بیش از ۲ هفته است که این ویروس چینی، میهمان ناخوانده ایرانی‌هاست و مناطق مختلف را یکی پس از دیگری فتح می‌کند و بهترین راه مهار آن به‌کارگیری تمام موارد پیشگیری است که تنها در سایه همدلی و همراهی بین مردم و مسوولان قابل تحقق می‌باشد.

رعایت نکات بهداشت فردی و کاهش حضور در اماکن بخشی از مسوولیت‌های مردم است که می‌تواند در کنار تدبیر مسوولان، به کنترل هرچه سریع‌تر این ویروس بیانجامد؛ همانگونه که در برخی از مناطق از جمله در شهرستان مهاباد نیز به نتایج قابل قبولی منجر شده است.

این روزها مردم مهاباد بیماری کرونا و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی را نسبت به روزهای قبل جدی‌تر گرفته‌اند و رعایت نکات بهداشتی در منزل و محل کار و حتی در اماکن عمومی توسط مردم و نیز خلوت‌تر شدن خیابان‌های مرکزی و بازار شهر نسبت به روزهای گذشته، نشان می‌دهد که مردم هم با درک وضعیت، به جنگ این ویروس آمده‌اند و خودمراقبتی در خانه را بهترین نسخه پیشگیرانه می‌دانند.

خیران، بخش خصوصی، ارتش ، سپاه، کادر بهداشت و سلامت، انجمن‌ها و تشکل‌های مردمی، ادارات، کارمندان و همه مسوولان با وجود تمام تبلیغات و بزرگنمایی رسانه‌های معاند خارجی برای ناامیدی مردم ایران در مقابل این ویروس مرموز، پای کار آماده‌اند تا آن را شکست دهند؛ تجربه‌ای که این مردم و مسوولان بارها آن را در برهه‌های مختلف تجربه کرده و سربلند از آن بیرون آمده‌اند.

تعطیلی داوطلبانه تاناکورا و بازارچه‌های خرید در مهاباد

فرماندار ویژه مهاباد می‌گوید: مغازه‌داران و کسبه شاغل در تاناکورا و بازارچه‌های خرید در این شهرستان برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا طی جلسه‌ای با مسوولان این شهرستان به صورت داوطلبانه مغازه‌های خود را تعطیل کردند.

ایرج شجاعی افزود: بازاریان و کسبه این شهرستان همواره در شرایط سخت با مردم و مسوولان همگام بوده‌اند و اقدام داوطلبانه آنان برای تعطیلی بازار نقش مهمی از کاهش میزان مسافران و رفت و آمد مردم در داخل شهر دارد.

وی با اشاره به کمپین «دریافت نکردن اجاره‌بها» در مهاباد نیز گفت: این پویش در این شهرستان نیز تقویت شده و بسیاری از مالکان مغازه‌های بازار به صورت خودجوش از دریافت اجاره ماه‌های اسفند و فروردین سال ۱۳۹۹ صرف‌نظر کرده‌اند.

وی از همراهی و همگامی مردم این شهرستان با مسوولان برای مقابله با ویروس کرونا قدردانی کرد و گفت: ماندن در خانه و حضور نیافتن در اجتماعات می‌تواند مهمترین راه برای مقابله این ویروس باشد.

صدور مجوز تولید محلول ضدعفونی کننده برای ۲ واحد صنعتی مهاباد

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد گفت: مجوز فعالیت و تولید مواد ضدعفونی‌کننده برای ۲ واحد صنعتی این شهرستان در راستای رفع کمبود و برطرف کردن نیاز شهروندان صادر شده است.

محمد جهین اضافه کرد: محلول‌های ضدعفونی‌کننده مطابق نیاز و مصرف شهرستان و با اولویت شهروندان این منطقه تولید و در اختیار مردم، مراکز درمانی و داروخانه‌ها قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: با افزایش ظرفیت تولید در روزهای آینده، کمبودی از نظر محلول‌های ضدعفونی‌کننده دست و پوست و همچنین گندزدایی محیط نخواهیم داشت و مردم از این لحاظ هیچگونه نگرانی نداشته باشند.

