بنا به گفته مسوولان سازمان جهاد کشاورزی قرار است امسال ۴۸۰ هزار تُن گوجه‌فرنگی از مزارع هفت شهرستان جنوب کرمان برداشت شود و این درحالی است که بازار این محصول کاملا فَشَل شده و کشاورزان منطقه با یک بازار آشفته مواجه شده‌اند به گونه‌ای که قیمت هر کیلوگرم گوجه به ۵۰۰ تومان رسیده است. یکی از کشاورزان جیرفتی وقتی گوجه خود را برای فروش به میدان تره‌بار آورده بود با شنیدن قیمت‌های پیشنهادی از سوی دلال‌ها، حاصل دسترنج خود و خانواده‌اش را از بالای وانت نیسان به کف میدان ریخت و از مسوولان خواست برای این وضعیت اسف‌بار چاره‌ای بیندیشند چراکه این قیمت‌ها هزینه کارگران مزرعه را هم پوشش نمی‌دهد.

تصور کنید یک کشاورز ساده را که فقط یک تُن گوجه برداشت کرده، جدای از هزینه‌های کاشت و داشت و برداشت حدود ۷۵۰ هزار تومان هزینه کرده برای اینکه محصول خود را به میدان تره‌بار برساند، از صبح تا بعدازظهر انتظار می‌کشد تا شاید بتواند محصول خود را با قیمت بهتری بفروشد غافل از اینکه دلال‌ها از قبل با هم تبانی کرده و حاضر نیستند حتی یک ریال بیشتر از ۵۰۰ تومان بابت هر کیلوگرم گوجه پرداخت کنند، هوای جنوب کرمان به قدری گرم است که با گذشت هر ساعت، کیفیت گوجه پایین‌تر می‌آید و به تبع آن قیمت هم کاهش پیدا می‌کند، آخر سر گوجه‌کار جیرفتی مجبور می‌شود تمامی محصول خود را به قیمت ۴۰۰ یا ۵۰۰ هزار تومان به دلال بدهد درحالی که فقط برای خرید سبد (جعبه) و حمل این محصول ۷۵۰ هزار تومان هزینه کرده است.

این وضعیت تنها مختص گوجه نیست و درواقع تمامی محصولات کشاورزی این خطه همین وضعیت را دارند، به راستی چه دست‌هایی پشت پرده است که ما هرچقدر دست و پا می‌زنیم نمی‌توانیم به آن دست‌ها دست پیدا کنیم.

سال گذشته را خوب به یاد دارم، زمانی که حجت‌الاسلام رضا سعادت‌فر امام‌جمعه جیرفت با جمعی از خبرنگاران نشستی داشتند، امام‌جمعه در آن جلسه عنوان کرد «تا زمانی که بازار محصولات کشاورزی به دست دلال‌ها باشد کشاورزان زحمت‌کش جنوب کرمان روی خوش نمی‌بینند»
به گزارش جارچی اخبار و به نقل ازایرنا, حجت‌الاسلام سعادت‌فر همچنین عنوان کرد: با کارشناسان متعددی در این خصوص گفت و گو کرده‌ام و بیشتر آن‌ها بر این باورند دلال‌ها کشاورزی جنوب کرمان را بی‌ثبات کرده‌اند و قبل از شروع هر اقدام زیرساختی در حوزه ساماندهی مشکلات کشاورزان این دیار، باید از ورود دلال‌ها به مقوله قیمت‌گذاری جلوگیری شود.حجت‌الاسلام سعادت‌فر همچنین عنوان کرد: با کارشناسان متعددی در این خصوص گفت و گو کرده‌ام و بیشتر آن‌ها بر این باورند دلال‌ها کشاورزی جنوب کرمان را بی‌ثبات کرده‌اند و قبل از شروع هر اقدام زیرساختی در حوزه ساماندهی مشکلات کشاورزان این دیار، باید از ورود دلال‌ها به مقوله قیمت‌گذاری جلوگیری شود.

وی افزود: دلالان در فروش بذر، کود، سم و خرید محصول نقش اساسی دارند که این مساله باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد و در این زمینه برنامه‌ریزی لازم انجام شود.

