اگرچه اولین بار ویروس کرونا در ووهان چین شایع شد اما در بازه زمانی محدودی بیشتر مناطق جهان را در نوردیده و با وجود همه سازوکارها اکنون به عنوان تهدید سلامت انسانی زندگی روزمره میلیون‌ها نفر را مختل کرده است.

با شیوع ویروس کرونا پویش حانه‌نشینی در ایران نیز کلید خورد و نوروز امسال دید و بازدیدی انجام نشد و مردم با درک شرایط بحرانی سلامت در ۱۳ فروردین نیز در خانه مانده‌اند و سلامت خود و شهروندان را به عنوان دستاورد اندیشه سبز سرلوحه قرار داده‌اند.

کارشناسان و دست اندرکاران اجرایی و بهداشتی عنوان کرده‌اند که به‌دلیل ویژگی ویروس کرونا در انتقال سریع برای شکست این بیماری همه باید در خانه بمانند و به‌همین منظور طرح ملی فاصله‌گذاری اجتماعی از هشتم فروردین ماه جاری کلید خورده و برابر مفاد آن هرگونه تردد وسیله نقلیه و حضور افراد در تفرجگاه‌ها و طبیعت ممنوع اعلام شده است.

شکست کرونا در سایه رفتارهای آگاهانه

یکی از فرهنگیان شهرستان اراک گفت: شیوع کووید ۱۹ تغییرات اساسی را در رفتارهای مردم ایجاد کرده و با وجود همه سختی‌ها تلنگری است تا افراد بیشتر به سلامت فردی و اجتماعی اهمیت دهند و گذشتن از حضور در طبیعت برای حفظ سلامت خود و همنوع نیز یکی از این رفتارها های آگاهانه است که با وجود سنت دیرینه از بلوغ مردم نشات گرفته است.

«محمدرضا اسلامی» افزود: با توجه به اینکه زنجیره انتقال کرونا با رعایت بهداشت فردی و محدودیت ارتباط شکسته می‌شود تمامی خانواده‌ها آگاهانه روز طبیعت را در خانه می‌گذرانند و پس از شکست این ویروس با رفتن به دامن طبیعت جشن می‌گیرند.

وی اظهار داشت: خانه نشینی در روز طبیعت فرصتی است که کمی به ارزش داشته‌های طبیعی بیشتر بیندیشیم و تلاش شود تا بیش از گذشته با طبیعت آشتی کرده و از داشته‌های خداداد مراقبت شود.

این شهروند فرهنگی توضیح داد: بیرون رفتن از منزل و حضور در طبیعت و بوستان‌ها تلاش زحمتکشان عرصه سلامت را هدر می‌دهد چرا که کرونا همچنان در کمین است و لذت زودگذر چندساعته ممکن است به قیمت جان عزیزان و همشهریان تمام شود.

قطع زنجیره انتقال کرونا تنها با خانه‌نشینی است

یکی از پرستاران بیمارستان آیت الله خوانساری اراک گفت: همکاری مردم برای ماندن در خانه کمک بزرگی به قطع زنجیره کووید ۱۹ است و انتظار است که همه با هم باشیم و با رفتار غیرمسئولانه زحماتی که در مهار و کاهش بیماری کشیده شده هدر ندهیم و با گذران روز طبیعت در منزل خستگی را از تن مدافعان سلامت بیرون بیاوریم.

م – الف افزود: کادر درمانی افزون بر یک ماه است که از خانواده خود جدا بوده‌اند چرا که می‌دانند بیماران به آنان احتیاج دارند و توصیه همه پرستاران و پزشکان در دل خطر این است که مردم در روز طبیعت احساسی تصمیم نگیرند و در خانه بمانند تا تلاشی که با فاصله‌گذاری اجتماعی آغاز شده هرچه سریعتر نتیجه بدهد و روال عادی زندگی از سر گرفته شود.

وی اظهار داشت: ویروس کرونا بی‌رحم است و رفتن به دامن طبیعت به طور قطع با تداوم بیماری همراه خواهد بود و افرادی که بی‌توجهی به هشدارها کنند در روزهای آتی تخت بیمارستان، رنج بیماری و خطر مرگ را تجربه خواهند کرد.

خرد جمعی کلید شکست کرونا

فروشنده اسباب بازی کودکان در اراک گفت: درست است که بیش از یک ماه خانه‌نشینی مردم را خسته کرده و همه دوست دارند روز ۱۳ فروردین را مانند سال‌های قبل با اعضای خانواده و فامیل در طبیعت باشند اما خرد حکم می‌کند که با وجود ویروس کرونا از این خواسته بگذرند و در سایه تصمیمی جمعی با اگاهی در سنگر مقابله با کووید ۱۹ بمانند.