وی یادآور شد: واحد تولیدی «سلامت طب» هم هم‌اکنون با هماهنگی انجام شده اقدام به تولید ماسک‌های یک بار مصرف با قیمت مناسب کرده و با پیش‌فروش آن به داروخانه‌ها به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال، این اقلام به صورت رایگان در بین مردم توزیع می‌شود.

«جهین»، ضمن قدردانی از همکاری اصناف مختلف در راستای مقابله با ویروس کرونا عنوان کرد: هم‌اکنون اماکن عمومی مهاباد از جمله تالارهای عروسی، قلیان‌سراها و قهوه‌خانه‌ها و باشگاه‌های ورزشی به منظور پیشگیری از شیوع کرونا ویروس تعطیل است.

مشاوران املاک مهاباد نیز به صف خیرخواهان سلامت پیوستند

رییس اداره صنعت، معدن و تجارت مهاباد اضافه کرد: در راستای بسیج همگانی برای مقابله با ویروس کرونا، مشاوران املاک منطقه فرهنگیان مهاباد نیز با جمع‌آوری کمک‌های نقدی برای تهیه محلول ضدعفونی‌کننده برای مقابله با کرونا به صف خیران سلامت این شهرستان پیوستند.

وی افزود: جمعی از مشاوران املاک منطقه فرهنگیان این شهر به همراه تعدادی از معامله‌گران صنف املاک مهاباد در یک اقدام خودجوش مبلغ ۸۵ میلیون ریال جهت خرید مواد ضدعفونی کننده جمع‌آوری کردند.

جهین اضافه کرد: با این مبلغ جمع‌آوری شده، محلول ضدعفونی‌کننده خریداری می‌شود و در اختیار نهادهای حمایتی از جمله کمیته امداد، بهزیستی، مراکز توانبخشی و همچنین اقشار ضعیف جامعه قرار می‌گیرد.

وی ضمن قدردانی از این حرکت خیرخواهانه، اظهار داشت: خیران سلامت و سایر اصناف مهاباد هم می‌توانند با مشارکت در این امر خداپسندانه، نهادهای دولتی را در جهت خدمات رسانی بیشتر مردم و مقابله با ویروس کرونا یاری دهند.

۴۰۰ نفر از زندانیان مهابادی به مرخصی رفتند

فرماندار ویژه مهاباد گفت: ۴۰۰ نفر از زندانیان ندامتگاه‌ این شهرستان جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و با دستور مقام قضایی به مرخصی رفتند.

شجاعی اظهار داشت: با بررسی پرونده زندانیان در زندان مهاباد، ۴۰۰ نفر با جرایم غیرسنگین با قرار وثیقه تا ۱۵ فروردین ماه آزاد شدند که احتمال دارد مدت مرخصی آنان تا اول اردیبهشت ماه تمدید شود.

وی با اشاره به پاک بودن ندامتگاه‌ مهاباد از ویروس کرونا، ادامه داد: بر اساس سیاست کیفری دستگاه قضایی، علاوه بر اهدای مرخصی، ورودی زندانیان به این مجموعه نیز کاهش یافته است.

وی اضافه کرد: تمهیدات ویژه مقابله با ویروس کرونا در ندامتگاه مهاباد، شامل ضدعفونی و گندزدایی بازداشتگاه و تمام اماکن زندان، محل نگهداری زندانیان، خوابگاه و استراحتگاه سربازان و نیروهای شیفت به طور مرتب انجام می‌شود.

فرماندار مهاباد اظهار داشت: کلاس‌های آموزشی و توجیهی نیز توسط نماینده شبکه بهداشت و درمان برای توجیه پرسنل و کادر زندان و همچنین زندانیان بخش‌های مختلف در خصوص ضرورت رعایت نکات بهداشتی برگزار شده است.

«شجاعی» با بیان اینکه همه زندانیان ملزم به رعایت توصیه‌های بهداشتی هستند، عنوان کرد: به میزان کافی وسایل بهداشتی از جمله ماسک، دستکش و ژل‌های ضدعفونی‌کننده در زندان مهاباد و بین زندانیان توزیع شده است.

