سید اسدالله هاشمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: این دوربین مداربسته در حوالی منطقه حفاظت شده دنا این تصاویر را ثبت کرده است.

وی افزود: پلنگ به عنوان گونه چتر نقش مهمی در پویایی جمعیت سایر گونه‌ها دارد و زاگرس مرکزی یکی بهترین زیستگاه این گونه ارزشمند در معرض خطر انقراض می باشد.

هاشمی تصریح کرد : تاکنون تصاویر چندین قلاده پلنگ در مناطق حفاظت شده استان توسط کارشناسان و محیط بانان به ثبت رسیده اما ثبت تصویر شکار گربه توسط پلنگ برای نخستین بار اتفاق افتاده است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, به گفته محسن جعفری نژاد مدیرکل پیشین حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز از سال گذشته تا شهریور ماه ۹۸ با استفاده از ظرفیت مستند سازان، کارشناسان و ماموران اجرایی با نصب دوربین هایی تله ای ، بیش از ۱۰ تصویر متفاوت از پلنگ ایرانی در پارک ملی و مناطق حفاظت شده دنا به ثبت رسیده است.

گونه چتر در یک زیست بوم به یک گونه یا تعدادی از گونه‌ها گفته می‌شود که رژیم غذایی متنوع و قلمرو زیستگاه وسیع داشته باشند و این گونه‌ها که از حفاظت ویژه برخوردار بوده و مورد علاقه عمومی هستند.

این گونه، چتر حمایتی برای بسیاری از گونه‌ها را فراهم می‌کنند، از میان گونه‌های چتر ایران می‌توان به پلنگ و خرس قهوه‌ای اشاره کرد.

کهگیلویه و بویراحمد با ۳۱۲ هزار و ۵۰۰ هکتار منطقه حفاظت شده در دل رشته کوه های زاگرس مرکزی گنجینه ای ارزشمند و ظرفیتی بالقوه برای زیست انواع گونه های جانوری از جمله گونه کمیاب و در حال انقراض پلنگ ایرانی است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده دنا با وسعت ۹۳ هزار و ۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز سرخ با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵ هکتار، خامی با وسعت ۲۵ هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰ هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.
کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.