بی‌پرده بگوییم، واسطه‌ها یا همان دلال‌ها فقط تعدادی خریدار ساده نیستند که اگر اینگونه بود تاکنون دستشان از گُرده کشاورزان بی‌پناه این منطقه کوتاه شده بود. آنها قدرت دارند و کاش از این قدرتشان برای خیر رساندن به مردم محروم جنوب استفاده می‌کردند نه اینکه با لابی‌گری و تبانی با هم، کشاورزان را به خاک سیاه بنشانند، جالب اینجاست وقتی در مورد این نابسامانی با آنها گفت و گو می‌کنیم، طلبکار هم هستند و عنوان می‌کنند که اگر ما نبودیم محصول کشاورزان روی زمین‌ می‌ماند و خوراک احشام می‌شد، آری آنها به گونه‌ای سخن می‌گویند که انگار برای رضای خدا و از سرِ صدقه محصول کشاورزان را می‌خرند. کم کم داریم با مفهوم مظلوم آشنا می‌شویم، مظلوم آن کشاورزی است که یک سال در زمین‌های داغ جنوب پنجه در خاک می‌زند تا یک نان حلال سر سفره خانواده‌اش ببرد، مظلوم کشاورز گوجه‌کاری با قامت خمیده است که روزها تلاش کرده تا دستش مقابل کسی دراز نباشد اما حاصل دسترنجش را به عنوان صدقه به او می‌دهند، منِ خبرنگار روزگاری رویای کشاورز شدن داشتم اما امروز اَشک‌های یک کشاورز را دیدم و قسم خوردم هیچوقت کشاورز نشوم.

برخی می‌گویند علاج مشکل کشاورزان این دیار، راه‌اندازی صنایع تبدیلی است. از این بزرگواران سوال می‌کنیم آیا راه‌اندازی ۱۴ کارخانه رب‌گوجه چه گُلی به سر گوجه‌کاران زده‌ است؟ صحبت بر سرِ کارخانه‌ای است که با یک قیمت واقعی محصول کشاورز را خریداری کند نه اینکه آن هم همان قیمتی را روی محصول بگذارد که دلال‌ها گذاشته‌اند. سال گذشته قیمت یک کیلوگرم رب‌گوجه ۱۸ هزار تومان بود و کارخانه‌داران محصول کشاورزان را به قیمت ۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم خریداری کردند و امسال که قیمت رب به پنج هزار تومان رسیده هم حدود ۵۰۰ تومان می‌خرند. و این یعنی هرچقدر که قیمت رب افزایش یابد هیچ سودی عاید گوجه‌کار نمی‌شود. این مشکلِ نبود توازن را چه کسی باید حل کند. سازمان تعاون روستایی؟ این سازمان که خود از جانب کارخانه‌داران رب‌گوجه به دلالی متهم است. مطلب پیش روی شما، یک گزارش مستند از وضعیت بازار نابسامان و فرآگیر گوجه است.

از آنجا که گوجه محصولی با قابلیت فرآوری به شمار می‌رود و بیشتر کشاورزان امیدشان به کارخانه‌های رب است، ابتدا به سراغ کارخانه‌داران رب‌گوجه جنوب کرمان رفتیم. این کارخانه‌داران از نبود تسهیلات سرمایه در گردش و نحوه ارائه وام‌ها از سوی بانک کشاورزی گلایه دارند و بر این باورند اگر این تسهیلات به موقع پرداخت شود می‌توانند محصول کشاورزان را با قیمت بهتری خریداری کنند، آنها منع صادرات رب‌گوجه با حجم بالا را هم یکی از چالش‌های اساسی این حوزه عنوان کردند و خواستند دولتمردان برای هموار کردن مسیر صادرات این محصول تدابیر موثر و کارسازی اتخاذ کنند.

محمدرضا محمدرضایی نماینده کارخانه‌های رب‌گوجه جنوب کرمان به مشکلاتی که در این حوزه وجود دارد اشاره کرد و اظهار داشت: سرمایه در گردش کارخانه‌های رب همچون خون در رگ‌های انسان است که اگر خون نباشد انسان قادر به حیات نیست و این، حکایت این روزهای کارخانه‌های رب‌گوجه منطقه جنوب کرمان است.

وی افزود: نبود سرمایه در گردشِ کارخانه‌ها یکی از مهمترین مشکلات کارخانه‌های رب در هفت شهرستان جنوبی استان کرمان است.

نماینده کارخانه‌های رب‌گوجه جنوب کرمان به نام‌گذاری شعار سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به نام جهش تولید اشاره کرد و گفت: عملکرد بانک کشاورزی در جنوب کرمان کاملا مغایر شعار سال است.

وی افزود: مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر جهش تولید دارند ولی بانک کشاورزی با نپرداختن تسهیلات برای سرمایه در گردش، در مسیر مخالف شعار سال حرکت می‌کنند.