پتروشیمی مهاباد ۱۰۰ لیتر محلول گندزدایی به مرکز بهداشت اهدا کرد

رییس شبکه بهداشت و درمان مهاباد گفت: شرکت پتروشیمی مهاباد ۱۰۰ لیتر آب ژاول پنج درصد برای گندزدایی سطوح به شبکه بهداشت و درمان این شهرستان اهدا کرد.

امیر بهزاد افزود: این محموله برای استفاده و گندزدایی سطوح مختلف نیاز به رقیق شدن دارد و از آن بیش از پنج هزار لیتر ماده ضدعفونی ژاول با درصد خلوص قابل استفاده تهیه می‌شود.

وی ادامه داد: اکیپ‌های شبکه بهداشت درمان ضمن رقیق کردن این ماده آن را همراه با آموزش‌های صحیح ضدغفونی کردن سطوح، در اختیار شهروندان و پرسنل خدماتی مکان‌های عمومی جهت گندزدایی قرار می‌دهند.

وی اضافه کرد: این ماده ضدعفونی با اولویت مساجد، پایانه‌های مسافربری و ترمینال، مدارس و مکان‌های عمومی و پرتردد توزیع می‌شود و قبل از آن نیز آموزش لازم برای نحوه استفاده و گندزدایی توسط ماموران بهداشت محیط ارایه خواهد شد.

رییس شبکه بهداشت و درمان مهاباد ضمن قدردانی اشخاص و شرکت‌هایی که به صورت داوطلبانه به اهدای اقلام و مواد ضدعفونی اقدام می‌کنند، به آنان توصیه کرد حتما قبل از توزیع مواد، شبکه بهداشت و درمان و مدیریت بهداشت محیط و حرفه‌ای شبکه را برای نظارت و تایید مطلع کنند.

دهیاران مهابادی راه‌های پیشگیری از کرونا را فراگرفتند

بخشدار بخش مرکزی مهاباد گفت: نکات و موارد لازم به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا توسط نماینده شبکه و بهداشت و درمان این شهرستان به همه دهیاران بخش مرکزی آموزش داده شد.

سلیمان پاکزاد افزود: با تشکیل نشست فوق‌العاده مشورتی با حضور تمامی دهیاران، مطالب و توصیه‌های ویژه در خصوص مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع آن آموزش داده شده و مقرر شد تا دهیاران به عنوان رییس شورای سلامت و مدیریت بحران روستای خود به طور هماهنگ و مستمر رعایت نکات بهداشتی را پیگیری و به روستاییان انتقال دهند.

وی ادامه داد: تمامی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات لجستیکی دهیاری‌ها نیز برای عملیات گندزدایی، سم‌پاشی و ضدغفونی کردن معابر روستایی، مکان‌های پرتردد، مساجد و نانوایی‌ها آماده و بکارگیری شده است.

وی با اشاره به اینکه در طول این هفته بیشتر روستاها با استفاده از ماشین‌آلات سم‌پاشی، ضدغفونی و گندزدایی شده‌، اضافه کرد: از طرف بخشداری، کلر و محلول‌های ضدعفونی موردنیاز نیز در این زمنیه تهیه و در اختیار دهیاران قرار گرفته است.

بخشدار بخش مرکزی مهاباد ادامه داد: به دهیاران همچنین در خصوص دفع و معدوم‌سازی به موقع زباله در روستاهای خود تاکید شده و این آمادگی هم تا پایان شرایط اضطراری ادامه خواهد داشت.

پاکزاد یادآور شد: پیشگیری از برگزاری مراسم‌های سنتی، جشن‌ها و مجالس ترحیم در سطح روستاها و تعطیلی بازارهای هفتگی نیز در دستور کار دهیاران قرار گرفته است.

ضدعفونی شبانه خیابان‌ها و معابر شهر مهاباد

فرماندار مهاباد اظهار داشت: معابر اصلی و خیابان‌های شهر مهاباد به صورت شبانه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت شهروندان با همکاری شهرداری ضدعفونی می‌شود.

وی گفت‌: اولین مرحله ضدعفونی معابر، خیابان‌ها، پایانه‌ها، پارک‌ها، ورودی و خروجی شهر، سرویس‌های بهداشتی و تمامی اماکنی که مردم در آن تردد دارند، توسط خودروهای آتش‌نشانی انجام شد.

