به گزارش جارچی اخبار،علی چگنی در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی در مشهد گفت: در این میان این استان بهترین شرایط را برای برقراری ارتباط تجاری با کشور هندوستان دارد که باید از این فرصت بهره‌برداری کافی کرد.

وی اظهار داشت: ایران ظرفیت‌های بالقوه فراوان دارد اما فرصت‌ها را از دست می‌دهد، ملامت کردن دیگران، فرافکنی‌ها، بی‌تدبیری‌ها و کم کاری‌ها باعث می‌شود کشور متضرر شود.

وی گفت: تجارت یکی از بهترین عبادت‌هاست زیرا منجر به ایجاد رشد اقتصادی، نجات مردم از فقر، ایجاد شغل و رونق زندگی اجتماعی می‌شود، تاجر و کارآفرینی که بتواند چند خانوار را از محرومیت خارج کند، عبادت کرده است.

چگنی با بیان اینکه خراسان رضوی آماده ترین استان کشور برای انجام کار تجاری به مفهوم همه جانبه آن می‌باشد افزود: هندوستان ۲ برابر ایران مساحت و یک میلیارد و ۳۶۵ میلیون نفر جمعیت دارد که یک بازار بزرگ مصرف برای ایران در حوزه صادرات به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه سالانه ۶۰ تا ۷۰ هزار دانشجو از هندوستان به کانادا و کشورهای دیگر می‌روند اظهار داشت: با اینکه ۲ کشور هند و چین رقیب یکدیگر به شمار می‌روند امسال ۱۳۰ هزار دانشجو از هند برای تحصیل به چین رفتند این در حالی است که دانشگاه‌های ایران می‌توانند مراکز پذیرش دانشجویان هندی باشند.

وی گفت: هندوستان با برخورداری از نرخ ۷.۲ درصدی رشد، بالاترین نرخ رشد اقتصادی جهان را دارد، این در حالی است که نرخ تورم در آن کشور چهار درصد است.

چگنی افزود: اقتصاد ۲.۵ تریلیون دلاری هندوستان که قرار است در سال ۲۰۲۵ به پنج تریلیون دلار برسد، هند را تبدیل به اقتصاد سوم جهان بعد از آمریکا و چین خواهد کرد، هم اکنون نیز هندوستان چهارمین رتبه را در اقتصاد دنیا دارد.

وی اظهار داشت: هند، چین و ترکیه رقیب یکدیگر هستند زیرا کالاهای مشابه تولید می‌کنند اما هند با ایران رقابتی ندارد و اقتصاد دو طرف نسبت تکمیلی دارد.

سفیر ایران در هند ادامه داد: استان خراسان رضوی با معادن فراوان فلزی و غیرفلزی، ظرفیت جذاب برای هند به شمار می‌رود ، هرچند ایران به هندوستان سنگ صادر می‌کند اما سنگ صادراتی کشور ما به نام ایتالیا و به ۱۰ برابر قیمت اصلی آن وارد هند می‌شود.

وی با بیان اینکه ساختمان سازی در هند به سرعت در حال گسترش است گفت: سرامیک و سنگ و مصالح ساختمانی، لوازم بهداشتی ساختمان یکی از نیازهای بزرگ هندوستان است، ایران بهشت برخورداری از این مصالح ساختمانی است اما چگونگی ورود این مواد به هند بستگی به توانایی بخش خصوصی دارد.

وی از خراسان رضوی به عنوان ایران کوچک نام برد و افزود: این استان یکی از مناطق راهبردی مهم برای هندوستان به شمار می‌رود، تنها راه زمینی هند برای ورود به شمال و غرب جهان، از طریق بندر چابهار ایران میسر است، آن کشور می‌تواند کالاهای خود را از بندر اقیانوسی چابهار در کوتاهترین مسافت به کشورهای آسیای میانه، قفقاز، اروپا و حتی به شانگهای ارسال کند.

سفیر ایران در هندوستان اظهار داشت: خراسان رضوی در زمینه گردشگری به معنای عام آن، ظرفیت بسیار دارد، هرچند هند از ظرفیت گردشگری سلامت برخوردار است اما هزینه این حوزه در هند بیشتر از ایران است و تخصص و تجربه خراسان رضوی را نیز در این حوزه ندارد.

وی از هند به عنوان بهشت گیاه‌خواران نام برد و گفت: هندی‌ها زعفران را اکسیر جوانی می‌دانند اما افغانستانی‌ها زعفران ایران را به هند می‌رسانند، این هم به خاطر امتیازی است که دولت هند برای افغانستان قائل شده است.

وی افزود: اینکه زعفران ایران هنوز نتوانسته به صورت مستقیم وارد هندوستان شود به سبب مشکلاتی است که در داخل ایران وجود دارد، قرارداد اجتناب از اخذ مالیات مضاعف هنوز از مجلس شورای اسلامی بیرون نیامده است.

چگنی با اشاره به جمعیت ۴۰ یا ۵۰ میلیون نفری شیعه در هندوستان اظهار داشت: ارتباط هند با خراسان رضوی ، علاوه بر جنبه مذهبی آن، جنبه تمدنی و قدیمی دارد، بسیاری از مدعیان در آن کشور خود را از خراسان می‌دانند.

وی گفت: ۹۰ درصد مواد اولیه داروی جهان از طریق هندوستان تامین می‌شود، برخی داروهایی که کشورهای اروپایی به ایران می‌فروشند، تولید و بسته بندی آن در هند انجام شده است و این دارو به ۹ برابر قیمت اصلی وارد ایران می‌شود.