معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در خصوص کرونا و تکالیف مدارس در سال تحصیلی آینده گفت: با توجه به کمبود فضا و نیروی انسانی در آموزش ابتدایی، برگزاری کلاس‌ها در ایام هفته به‌صورت یک روز در میان و انجام تکالیف با هدایت و هم‌یاری اولیا مورد تأکید قرار گرفته است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از مرکز اطلاع رسانی آموزش و پرورش، معاونت آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌وپرورش در راستای رفع ابهام در خصوص کرونا و تکالیف مدارس در سال ‌آینده، به برخی سؤالات مطرح‌شده در این زمینه پاسخ داد. سؤالات مطرح شده و پاسخ‌های معاونت آموزش ابتدایی به شرح زیر است:
چه تدابیری برای ممانعت و عدم تمایل اولیا از حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس اتخاذ شده است؟
برگزاری جلسات آموزش اولیا در کانال تخصصی اولیا در شبکه شاد و تبیین موضوع و نحوه همکاری و آموزش اولیا، ارسال پروتکل‌های بهداشتی و اطمینان از امن بودن مدارس برای آموزش معلمان، مربیان بهداشت و مدیران مدارس، طراحی سامانه صدای اولیا در اپلیکیشن شاد به‌منظور ارتباط مستمر و استفاده از همکاری آن‌ها در راستای ایجاد نقش آموزشی و راهبری پروتکل‌های بهداشتی و درخواست تصویب آیین‌نامه‌های جدید و متناسب با شرایط مختلف در شورای عالی به‌منظور ایجاد فرصت‌های جدید آموزشی در صورت حضور نیافتن دانش آموزان در مدارس از جمله تدابیر اتخاذ شده در این موضوع است.
آموزش در خانه با مدیریت اولیا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
فرصت‌های آموزشی متنوع به صورت‌های مختلف ارائه تکالیف با محوریت افزایش مهارت‌آموزی، دست ورزی با همراهی اولیا، تشکیل بانک اطلاعات اولیا و شبکه آموزشی همراه معلم و تبادل تجربه نحوه همکاری اولیا در فرایند یاددهی، یادگیری به‌منظور اطمینان از ارائه آموزش استاندارد و کیفی به دانشآموزان، از جمله ویژگی‌های آموزش در خانه است.
ارزیابی شما در خصوص ارائه مدرک و برگزاری امتحانات برای دانش‌آموزانی که در مدرسه حضور ندارند، چیست؟
در دوره آموزش ابتدایی با توجه به ماهیت ارزشیابی کیفی – توصیفی و با استفاده از مواد مندرج در آیین‌نامه ارزشیابی کیفی – توصیفی از آموخته‌های دانش آموزان در فرآیند آموزش – یادگیری توسط آموزگاران ارزشیابی به عمل می‌آید.
پروتکل‌های بازگشایی مدارس چگونه است؟
تخصیص اعتبار لازم به‌منظور تجهیز و ایمن‌سازی مدارس و در مرحله دوم رعایت فاصله ایمنی با حضور ۵۰ درصدی دانش آموزان به‌صورت روزهای زوج و فرد پیشنهاد شده است. همچنین تهیه زیرساخت مناسب برای آموزش‌های مجازی از اهم اقدامات محسوب می‌شود.
چه تدابیری برای تراکم دانش آموزان در سال تحصیلی آینده که مغایر با پروتکل‌های بهداشتی است، اندیشیده شده است؟
با توجه به کمبود فضا و نیروی انسانی در آموزش ابتدایی برگزاری کلاس‌ها در ایام هفته به‌صورت یک روز در میان و انجام تکالیف با هدایت و هم‌یاری اولیا مورد تأکید است. همچنین تهیه زیرساخت مناسب برای آموزش‌های مجازی از اهم اقدامات محسوب می‌شود.