از میان علائم و قوانین راهنمایی رانندگی، خط کشی عابر پیاده نقش خاص تری ایفا می کند، به این دلیل که حرکت عابرین پیاده و اتومبیل ها را هماهنگ می کند. این خطوط از مهمترین علائم ترافیکی شهر هستند که هر روز بسیاری از ما چه سواره و چه پیاده از روی آنها رد می شویم، اما نکته مهم اینجاست که این خط کشی ها از سوی برخی از شهروندان آنچنان که باید مورد توجه قرار نمی گیرند.
در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی، شاهد تزریق مستقیم فناوری به زندگی ساکنین شهر هستیم. به عنوان مثال، گوشی‌های هوشمند به کلیدهای شهری تبدیل شده‌اند و اطلاعات فوری در مورد حمل و نقل، ترافیک، خدمات بهداشتی، هشدارهای ایمنی و اخبار جامعه را در اختیار میلیون‌ها نفر در می‌گذارند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از شهریار * پس از یک دهه آزمون و خطا، مدیران شهری دریافته اند که استراتژی‌های شهر هوشمند با مردم شروع می‌شوند، نه فناوری. “هوشمندی” فقط نصب اینترفیس‌های دیجیتال در زیرساخت‌های قدیمی و یا ساده سازی عملیات شهری نیست. بلکه به منظور استفاده از تکنولوژی و داده‌ها به گونه‌ای هدفمند به منظور تصمیم‌گیری بهتر و کیفیت زندگی بهتر است.
کیفیت زندگی ابعاد بسیاری دارد، از هوایی که ساکنان نفس می کشند تا احساس امنیتی که شهروندان در خیابان‌ها احساس می‌کنند. اپلیکیشن‌های دیجیتالی زیادی هستند که به این نوع نگرانی‌های عملی و انسانی پاسخ می‌دهند. شهرها می‌توانند برخی از شاخص‌های کیفیت زندگی را تا ۱۰ الی ۳۰ درصد افزایش دهند که به نجات جان خود، کاهش جرم، رفت و آمد های کوتاه، مشکلات کمتر در سلامت و جلوگیری از انتشار کربن آلاینده کمک می‌کنند.
پس از به رسمیت شناخته شدن خط سفید در تقاطع ها در سال ۱۹۳۰ به عنوان خطی که خودروها باید در پشت آن بایستند انواع مختلفی از خطوط عابر پیاده از قبیل خط کشی معمولی، خط کشی عابر پیاده در کنار چراغ راهنمایی ویژه پیاده، خط کشی عابر پیاده موسوم به پلیکان برای امنیت عابران پیاده و جلوگیری از تصادفات در کشورهای مختلف بکار گرفته شدند.
اخیرا در کنار این خطوط عابر پیاده، خط کشی عابر پیاده هوشمند که از نظر ظاهری با دو مدل قبلی چندان تفاوتی ندارد در حال اجراست، ولی در واقع این نوع خط کشی دارای حسگرهای زیر سطح خیابان است که حرکت خودروها را تشخیص می دهند. به این ترتیب هنگامی که این سنسورها تشخیص دهند خیابان برای عبور عابران دارای امنیت کافی و لازم است، چراغ را به رنگ سبز در می‌آورند و به عابران اجازه عبور از عرض خیابان را می دهند.
در طرح دیگری که در اتریش اجرا شده است، چراغ های راهنمایی این کشور هوشمند شده است. در این چراغ های راهنمایی هنگام قرمز شدن چراغ، دیوار قرمزی به کمک نور در راستای خیابان قرار می گیرد، تا به عابران یادآوری کند نباید از عرض خیابان عبور کنند. در هلند نیز برای نشان دان چراغ به عابرانی که با گوشی خود کار می‌کنند و جهت نگاهشان رو به زمین است، چراغ‌هایی قبل از خط کشی عابر پیاده طراحی شده که رنگ چراغ را روی سطح پیاده رو نمایش می‌دهد.
در همین راستا، شرکت آمبرلیوم که شرکتی پیشگام در زمینه تکنولوژی و طراحی شهری است اخیرا خط عابر پیاده طراحی کرده است که فقط در مورد ضرورت ظاهر می شود. این پروژه توسط شرکت نرم افزاری Umbrellium در لندن طراحی شده است و هدف آن ارتقا خطوط عابر پیاده در قرن ۲۱ است.
اوسمان هاک موسس این شرکت معتقد است با فراگیر شدن استفاده از گوشی‌های هوشمند و همچنین سنگین تر شدن روز افزون ترافیک شهرها، لازم است دستور العمل ها و علایم بیشتری اتخاذ گردند تا عابرین، رانندگان و دوچرخه سواران با امنیت بیشتری از خطوط عابر پیاده رفت و آمد کنند.
