مدیریت شهری که بیش از ۳۰۰ وظیفه ذاتی برای آن تعریف شده به طور قطع یکی از تشکل های اداری و عمومی است که دامنه مواجهه آن با عوارض و تبعات بیماری کرونا بسیار گسترده است ، در این عرصه فعالیت این مجموعه از ضدعفونی کوچه و خیابان ، رسیدگی به بهداشت عمومی ، بیمارستان ها ، پسماندها، حمل ونقل عمومی تا آرامستان ها را در برمی گیرد.
با این اوصاف سهم مدیریت شهری از مقابله با بیماری کرونا اگرچه کمتر از بخش سلامت نیست بلکه همتراز و گاهی بیشتر هم خواهد بود.
فعالیت پاکبانان و نیروهای خدمات شهری در این برهه حساس کرونایی در جمع آوری پسماندهای آلوده توام با گرد کرونا خود موضوعی است که نیازمند کنکاش و نگاشتن گزارش های خبری و ارائه برنامه های تصویری است ، زحمتکشانی که بار پاکیزگی شهر را در سرما و گرما بردوش دارند و در زمانی که همگان به خود مراقبتی روی آورده ان ، آنان در میان انبوه پسماندها باید پاکیزگی را به مردم هدیه کنند.
پس مدیریت شهری تنها تصمیم گیری و فعالیت صرف اداری در فضای مجازی یا تشریفاتی نیست بلکه رفتن به عمق کار و تلاش برای مردم و شهروندان است تا محیطی سالم وعاری از میکروب و ویروس داشته باشند.
در این ایام تنها فعالیت خدماتی مدیریت شهری کرج به امور ذاتی و روزانه معطوف نیست بلکه با توان مضاعف ویروس زدایی را در سطح شهر ، خودرهای عمومی ، پارک ها و مکان های اجتماعی انجام می شود که البته این حرکت مختص مدیریت شهری کرج نیست وباید از تمام مدیریت های شهری استان البرز و کشور به خاطر روزهای سخت کرونایی تشکر و قدردانی داشت.
همانطور که اشاره شد تنها مدیریت شهری در کرج نیست که درگیر این وضعیت سخت ودشوار است اما ارائه عمکردی بخش های مختلف این مدیریت می تواند دستمریزدای به این مجموعه و سایر شهرداری های البرز و کشور باشد.
ورود به میدان مدیریت شهری کرج با هشدار کرونایی

نخستین گام مدیریت شهری کرج برای مقابله با کرونا را اطلاع رسانی گسترده از طریق فضای مجازی ، خودروهای آتش نشانی ،
نصب بنرهای بزرگ و اکران فیلم در تلویزیون های شهری برداشته شد، اقدامی که در تکمیل زنجیره سلامت و در همراهی و همگامی با مجموعه دانشگاه علوم پزشکی البرز و سایر دستگاه ها اجرایی شد.
آنطور که معاون شهردار کرج می گوید: برای اطلاع رسانی حداکثری درخصوص آموزش شهروندی و ارائه راه های پیشگیری از ابتلا به کرونا و آگاهی بیشتر شهروندان، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج اقدام به اکران دوباره بنرهای موضوعی در بیش از ۶۰ نقطه پر تردد سطح شهر و تولید محتواهای آموزشی در فضای مجازی به صورت گسترده کرده است.
به گفته علیرضا رحیمی ، یکی از مواردی که در انتقال ویروس کرونا اثر گذار شناخته شده ، عرضه نان به صورت غیر بهداشتی یا رعایت نکردن الزامات بهداشتی است که درتین زمینه روش های صحیح خرید نان از طریق بنذهای سطح شهر برای مردم اطلاع رسانی شده است .
همانطور که در طرح های سطح شهر ذکر شده، شهروندان می بایست به نان مصرفی خود دقت نموده و با در نظر گرفتن نکات مهمی مانند، عدم ارائه پول نقد به نانوایی، رعایت فاصله از یکدیگر در صف نانوایی ها، همراه داشتن پارچه سفید برای خرید نان و تهیه نان داغ از نانوایی ها، برای جلوگیری از بیماری پرخطر کرونا کوشا باشند.
از توصیه های مهم دیگر در روزهای پایانی سال عدم مسافرت شهرونداناست که شهروندان البرز در قالب پوسترها وبنرها خواسته شده تا مسافرت ها را کبه زمان مناسب موکول کنند.