«مرتضی ایران‌منش» افزود: اگرچه با طرح فاصه‌گذاری اجتماعی اهرم فشار جریمه و توقیف خودرو تعیین شده اما طیف بزرگی از خانواده‌های ایرانی با رفتار های بهنجار ثابت خواهند کرد که درک موثر از شرایط بحرانی کنونی دارند و برای خانه‌نشینی و حراست از سلامت نیازی نیست که برای آنان محدودیت اجباری اعمال شود.

وی اظهار داشت: آغوش طبیعت همیشه به روی مردم باز است و اگر آگاهانه نوروز امسال در خانه بمانیم می‌توان پس از شکست کرونا در طبیعت جشن گرفت و شاکر نعمت‌های پروردگار بود.

اهتمام جدی مردم استان مرکزی در ماندن در خانه در روز طبیعت

استاندار مرکزی نیز گفت: دستورالعمل‌ها و برنامه‌های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به‌یژه در روز طبیعت با اهتمام دستگاه‌های اجرایی و مشارکت مستمر سازمان های مردم نهاد در استان مرکزی به خوبی در حال اجراست.

سید «علی آقازاده» افزود: ممنوعیت تردد در روزهای ۱۲ و ۱۳ فروردین مشمول معابر شهری نیز هست و هیچ وسیله نقلیه‌ای نباید تردد داشته باشد و مردم نیز در صورت حضور در بوستاه‌ها و خیابان‌ها تذکر می‌گیرند.

وی تاکید کرد: باید طوری عمل شود که تا حد امکان، جریمه ۵۰۰ هزار تومانی الویت اول نباشد، چرا که هدف طرح، جریمه نیست اما تلاش این است که در همه شهرستان‌ها ضمن رعایت کامل مقررات، کمترین جریمه را داشته باشیم.

استاندار مرکزی اظهار داشت: اجرای کامل و موفق طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در واقع موفقیت نظام جمهوری اسلامی است و همه باید در این راستا تلاش کنند و سلامت خود و دیگران را قدر بگذارند.

آقازاده گفت: مردم استان مرکزی تاکنون همکاری خوبی در اجرای طرح‌های مقابله‌ای با شیوع ویروس کرونا داشته‌اند و باید این همکاری‌ها روز به روز و در روز طبیعت بیشتر شود.

ماندن در خانه در روز طبیعت کمک به کنترل شیوع بیماری

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بهترین شیوه برای قطع زنجیره انتقال بیماری در خانه ماندن است و از شهروندان تقاضا می‌شود با جدیت در ادامه رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در روز ۱۳ فروردین در خانه بمانند.

دکتر «محمد جمالیان» افزود: بدترین رفتار این است که با خودخواهی برای داشتن لحظاتی خوش در طبیعت خود و دیگران را در معرض خطر قرار دهیم و لحظه‌ای درنگ این موضوع را روشن می‌کند که ابتلای به کووید ۱۹ در روزهای آینده به گذران ساعتی در خارج منزل نمی‌ارزد.

وی عنوان کرد: افرادی که به این توصیه توجه نکنند هم خود و هم خانواده را درگیر بیماری خواهد کرد و با قطع زنجیره در رشد سریع بیماری نقش مستقیم دارندو هزینه‌های سربار درمانی و اجتماعی را سبب می‌شوند.

قاطعیت در برخورد با قانون‌شکنان کرونایی

فرمانده انتظامی استان مرکزی هم گفت: تردد هرگونه وسیله نقلیه روز ۱۳ فروردین در معابر شهری استان ممنوع است و در صورت مشاهده با قانون‌شکنان برخورد قاطع می‌شود.

سردار «حسن مفخمی شهرستانی» افزود: نیروهای پلیس از ساعت ۵ بامداد روز چهارشنبه با استقرار در تفرجگاه ها، پارک‌ها، مراکز تفریحی و راه‌های برون‌شهری مراتب کنترل را اعمال کرده و اجازه تجمع و حضور شهروندان در این اماکن داده نمی‌شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی اظهار داشت: طرح فاصله گذاری اجتماعی با جدیت از هشتم فروردین ماه آغاز شده و پلیس برابر مصوبات قرارگاه پدافند زیستی موظف است که معابر شهری و ورود و خروجی‌های استان را کنترل و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی را اعمال کند.

فرمانده انتظامی استان مرکزی افزود: این طرح در ۲۵ نقطه از استان با همکاری‌های پلیس و نیروهای بسیج در حال اجرا است.

ممنوعیت خروج خودروها از اراک در روز ۱۳ فروردین

فرماندار اراک نیز گفت: ستاد مقابله با کرونا مصوب کرده که در روز ۱۳ فروردین برای قطع جدی زنجیره بیماری و اجرای فاصله اجتماعی هیچ خودرویی حق تردد در معابر شهری را نداشته باشد و این اقدام به صورت سختگیرانه در دستور کار است.