شجاعی با قدردانی از بخش خصوصی این شهرستان در همکاری برای پیشگیری از شیوع این ویروس ادامه داد: مواد استفاده‌شده در این گندزدایی مطابق دستورالعمل وزرات بهداشت بوده که توسط یکی از شرکت‌های تولیدی بخش خصوصی تامین و در اختیار شهرداری گذاشته شد تا عملیات آن در مرحله نخست انجام شود.

وی با بیان اینکه عملیات ضدعفونی سطح شهر در مراحل بعدی نیز ادامه خواهد داشت، اضافه کرد: اولویت مهم ما آرامش شهروندان، حفظ شرایط موجود و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در جامعه است.

استقرار پایگاه‌های سلامت در ورودی‌های مهاباد

مدیر بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت مهاباد نیز از استقرار پایگاه‌های کنترل سلامت و تست ظاهری کرونا به منظور پایش سلامت مسافران در مبادی ورودی این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا، سلامت افرادی که قصد ورود به این شهرستان را دارند با استقرار این پایگاه‌ها، کنترل و پایش می‌شود.

قاسم امینی بیان کرد: در این پایگاه‌ها داوطلبان هلال‌احمر که مجهز به دستگاه تب‌سنج هستند، دمای بدن مسافران و رانندگان ورودی را اندازه‌گیری کرده و در صورت تب بالا و مشکوک بودن برای اقدامات تشخیص تخصصی آنان را به ماموران بهداشت و درمان معرفی می‌کنند.

وی با بیان اینکه مهاباد از شهرستان‌های گردشگرپذیر شمال‌غرب کشور به شمار می‌رود، اضافه کرد: با توجه به نزدیک شدن تعطیلات نوروزی و احتمال افزایش سفرهای نوروزی یکی از راه‌های پیشگیری از شیوع این بیماری کنترل مبادی ورودی این شهر است.

شهروندان، محتکران اقلام بهداشتی را به پلیس معرفی کنند

فرمانده انتظامی مهاباد گفت: شهروندان با هدف مبارزه با سودجویان و فرصت‌طلبان، موارد احتکار اقلام بهداشتی را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس گزارش دهند.

سرهنگ برزو تجاری افزود: با توجه به شرایط حاکم بر جامعه و نیاز هموطنان به اقلام بهداشتی، جهت پیشگیری از شیوع بیماری ویروس کرونا برخورد قاطع با محتکران در دستور کار پلیس قرار گرفته و با خاطیان این موارد هیچ‌گونه اغماضی نخواهد شد.

وی ادامه داد: عوامل انتظامی همواره با تمام امکانات و توان برای خدمات‌رسانی به مردم آماده جانفشانی هستند و در شرایط کنونی شناسایی و دستگیری افرادی که با احتکار و گرانفروشی مواد بهداشتی از قبیل ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده سلامت جامعه را تهدید می‌کنند، در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان اینکه تاکنون گزارشی درخصوص احتکار اقلام بهداشتی در مهاباد گزارش نشده است، اضافه کرد: شهروندان در صورت اطلاع از احتکار یا موارد مشکوک موضوع را از طریق فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ گزارش دهند.

توزیع بسته‌های رایگان مواد ضدعفونی بین تاکسیرانان مهابادی

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری مهاباد گفت: بسته‌های رایگان مواد ضدعفونی‌کننده جهت گندزدایی تاکسی‌های سطح شهر بین رانندگان وسایل نقلیه عمومی این شهرستان توزیع شد.

شیرکو نورانی افزود: رانندگان تاکسی‌ها می‌توانند برای دریافت مواد ضدغفونی‌کننده به دفتر سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری مراجعه و با استفاده از بسته‌های دریافتی، به مدت یک هفته نسبت به ضدعفونی داخل خودرو خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: ناوگان حمل‌ و نقل عمومی و پایانه مسافربری شامل اتوبوس، مینی‌بوس، تاکسی‌های بین شهری نیز روز گذشته توسط دستگاه‌های سمپاش به طور کامل ضدعفونی شد و این روند تا مهار کامل این بیماری ادامه خواهد یافت.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی اضافه کرد: سرویس‌های مدارس نیز در صورت بازشدن مدارس می‌توانند با مراجعه به این سازمان مواد ضدعفونی را به صورت رایگان با هدف پیشگیری از شیوع احتمالی ویروس کرونا، دریافت کنند.