جمع آوری مناسب ها پسماندهای کرونایی

این روزها افزون بر مکان های آلوده ، پسماندها به ویژه زباله های بیمارستانی می تواند در گسترش ویروس کرونا اثر گذار شده که دراین زمینه مدیریت شهری کرج به ضدعفونی پسماندها به ویژه زباله های بیمارستانی روی آورده است.
به گفته رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج، برای پیشگیری از گسترش کرونا، پسماندهای بیمارستانی استان البرز به صورت ویژه جمع آوری و در منطقه حلقه دره ضدعفونی و دفن می شود.
احمد خیری گفت که با توجه به اینکه در زمان حاضر شمار زیادی پاکبان در سطح کلانشهر کرج و استان البرز در حال جمع آوری روزانه پسماندها هستند و احتمال سرایت کرونا از طریق پسماندها وجود دارد ، براین اساس تمهیدات ویژه ای پیش بینی و اجرایی کرده ایم.
رییس سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج ادامه داد: اکنون تعامل و همکاری خوبی بین سازمان مدیریت پسماند، دانشگاه علوم پزشکی به عنوان ناظر در جمع آوری پسماندها و همچنین بیمارستان‌ها برقرار است و با افزایش ناوگان حمل و نقل پسماندها و زمان مراجعه به بیمارستانها به بهداشتی تر شدن محیط‌ آنها کمک کنیم.
خیری افزود: پنج دستگاه ماشین آلات مخصوص جمع آوری پسماندهای بیمارستانی اختصاص یافته که سه دستگاه به جمع آوری پسماندهای عفونی اقدام می کنند.پس از شیوع کرونا سعی کرده ایم با توجه به حساسیت موضوع ساعات و روزهای مراجعه تیم های جمع آوری پسماندها را به بیمارستانهای استان البرزافزایش بدهیم تا نگرانی از بابت انباشت زباله های عفونی وجود نداشته باشد .
وی با بیان اینکه کارگران و کارکنان سازمان مدیریت پسماند در خط مقدم بهداشت و سلامت عمومی قرار دارند ، گفت: خطرات زیادی این عزیزان را تهدید می کند.
خیری از شهروندان خواست در این شرایط حساس از رها کردن دستکش های یک بار مصرف و مواد آلوده در سطح شهر کرج خودداری کنند تا مردم و پاکبانان دچار آلودگی به ویروس کرونا نشوند.
روزانه بیش از یک هزار و ۲۰۰ زباله شهرهای استان البرز در منطقه حلقه دره زیر نظر سازمان مدیریت پسماند شهرداری کرج دفن می شودبخشی از این زباله ها بیمارستانی است.

توزیع مواد ضدعفونی بین اتوبوسها و تاکسی های کرج

استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی اگرچه در روزهای عادی به بیشتر مردم توصیه می شد اما در این روزها رنگ باخته و تاحدود زیادی توصیه نمی شوند اما دستگاه های مسوول از جمله سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری کرج برای ایمن سازی این خودروها اقدام به تامین مواد ضدعفونی کرده هرچند که به علت محدودیت ها هنوز تاکسی داران کرجی از دستکش و سایر ملزومات برخوردار نیستند.
رییس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج می گوید: اکنون حدود ۳۵۰ اتوبوس و ۱۲ هزار دستگاه تاکسی فعال در کلانشهر کرج داریم که مواد ضدعفونی کننده در اختیار تمام این خودروهای عمومی قرار گرفته است و ضد عفونی خودروهای عمومی به صورت مستمر انجام می شود.
مجید استاد کاظمی وی در خصوص تامین دستکش و ماسک مورد نیاز رانندگان اتوبوس و تاکسی شهر کرج گفت: به علت محدودیت امکانات سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج تاکنون موفق به تامین ماسک و دستکش برای تمام رانندگان نشده است.
به گفته وی ، سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرج تاکنون توانسته ماسک و دستکش یک بار مصرف در اختیار رانندگان اتوبوس های شهرداری قرار دهد که البته در تلاش است تا برای رانندگان اتوبوس های خصوصی این لوازم بهداشتی تامین شود.
رییس سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهرداری کرج اظهار داشت : با توجه به کثرت رانندگانتاکسی و هزینه بالای تهیه لوازم بهداشتی ، تهیه ماسک و دستکش رانندگان تاکسی برعهده خودشان است اما درصورت تامین این تجهیزات از سوی مسوولان ذیصلاح بین رانندگان تاکسی هم ماسک و دستکش توزیع خواهد شد.
روزانه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در البرز از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنند.