«حسین بختیاری» افزود: اقدام‌ لازم برای منع ورود به پارک‌ها و اماکن تفریحی این شهرستان از جمله دره گردو صورت گرفته و انتظار است مردم همکاری لازم در این خصوص داشته باشند و همه در منازل بمانند تا زنجیره شیوع ویروس کرونا قطع و این بیماری هرچه سریعتر در کشور مهار شود و پس از آن مردم در یک فضای امن بتوانند به راحتی در کنار دیگران قرار گیرند و آرامش و سلامتی به جامعه برگردد.

وی اظهار داشت: زحمات شبانه‌روزی زیادی برای رسیدن به ثبات نسبی استان درمهار ویروس کرونا کشیده شده و کادر درمانی در این راستا از جان خود مایه گذاشته‌اند و در این شرایط اجازه داده نمی‌شود که جمع محدودی مشکل‌ساز شوند.

ممنوعیت ورود به مناطق تفریحی و گردشگری بخش مرکزی اراک

بخشداری مرکزی اراک گفت: به استناد مصوبه قرارگاه زیستی استان، کلیه محورها و راه‌های منتهی به مناطق و اماکن گردشگری، تفرجگاه‌ها، تالاب میقان، منطقه قره کهریز اراک، منطقه امان آباد و انجدان، مرزیجران، هزاوه و مهرآباد، رودباران و کاروانسرا، بقاع متبرکه و سدهای واقع در بخش مرکزی شهرستان اراک برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا توسط دهیاری ها و شوراهای اسلامی و نیروهای داوطلب مردمی بسته شده است.

«ابوالفضل یوسفی» افزود:مردم باید با ماندن در خانه به کنترل شیوع بیماری کرونا کمک کنند و سهم خود را در جریان مهار بیماری ادا کنند.

ورودی مناطق تفرجگاهی شازند بسته شد

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شازند گفت: ورودی مناطق تفریحی و کانون‌های هدف گردشگری این شهرستان به‌ویژه روستاهای حک علیا و سفلی و سراب بلاغ بر اساس مصوبه فاصله‌گذاری اجتماعی بسته شد.

«محمد اتابکی» افزود: تمامی مسیرهای منتهی به مناطق و اماکن گردشگری و تفرج‌گاه‌های شازند در راستای مقابله با ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال بیماری با همکاری دهیاران بسته شده است.

وی اظهار داشت: تردد افراد غیربومی به منطقه گردشگری نظم آباد شهرستان اراک نیز به‌منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا از سوی دهیاری‌، شورای اسلامی و نیروهای داوطلب مردمی بسته شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان شازند گفت: هرگونه تردد به منطقه گردشگری خانه میران این شهرستان نیز در راستای اجرای مصوبات پدافند زیستی استان ممنوع است.

اتابکی از مردم درخواست کرد: مصوبات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیرند و از حضور در مناطق و اماکن روستایی و مناطق گردشگری استان خودداری کنند.

اعمال ممنوعیت تردد در ۱۳ فروردین از در منازل ساوجی‌ها

نیروی انتظامی شهرستان ساوه نیز در خصوص ممنوعیت تردد در روزهای پایانی نوروز امسال از در منازل اطلاعیه‌ صادر کرد که در ان آمده است: پلیس برای حفظ جان مردم و کمک به جامعه پزشکی نسبت به افراد بی توجه به قانون فاصله گذاری اجتماعی هیچ‌گونه گذشت و تسامحی نخواهد کرد.
اطلاعیه می‌افزاید: خانواده‌ها با ماندن در خانه ضمن حفظ سلامتی، سهم خود را در قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا ایفا و پلیس را در اجرای ماموریت یاری دهند و توقف، نشستن، اتراق کردن و برپایی چادر در بوستان و تفرجگاه‌ها، کنار جاده‌ها و سایر نقاط ممنوع است و رعایت نکردن این موارد موجب برخورد قانونی خواهد شد.
در بخشی از این این اطلاعیه آمده است: خروج خودروهای بومی از شهر و ورود خودروهای غیربومی به شهرستان در روزهای ۱۲ فروردین و سیزدهم (روز طبیعت) ممنوع است و از سوی پلیس اجازه ادامه حرکت به سمت مسیرهای مختلف داده نخواهد شد و برای خاطیان جریمه پنج میلیون ریالی و توقیف یک ماهه وسیله نقلیه اعمال می شود.
نخستین مورد مثبت به کرونا در استان مرکزی پس از استان قم در اول اسفندماه سال ۹۸ مشاهده شد.