علی محمدی‌مقدم روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: اجرای طرح قُرق این منطقه سال‌گذشته پیشنهاد داده شد، اما به دلیل حضور گردشگران و دوستداران طبیعت به خوبی اجرایی نشد.

وی، با اشاره به شیوع ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، کاهش سفر و اجرای طرح “در خانه بمانیم” گفت:کاهش حضور گردشگران و طبیعت‌دوستان در فصل رویش و شروع گل‌دهی لاله‌های واژگون، طرح قُرق این دشت در استان با موافقت معاون سیاسی امنیتی استاندار چهارمحال و بختیاری، دادستان و فرماندار شهرستان کوهرنگ اجرا می‌شود.

وی، با اشاره به اینکه وسعت دشت لاله‌های واژگون زمانی ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار بود، یادآور شد: به دلیل چیدن گل‌ها، خارج کردن پیاز گل از دل خاک و ورود دام به دشت لاله‌های واژگون، این وسعت رویشی در این رویشگاه کاهش پیدا کرده است.

محمدی‌مقدم اظهار داشت: هم‌اکنون لاله واژگون در۷۵۰ هکتار از وسعت این منطقه که در ۱۲ کیلومتری چلگرد و در نزدیکی روستای بنواستکی شهرستان کوهرنگ و ۹۸ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده ، رویش دارد.

وی، بر ممنوعیت چرای دام و حضور مردم در این منطقه برای حفظ و حراست از این گونه نادر تاکید کرد و گفت: رویش لاله واژگون از اواسط فرودین‌ماه آغار می‌شود و فصل گل‌دهی این گونه نادر از ۲۰ فروردین‌ماه تا اواسط اردیبهشت‌ماه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری با تاکید بر اینکه این گیاه نادر گونه مرتعی نیست و بیشتر جنبه زینتی دارد، افزود:با حمایت دستگاه متولی حوزه گردشگری از جمله اداره کل گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و همچنین بخش خصوصی، می‌توان برای سرمایه‌گذاری، حفاظت و حراست از این بخش استفاده کرد.

وی اظهار داشت: در راستای حفاظت از این گونه نادر در سالجاری گروه یگان حفاظت منابع طبیعی در ورودی دشت لاله‌های واژگون مستقر و همچنین مبارزه با علف‌های هرز این منطقه اجرایی شده است.

به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا، لاله واژگون از گیاهان پیازدار و چند ساله و از ۱۲ هزار گونه گیاهی شناخته شده در ایران است که ۱۵ گونه این گیاه در کشور شناسایی شده است.

این گل در ۲ نوع قرمز و زرد می‎روید که گونه زرد لاله نرگسی نیز نامیده می‎شود و بین ۵۰ تا ۸۰ سانتیمتر ارتفاع دارد.

کوهرنگ در ۹۰ کیلومتری مرکز چهارمحال و بختیاری است و به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور و جلوگیری گسترش زنجیره انتقال کرونا، ورود به جاذبه‌های گردشگری استان از جمله دشت لاله‌های واژگون امسال ممنوع شد.