ضدعفونی روزبازارهای کرج برای نابودی کرونا

مدیرشهری کرج دارای ۱۷ روزبازار دائمی و ۱۳ جایگاه موقت ونوروزی عرضه میوه و تره بار است که بنا به توصیه مسوولان بهداشتی ضدعفونی چنین مکان هایی باید به صورت مستمر ادامه یابد.
آنطور که رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج می گوید که تمام بازار روزهای کرج برای پیشگیری از ویروس کرونا ضدعفونی شد.
عباس وحیدی اظهارداشت: در کلانشهر کرج ۱۷ بازارروبا ۴۰۰ غرفه مایحتاج عمومی را زیر قیمت بازار عرضه می کنند.
این مسوول با بیان اینکه اقبال مردم از بازار روزها در این ایام به خاطر خرید میوه و سایر مواد غذایی بیشتر شده، ‌گفت: برای پیشگیری از ویروس کرونا تمام فضاها و سطوح این بازار روزها ضد عفونی شده است.
وحیدی خاطرنشان کرد: مواد ضدعفونی که برای سطوح به کار گرفته شده مورد تایید دانشگاه علوم پزشکی استان البرز است و این مواد تا ۴۸ ساعت قابلیت ویروس‌کشی دارد.
رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری وفرآورده های کشاورزی شهرداری با بیان اینکه حفظ سلامتی مردم و کارکنان بازارروزها از اولویت‌های سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری کرج است،‌گفت: ساعت کاری بازارها روزها همچنان صبح‌ها از ساعت ۸.۳۰ تا ۱۳ و بعد ازظهرها از ساعت ۱۵ تا ۲۰.۳۰ تعیین شده است.

گندزدایی پارک های کرج

کلانشهر کرج دارای حدود ۲۷۰ پارک بزرگ ، متوسط و کوچک است که چه این روزها مراجعه مردم به این مکان ها کم شده اما سازمان سیما ، منظر و زیباسازی شهرداری کرج نظافت و ضدعفونی این مکان ها و سرویس های بهداشتی را زیر نظر کارشناسان انجام می دهد.
پیمان بضاعتی پور رییس سازمان سیما ، منظر و زیبا سازی کرج می گوید که ضدعفونی وسایل بازی و ورزشی پارک ها هر روز انجام می شود تا کرونا از طریق این مکان ها به مردم منتقل نشود.
وی ادامه داد که مواد ضدعفونی کننده به اندازه کافی در این مکان ها نگهداری می شود و پاکبانان به صورت مستمر در کنار وظایف ذاتی خود را به ضدعفونی محیط می پردازند.

آژیر قرمز آتش نشانی

این روزها که پای کرونا به کشور و استان البرز باز شده ، نیروهای آتش نشانی کرج و سایر مناطق استان آژیر خطر را به صدا درآورده و از اطلاع رسانی شهری از طریق خودروها گرفته تا ضدعفونی معابر شهری به مقابله با این بیماری برخاسته اند.