سرپرست سازمان مدیریت حمل‌ونقل شهرداری مهاباد با قدردانی از همکاری بخش خصوصی بیان کرد: محلول ضدعفونی وسایل نقلیه عمومی توسط یک شرکت تولید لبنیات در این شهرستان به صورت رایگان اهدا شده است و این تمهیدات پیشگیرانه ضمن ارتقای ضریب ایمنی سلامت می‌تواند خاطری آسوده برای استفاده شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی به ارمغان آورد.

برگزاری مراسم‌ ترحیم در مساجد مهاباد متوقف شد

شورای روحانیت مهاباد به دنبال شیوع بیماری ویروسی کرونا در سطح کشور، جهت پیشگیری از شیوع این بیماری از شهروندان خواست از برگزاری مراسم ترحیم در مساجد و دیگر اماکن تا اطلاع ثانوی خودداری کنند.

امام جمعه مهاباد گفت‌: از شهروندان تقاضا می‌شود از اجتماع در منزل خانواده‌های متوفی نیز خودداری و از طریق تلفن تسلیت خود را اعلام کنند.

ماموستا ملاعبدالسلام امامی در خصوص برگزاری نماز جمعه مهاباد نیز اظهار داشت: در پی شیوع ویروس کرونا و به منظور حفظ سلامت مردم، آیین‌های نماز جمعه در این شهرستان تا اطلاع ثانوی برگزار نمی‌شود.

اخبار مربوط به کرونا به صورت شفاف در اختیار مردم قرار می‌گیرد

فرماندار ویژه مهاباد با بیان اینکه اخبار و گزارش‌های مربوط به کرونا در این شهرستان به صورت شفاف و از طریق رسانه‌های رسمی در اختیار مردم قرار می‌گیرد، اظهار داشت: برای اطلاع‌رسانی دقیق در مورد کرونا، ستاد اطلاع‌رسانی با عضویت همه مدیران رسانه‌ها در این شهرستان تشکیل شده و هرگونه اطلاعات جدید در مورد راهکارهای پیشگیری و اخبار مربوط به این بیماری در شهرستان از طریق این کارگروه بیان می‌شود.

وی با قدردانی از تلاش‌های خبرنگاران و اصحاب رسانه این شهرستان در زمینه پوشش اخبار مربوط به کرونا طی این مدت، افزود: رسانه‌ها می‌توانند با انتشار اخبار صحیح و دقیق ضمن ایجاد پل ارتباطی بین مردم و مسولان از گسترش شایعات در جامعه جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی ارتباطات سلامت، ایجاد و تقویت سواد سلامت مردم از طریق آگاهی‌بخشی است، اظهار داشت: هشدار و ایجاد ترس برای تغییر رفتار مخاطب از راهبردهای اطلاع‌رسانی در این عرصه است.

آری این روزها همراهی و همدلی مردم و مسوولان به ویژه سپیدپوشان خط مقدم درمان این بیماری، نوید این را می‌دهد که ما به زودی این ویروس مرموز را شکست خواهیم داد.

شیوع ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته از چین آغاز شد و تاکنون هزاران نفر در این کشور به این ویروس مبتلا شده‌اند و صدها نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

این بیماری قابل پیشگیری است و به‌راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد؛ ویروس کرونا دوره نهفته به نسبت طولانی از چند روز تا دو هفته دارد و همین امر موجب شده‌ تا زمانی که علایمی‌چون تب و تنگی نفس در مبتلایان بروز نکند، از آن آگاهی پیدا نکرده و ضرورتی برای رفتن به بیمارستان احساس نکنند.

طبق اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی آذربایجان‌غربی ۵۵ بیمار مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده‌اند که تاکنون از این تعداد ۲ نفر جان باخته‌اند.