روش کار به این صورت است که LED های روشن سیگنال های هشداردهنده را به گوشی‌های هوشمند کاربرانی که بر روی این سطح تعاملی در خیابان قرار گرفته اند می فرستند. سطحی که به شکلی طراحی شده که در طول ساعات کم رفت و آمد شب ناپدید می شود و تنها زمانی که نیاز است دوباره ظاهر می شود.
موسس این شرکت می گوید: در حالی که امروزه ما در شهرهای‌مان به گونه ای کاملا متفاوت زندگی می کنیم ولی همانطور که همه اطلاع داریم خطوط عابر پیاده از دهه ۱۹۴۰ تا کنون به روز نشده اند. ما تلفن های همراهی در دستمان داریم که حواس ما را پرت می کنند و البته ارتباطات ما در شهر نسبت به گذشته کاملا متفاوت شده است. عبور از خط عابر پیاده یکی از پیچیده ترین لحظات تعامل است که تقریبا هر کسی در زندگی روزانه خود یکبار هم شده آن را تجربه می کند. این لحظه ای است که ما در واقع در حال مکالمه با دیگران و همچنین بطور ناخواسته در معرض برخورد با قطعات بزرگ آهنی هستیم.
ال ای دی هایی که در سطح پانل های پلاستیکی با حساسیت تماسی بالا قرار می گیرند و سطح جاده را شکل می دهند توسط دوربین های نظارتی بکار گرفته می شوند. این دوربین ها حرکت های بعدی وسیله نقلیه، عابر یا دوچرخه سوار را پیش بینی می کنند و الگوی خطوط عبور بر این اساس تنظیم می شود. پانلهای قرار گرفته بر روی سطح با کمک یک چارچوب فلزی به گونه ای در کنار هم نگه داشته شده اند تا باعث افزایش استحکام و جدا نشدن این سطح هنگام عبور وسایل نقلیه سنگین شود و همچنین این پانل های مات سطح به گونه ای طراحی شده اند که مانع لغزش در هنگام بارندگی باشند.
با توجه به اینکه در نیمه های شب عابرین پیاده کمتری وجود دارند، خطوط به طور کامل ناپدید می شوند اما طراحی آن به شکلی است که در زمان های اوج رفت و آمد دوباره ظاهر شده و اندازه، جهت، نشانه ها و رنگ خود را با تعداد افرادی که از آن عبور می کنند مطابقت می دهد. مثلا در ساعت ۵ صبح، ممکن است افراد زیادی از خیابان عبور نکنند، بنابراین خطوط تنها زمانی که کسی به آنها نیاز دارند ظاهر می شوند، پس از عبور دوباره ناپدید می شوند. و برای تمام اهداف و نیازها کاملا مشابه یک خیابان عادی عمل می کند، اما عصرها، هنگامی که مردم زیادی می خواهند از خیابان عبور کنند، این خطوط می توانند بطور خودکار عریضتر شده تا متناسب با عبور این تعداد افراد عمل کنند.
هدف این طرح کاهش تعداد تصادفاتی است که هنگام عبور از خیابان اتفاق می دهد، علاوه بر این شامل سیگنال هایی است که به گوشی های هوشمند عابرینی که بی توجه به ترافیک خیابان ها از آن عبور می کنند هشدارهایی ارسال می کنند.
مدیر طراحی این پروژه می گوید: ما درصدد آن هستیم تا الگوهایی متوالی ایجاد کنیم که به آرامی ظاهر می شوند تا هیچ کس را متعجب نکند. قطعا این کار برای پرت کردن حواس آنها نیست و گرافیک و مفاهیمی که روی این سطح استفاده می شوند بسیار آشنا به نظر می رسند. این الگوها کاملا مثل نشانه هایی است که شما قبلا آنها را در سطوح خیابان ها دیده اید، اما برای افرادی آماده و مجهز شده اند که توجه بیشتری نسبت به یکدیگر دارند. Umbrellium نمونه اولیه کاملی از این سیستم عبور عابر پیاده را در یک استودیوی تلویزیونی در جنوب غربی لندن بطور آزمایشی نصب کرده است و البته پژوهشگران این شرکت درصدد هستند شاخص هایی با بافت خاص برای افرادی که مبتلا به اختلالات بینایی هستند در نسخه نهایی این سیستم قرار دهند تا این قشر جامعه نیز از این فن آوری بهره مند شوند.
——————————————-
*مترجم مهراب محرابی نیا
منبع:https://www.dezeen.com/۲۰۱۷/۱۰/۱۲/umbrellium-develops-interactive-road-crossing-that-only-appears-when-needed-technology/