خودروهای آتش نشانی کرج در این روزها محله به محله مردم را به ماندن در خانه ها ترغیب می کنند ضمن آنکه در کنار مقابله با کرونا و ضدعفونی کردن معابر ، حوادث بزرگ و کوچک آتش سوزی ، تصادفات و سایر حادثه ها را مدیریت می کنند.
تعطیلی پنجشنبه ها و جمعه های آرامستان بهشت سکینه کرج

آرامستان بهشت سکینه (س ) کرج در واقع بزرگترین آرامستان استان البرز به شمار می رود که زیر نظر شهرداری کرج اداره می شود.
این مجموعه از هفته گذشته برای پیشگیری از کرونا روزهای پنجشنبه و جمعه را تعطیل اعلام کرد.
حمیدرضا عسگری رییس سازمان مدیریت آرامستان های شهرداری کرج با بیان اینکه آرامستان بهشت سکینه (س) از کانون های جمعیتی بزرگ استان البرز محسوب می شود و روزانه بیش از ۲ هزار نفر در آن تردد دارند، اظهار داشت: با توجه به شرایط موجود، انجام اقدامات پیشگیرانه با هدف کاهش تجمع و حفظ سلامت عمومی جامعه ضروری به نظر می رسد.
وی افزود: براساس تصمیم اتخاذ شده، تا اطلاع بعدی ی آرامستان بهشت سکینه (س) در روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل است و زائران می توانند پس از گذر از این بحران برای زیارت اهالی قبور به این مکان مراجعه کنند.
رییس سازمان مدیریت آرامستان‌های شهرداری کرج با تاکید بر ضرورت همدلی و همکاری زائران اهل قبور با مسوولان را در اجرای این تصمیم گفت: در طول هفته، خدمت رسانی این سازمان برای دفن اموات صورت می‌گیرد و از شهروندان درخواست داریم برای حفظ سلامتی خود و دیگران، حضور در این مکان را به حداقل رسانیده و غیر از بستگان درجه یک، دیگران از شرکت در مراسم تشییع جدا خودداری کنند.

از ضدعفونی شهر کرج تا کمک مالی به دانشگاه علوم پزشکی البرز

رییس شورای اسلامی شهر کرج ، اقدامات ضد کرونایی مجموعه مدیریت شهری این کلانشهر را در ابعاد مختلف توصیف کرد و گفت: شورای اسلامی شهر و شهرداری کرج در همان روزهای ابتدای شیوع بیماری کرونا وظایف خاصی برای خود تعریف کرده و با تمام توان وامکانات پای کارآمدند.

به گفته اکبر سلیم نژاد، ضدعفونی معابر اصلی کلانشهر کرج یکی از مهمترین اقداماتی است که با کمک تمام تجهیزات شهرداری و آتش نشانی انجام شده و اکنون نیز استمرار دارد.
وی بیان داشت : تصویب اعتبار پنج میلیارد تومانی برای کمک مالی به دانشگاه علوم پزشکی استان البرز گام بعدی مدیریت شهری برای کمک به ریشه کنی کرونا بوده است.
وی افزود: از این رقم ۱.۵ میلیارد تومان برای کمک مالی به پرستارانی که در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، تصویب کردیم .
همچنی ۳.۵ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات به دانشگاه علوم پزشکی کمک کردیم که الیته این دانشگاه تقاضای کمک ۱۰۰ میلیارد تومانی داشت که از توان مالی مدیریت شهری کرج خارج است .
سلیم نژاد اظهار داشت: تمام تابلوهای سازمان فرهنگی که در اختیار شهرداری است را برای آگاهی بخشی مردم در خصوص کرونا اختصاص داده ایم تا شرایط بهداشت فردی و عمومی را به مردم اطلاع رسانی کنیم. اکنون نیروهای خدمات شهری زیر نظر کارشناس بهداشت نقاط مختلف شهر کرج را ضد عفونی می کنند.
رییس شورای اسلامی شهر کرج گفت : مکان هایی در اختیار شهرداری کرج وجود دارد که اگر دانشگاه علوم پزشکی استان تقاضای کمک کند، در اختیار این دانشگاه قرار می گیرد.
کلانشهر کرج حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
۱۱۰ بیمار مشکوک و کرونایی طی سه هفته گذشته در استان البرز جان باخته اند و اکنون حدود ۵۰۰ بیمار در بیمارستان ها بستری هستند.
تاکنون حدود یک هزارو ۱۷۰ بیمار مشکوک و کرونایی پس از بهبودی از بیمارستان های البرز ترخیص شده اند.
ویروس کرونا که به طور رسمی کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از۱۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.