مسئول امور بانوان و خانواده فرمانداری ویژه کاشان با اشاره به حماسه آفرینی بانوان این شهرستان در طرح جهادی مقابله با ویروس کرونا از ایجاد تشکل مردمی بانوان برای مقابله با حوادث غیرمترقبه با نام پیشنهادی “محیا” خبر داد.

به گزارش خبرگزاری جارچی اخبار از کاشان، نرجس قربانیان در نخستین جلسه همفکری و برنامه ریزی برای بهره مندی از حضور بانوان در حوادث غیرمترقبه بیان کرد: تجربه طرح جهادی مبارزه با ویروس کرونا بار دیگر نقش موثر و انکارناشدنی حضور بانوان در صحنه و همچنین ضرورت ایجاد تشکلی سازماندهی و برنامه ریزی شده برای افزایش بازدهی و مطلوبیت حضور و فعالیت این قشر را در حوادث غیرمترقبه و شرایط بحرانی را نشان داد.

وی افزود: در نظر داریم به منظور تسهیل در روند فعالیت های خودجوش و مردمی بانوان فعال فرهنگی و اجتماعی شهرستان در حوادث غیرمترقبه و بحرانی و سازماندهی این فعالیت ها، سازمان مردم نهاد با نام “محیا” ایجاد شود.

مسئول امور بانوان و خانواده فرمانداری ویژه کاشان با تاکید بر مردمی بودن این تشکل یادآور شد: ساختار این سمن با احصای نظرات و پیشنهادات بانوان فعال فرهنگی اجتماعی ایجاد می شود و سعی داریم کمیته هایی که در این ساختار تعریف می شود با استفاده و بهره گیری از تجربیات این فعالین صورت گیرد.

قربانیان کمیته های معیشتی، فرهنگی و مذهبی، مستندنگاری، نگهداری کودکان خانواده های آسیب دیده، تامین مالی، منابع انسانی و خیرین را از جمله کمیته های پیشنهادی این تشکل مردم نهاد برشمرد و تصریح کرد: در دومین جلسه هماهنگی که در نیمه اول تیرماه با حضور بانوان فعال فرهنگی اجتماعی شهرستان تشکیل می شود ضمن بررسی پیشنهادات، رای گیری برای تعیین اعضای این تشکل نیز صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: در شرایط بحران مجالی برای همفکری و آزمون و خطا نیست بلکه باید آسیب شناسی و برنامه ریزی از قبل صورت گرفته باشد و برای مقابله با هر بحرانی با خطای کمتر در شرایط قبل از بحران آمادگی ایجاد شود.

مدیر مرکز مدیریت و کنترل حوادث شهرستان کاشان نیز در این نشست با اشاره به برگزاری دو طرح محب و حضرت زینب(س) با حضور بانوان شهرستان کاشان خاطرنشان کرد: تجربه این دو طرح که به عنوان دو طرح پایلوت در کشور ویژه شرایط بحرانی و مشارکت و نقش آفرینی این بانوان در زلزله های ورزقان، کرمانشاه و بوشهر اجرایی شد به وضوح لزوم حضور بانوان و اثرگذاری آنها در کنترل شرایط بحرانی را اثبات کرده است.

جواد مزروعی بیان کرد: شرایط فرهنگی، عرفی، قومی و مذهبی عامل دیگری است بر لزوم حضور بانوان در نقاط بحران زده است چرا که در بسیاری از موارد این شرایط حضور مردان را نمی پذیرد و باید بانوان در صحنه باشند.

وی حضور و نقش آفرینی موثر بانوان در طرح جهادی مبارزه با کرونا را یادآور و تصریح کرد: فارغ از وجود تمام مشکلات موجود، اگر تلاش، خدمات و حضور مردم بویژه بانوان در بحران اخیر کرونا نبود بطور یقین کاشان همچنان در شرایط بحران اسفندماه ۹۸ به سر می برد.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان کاشان همچنین در این جلسه با تقدیر از همکاری و همدلی عموم جامعه بویژه بانوان در اجرای طرح جهادی مبارزه با کرونا یادآور شد: در اجرای طرح هر خانه یک پایگاه سلامت که به صورت پایلوت در شهرستان کاشان آغاز شد، بانوان بیشترین نقش را در تحقق اهداف این طرح برعهده دارند.

مسعود دهقانی ابراز امیدواری کرد با همراهی و همکاری مستمر بانوان در این حوزه، دستاوردهای بیشتر و مطلوب تر این طرح و ارتقاء سطح سلامت عمومی در شهرستان را شاهد باشیم.

انتهای خبر/ بصیرتی