استانداری خراسان رضوی روز دوشنبه به نقل از بابک دین‌پرست در نشست ویدئوکنفرانس معاونان هماهنگی امور اقتصادی استانداریهای سراسر کشور گزارش داد: خراسان رضوی علاوه بر کسب رتبه نخست عملکرد اقتصاد مقاومتی پارسال، موفق به ارائه بهترین عملکرد در برپایی و پیگیری مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی ظرف سال ۱۳۹۸ در بین استانهای سراسر کشور شد.

وی افزود: دیگر استانها نیز باید با استفاده از تجارب موفق، تلاش کنند مشکلات تولید و سرمایه‌گذاری واحدهای بزرگ صنعتی مشابه آنچه در خراسان رضوی صورت گرفته، مرتفع شود.

معاون وزیر کشور همچنین از دستاوردهای خراسان رضوی در برپایی نشستهای “ستاد تدبیر” تقدیر و بیان کرد: برگزاری و پیگیری مصوبات شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی برای بهبود فضای کسب‌ و ‌کار باید به صورت جدی در همه استانهای سطح کشور صورت گیرد.

وی همچنین از استانداری خراسان رضوی بخاطر حل مشکل شرکت پدیده شاندیز تقدیر کرد

“نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی” پارسال به منظور ایجاد هماهنگی بین معینهای اقتصادی در قالب اجرا “طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی” و نیز برنامه‌ریزی برای پیشبرد اهداف توسعه منطقه‌ای تشکیل شد.

علیرضا رزم‌حسینی پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در قلعه گنج اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج ‘طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی’ را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا از دی ماه ۱۳۹۷ با تقسیم استان به ۱۲ منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است. استاندار خراسان رضوی تاکنون برای پیشبرد روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی شامل سه ضلع ‘کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی’ که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند، به همه شهرستانهای این استان سفر کرده است.
در این طرح نهادها و موسسات بخش خصوصی، غیردولتی یا نیمه‌دولتی به عنوان “معین اقتصادی” مناطق ۱۲ گانه خراسان رضوی انتخاب و وظایف و تعهداتشان در قالب یک تفاهمنامه برای هر معین اقتصادی مشخص می‌شود.
بر این اساس استاندار خراسان رضوی تاکنون در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه‌یافته تفاهمنامه‌های اقتصادی را با مسئولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان ‘معین’ امضا کرده است.

شمار معینهای اقتصادی در این چارچوب تاکنون به ۱۸۶ معین رسیده است. سه درصد معینهای اقتصادی از موسسات عمومی غیردولتی، ۹۵ درصد از بخش خصوصی و ۲ درصد آنها از بخش دولتی در خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند.

تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی شامل ۲۱ درصد در حوزه خدمات و گردشگری ۴۴ درصد در حوزه صنعت و ۳۵ درصد در حوزه کشاورزی است. در مجموع ۹۸ درصد روستاهای خراسان رضوی زیر پوشش برنامه‌های توسعه‌ای معینهای اقتصادی رفته‌اند.

تاکنون هزار و ۱۴۹ تفاهمنامه سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۵۳ هزار و ۵۴۲ میلیارد تومان و اشتغالزایی برای ۱۷۱ هزار و ۶۶۰ نفر در قالب الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی در این استان به امضا رسیده است. میانگین پیشرفت اجرایی این طرحها نیز ۴۹ درصد است. این میزان سرمایه‌گذاری در اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی شامل ۲۹.۵ درصد آورده نقدی و غیرنقدی سرمایه‌گذار و ۷۰.۵ درصد تسهیلات بانکی است.

همچنین تاکنون از کل تفاهمنامه‌های سرمایه‌گذاری منعقده در چارچوب الگوی مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی خراسان رضوی، ۱۵۳ طرح با اشتغالزایی هفت هزار و ۹۰۶ نفر و سرمایه‌گذاری ۲۷ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است. این تعداد طرح معادل ۱۳.۵ درصد کل طرحها و اشتغالزایی آنها معادل ۴.۷ درصد از اشتغال کل تفاهمنامه‌های منعقد شده است.

همچنین در این ارتباط نهادی با عنوان ‘نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی’ توسط استاندار خراسان رضوی تشکیل و فعال شده که با بهره‌گیری از مشاوره نخبگان و دانشگاهیان وظایف آن فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معینهای اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد معینها، پیگیری امور اداری و مشکلات معینهای اقتصادی با نظارت مستقیم فرمانداران است. نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی ابتدای سال ۱۳۹۸ در قالب طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی به عنوان زیرمجموعه اتاق بازرگانی مشهد شکل گرفت و مدیریت معینهای اقتصادی به این نهاد واگذار شد.
تاکنون دو هزار و ۲۳۰ پروژه کسب و کار خرد و متوسط از سوی ۱۱۷ معین اقتصادی در ۲۸ شهرستان استان خراسان رضوی در “سامانه رصد اقدامات معینهای اقتصادی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی” ثبت و از این تعداد هزار و ۴۴۳ فعالیت اقتصادی ۶۵ معین در ۲۶ شهرستان از سوی نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی تایید شده است.
با بهره‌برداری کامل این تعداد فعالیت، زمینه ایجاد ۹ هزار و ۲۹۵ فرصت شغلی در خراسان رضوی فراهم می‌آید. تاکنون ۶۵۱ فعالیت با ظرفیت سه هزار و ۵۳۷ فرصت شغلی به بهره‌برداری رسیده است.