایی اقتصاد بوشهر کمک کند.

شکست توطئه‌های دشمنان برای فروپاشی نظام اسلامی

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در این مقطع که کشور با شرایط و مسائل مختلفی روبرو است باید صادقانه با مردم صحبت کرد و مسایل را با آنان در میان گذاشت.

جهانگیری افزود: کشور در شرایط دشواری قرار دارد و باید مدیران و دلسوزان نظام با دقت مسائل را تعقیب کنند زیرا از مسایل کشور نمی‌شود به سادگی عبور کرد.

وی بیان کرد: در این شرایط از بیرون دشمنان برنامه‌های وسیعی انجام داده بودند تا به کشور آسیب بزنند و در داخل کشور نیز اقداماتی انجام شده بود تا امنیت و آرامش مردم را دچار مشکل کنند که نیاز است تحلیل دقیقی در این خصوص داشته باشیم.

جهانگیری اضافه کرد: امروز ایران موفق شده با وجود همه فشارهایی که بوده در یک جنگ ناخواسته که یک طرف آن آمریکا است با سربلندی بیرون آید.

وی ادامه داد: قدرتی بزرگ اراده کرده بود که اقتصاد کشور را از هم بپاشد و ساز و کار دقیقی برای این کار پیش بینی کرده بود و به تعبیر خود دردی را بر ملت ایران تحمیل کنند که مردم نتوانند تحمل کرده و دست به شورش بزنند و کشور با بحران و در نهایت به چند پاره شدن ایران منجر شود.

معاون اول رئیس جمهوری بااشاره به اینکه آمریکایی ها در دستیابی به این مهم شکست خوردند گفت: آنها فکر می‌کردند ما نمی توانیم جشن ۴۰ ساله انقلاب را برگزار کنیم چون معتقد بودند برنامه ریزی تدارک دیده شده در سال ۹۷ می‌تواند کار نظام اسلامی ایران را یکسره کند اما با لطف خداوند، تدبیر رهبر معظم انقلاب، صبوری و تحمل مردم، تلاش مدیران و سرمایه‌گذاران بخش دولتی و خصوصی همه با هم مردانه به صحنه آمدند و نگذاشتند کشور با بحران و از هم پاشیدگی روبرو شود.

تاکید جهانگیری برصرفه‌جویی مدیران‌ در هزینه‌ها و برطرف کردن تبعیض

معاون اول رئیس جمهوری گفت: مجموعه دستاوردهای کشور خوب است و توانسته در مقابل این جنگ اقتصادی روی پای خود بایستد با این وجود می‌توان فصل مفصلی از مشکلات در بخش تورم، سرمایه‌گذاری، موانع پیش روی فعالان بخش خصوصی و بودجه کشور را بیان کرد.

جهانگیری اضافه کرد: بودجه دولت از نفت، مالیات و عوارض کالا تامین می شود و به هر میزانی که این رقم کاهش یابد محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.

وی گفت :درآمدهای کشور نسبت به گذشته کمتر شده‌است بر همین اساس دولت تصمیم گرفت کالاهای لوکس وارد کشور نشود اما کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم تامین شود به همین خاطر در اولین روزهای برگشت تحریم دوم واردات ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ قلم کالا ممنوع شد هرچند بخشی از این کالاها نیز لوکس نیست.

وی اضافه کرد: از همه مدیران و استانداران می خواهیم در صرفه جویی بودجه کمترین تردیدی نداشته باشند زیرا این امر خدمت به کشور است و اگر کسی بتواند صرفه‌جویی کند و این امر را انجام ندهد خیانت به کشور کرده است.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: مردم از نابرابری و تبعیض رنج می برند واین تبعیض از اینکه چیزی نداشته باشند برای آنان بیشتر رنج آور است.

وی یادآو رشد: کشور متعلق به مردم و ما نوکر و در خدمت مردم هستیم زیرا بدون مردم چیزی نیستیم به همین دلیل باید با تمام وجود در خدمت مردم باشیم.

معاون اول رئیس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های استان بوشهر گفت: این استان از قابلیت و ظرفیت هایی برخوردار است که از هر منظر شایستگی دارد که مهمترین استان توسعه یافته کشور باشد.

جهانگیری با اشاره به وجود ۶۰۰ کیلومتر نوار ساحلی استان بوشهر افزود: اقتصاد دریا محور قابلیت بزرگی است که در کنار ظرفیت های آبزی پروری، حمل و نقل دریایی، صیادی و سازه های دریایی می‌تواند در رونق این استان نقش آفرینی کند این ظرفیت را فقط تعداد محدودی از استان‌های کشور برخوردار هستند.

وی با بیان اینکه دراین سفر یک روزه سه طرح شاخص کشاورزی در استان بوشهر افتتاح شد ادامه داد: شاید یکی از آسیبهای ما این است که تبعات طرحها را بررسی نمی‌کنیم و باید طرح‌های کوچک که در درآمدزایی مردم اثر گذار است نیز مد نظر قرار گیرد زیرا بدون توجه به این مهم اجرای طرح‌های بزرگ می‌تواند برای مردم و جامعه مشکل آفرین و آسیب زا باشد.

جهانگیری با بیان اینکه دولت از اجرای طرح نخلستان به عنوان یکی از ظرفیت‌های استان بوشهر حمایت می‌کند گفت: این استان در زمینه گردشگری نیز از جاذبه‌های بالایی برخوردار است که در این سفر ۱۹ طرح گردشگری که هر کدام از آنها یک مرکز مهم اقتصادی در اقتصاد نقش آفرین است، افتتاح شد.

وی ادامه داد: درکنار این ظرفیت ها و قابلیت های توسعه‌ای وحدت و انسجام مدیریتی که موتور محرکه توسعه است در استان بوشهر بین نماینده ولی فقیه، استاندار و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی برای دستیابی به حل مشکلات مردم و توسعه وجود دارد.

جهانگیری گفت: مردم وقتی آزرده خاطر می شوند که ببینند مسوولان به جای حل مشکلات آنان علیه یکدیگر جبهه می‌گیرند و به خود مشغول هستند و از این نظر انسجام موجود در استان بوشهر مطلوب است.

اصل بر استفاده فعالیت‌های اقتصادی از بنزین یارانه‌ای است

وی در پاسخ به درخواست نماینده جامعه صیادان استان بوشهر برای تامین سوخت قایق ها گفت: “معتقدم درتامین سوخت برای فعالیت‌های اقتصادی مردم نباید محدودیت ایجاد شود بر همین اساس استاندار بررسی کند که قایق ها برای صیادی به چه میزان سوخت نیاز دارن تا در قالب کار کارشناسی نسبت به این مهم رسیدگی شود.

جهانگیری اضافه کرد: اصل براین است فعالیت های اقتصادی از بنزین یارانه‌ای استفاده کنند که حمل و نقل مسافربری و قایق های صیادی نیز مشمول این مهم می‌شود.

اختصاص ۹۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای حمایت از بخش خصوصی
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی گفت: بخش خصوصی هم اینک در شرایط سختی قرار دارد اما یکی از پایه‌های مستحکم کشور ناشی از حضور خوب این بخش در صحنه است.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: دولت برای کمک به بخش خصوصی ۹۰۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات پیش بینی کرده‌است که ۶۰ درصدآن مربوط به سرمایه در گردش است.

جهانگیری ادامه داد: قرار شده ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیز تسهیلات برای شرکت‌هایی که نقش پیش برنده و لوکوموتیو اقتصادی دارند اختصاص یابد که از این میزان ۸۰ درصد سرمایه در گردش است.

وی با تاکید بر ضرورت اجرای مصوبات سفر رئیس جمهوری در استان بوشهر گفت: سازمان برنامه و بودجه این استان موظف است که همه طرح‌های سفر را انجام دهند زیرا وقتی مسئولان قول می‌دهند نباید برزمین بماند.

معاون اول رئیس جمهوری اضافه کرد: باتوجه به محدودیت های موجود در زمینه تامین نقدینگی پیمانکاران مطالبات خود را از طریق اوراق بهادار دریافت کنند زیرا این اوراق در این مقطع پول است و مسئولان برای اجرای طرح‌های عمرانی هرچقدر اوراق بدهند، باید دریافت کنند.

جهانگیری در مورد اجرای مصوبه ۵۰ درصدی دولت در زمینه اشتغال در تاسیسات پارس جنوبی برای نیروی بومی استان بوشهر نیز افزود: پیگیری لازم در خصوص اجرای این مصوبه و اشتغال جوانان این استان در بخشهای صنعتی انجام می‌شود.

معاون اول رئیس‌جمهوری و هیات همراه شامگاه دوشنبه پس از پایان سفر یکروزه خود به بوشهر با بدرقه مسئولان، این استان را به مقصد تهران ترک کردند.