محمدرضایی با بیان اینکه هیچ بانکی از کارخانه‌های رب حمایت نمی‌کند، تصریح کرد: بانک کشاورزی مقرر شد تا سرمایه در گردش کارخانه‌ها را تامین کند ولی متاسفانه با وجود بروکراسی‌های سخت اداری وقتی به بانک مراجعه می‌کنیم مدیران بانک کشاورزی اعلام می‌کنند فصل برداشت تمام شده و قادر به ارائه سرمایه در گردش نیستیم.

وی گفت: کارخانه‌های رب‌گوجه وقتی می‌توانند محصول کشاورزان را بخرند که سرمایه در گردش داشته باشند چون تا این گوجه خریداری شده به رب تبدیل و در بازار فروخته شود زمان زیادی صرف می‌شود از این رو در فصل برداشت محصول گوجه، سرمایه در گردش یک نیاز اساسی و حیاتی برای کارخانه‌داران است که اگر پرداخت نشود این کارخانه‌ها قادر به خرید محصول تولیدی کشاورزان نیستند.

نماینده کارخانه‌های رب‌گوجه جنوب کرمان افزود: اگر محصول کشاورزان خریداری نشود نارضایتی آن‌ها رقم می‌خورد و در نتیجه همچون سنوات گذشته شاهد تجمع کشاورزان مقابل فرمانداری‌ها و دفاتر نمایندگان مجلس خواهیم بود از این رو با ملزم کردن بانک‌ها به تامین سرمایه در گردش بدون سنگ‌اندازی و شرایط سخت به راحتی می‌توان مشکل کارخانه‌های رب‌گوجه جنوب استان را برطرف کرد.

وی ادامه داد: با رفع موانع تولید کارخانه‌های رُب شاهد بر طرف شدن مشکلات کشاورزان این منطقه نیز خواهیم بود.

محمدرضایی اظهار داشت: طی سال جاری هیچ کارخانه رب گوجه‌ای در جنوب کرمان نتوانسته از بانک کشاورزی تسهیلات دریافت کند و این به دلیل شرایط سخت بروکراسی اداری بانک‌هاست و تا شرایط مهیا شود زمان برداشت محصول تمام شده و بانک کشاورزی تسهیلات پرداخت نمی‌کند.محمدرضایی اظهار داشت: طی سال جاری هیچ کارخانه رب گوجه‌ای در جنوب کرمان نتوانسته از بانک کشاورزی تسهیلات دریافت کند و این به دلیل شرایط سخت بروکراسی اداری بانک‌هاست و تا شرایط مهیا شود زمان برداشت محصول تمام شده و بانک کشاورزی تسهیلات پرداخت نمی‌کند.

این بخشِ نخستِ صحبت‌های نماینده کارخانه‌داران رب‌گوجه جنوب کرمان در مورد عملکرد بانک‌ کشاورزی بود، اما ببینیم مدیران این بانک چه پاسخی می‌دهند.

مدیر ستادی بانک کشاورزی جنوب کرمان از آمادگی این بانک برای پرداخت تسهیلات به کارخانه‌های رب‌گوجه برایمان گفت. بابک کلانتری تصریح کرد: تا کنون فقط یک نفر برای درخواست تسهیلات سرمایه در گردش به این بانک مراجعه کرده است.
وی افزود: بانک کشاورزی در حیطه قوانین بانکی آماده ارائه تسهیلات به متقاضیان است.
مدیر ستادی بانک کشاورزی جنوب کرمان همچنین اظهار داشت: با توجه به شرایط کرونا مدتی در زمینه پرداخت تسهیلات با اختلال مواجه شده بودیم اما هم‌اکنون آماده پرداخت تسهیلات هستیم.

«از آنجا که بیشتر کارشناسان و حتی برخی از مردم و کشاورزان تصور می‌کنند راه‌اندازی صنایع تبدیلی می‌تواند مشکل گوجه‌کاران را حل کند، روی گفت و گو با نماینده کارخانه‌داران رب‌گوجه بیشتر تمرکز می‌کنیم»

یک بشکه رُب ۲۰۰ دلار و یک بشکه نفت کمتر از ۴۰ دلار

نماینده کارخانه‌های رُب‌گوجه جنوب کرمان همچنین با بیان اینکه ارزش یک بُشکه رُب ۲۰۰ دلار و یک بشکه نفت منفی ۴۰ دلار است، گفت: دولت در شرایط حساس کنونی دنیا می‌تواند با آزاد کردن صادرات رب‌گوجه، ارز آوری خوبی داشته باشد.

محمدرضایی بسته بودن صادرات بیش از پنج کیلوگرم رب گوجه‌فرنگی را از دیگر مشکلات کارخانه‌های رب کشور عنوان کرد و گفت: ممنوع شدن صادرات این محصول، انبارهای پُر از رب‌گوجه را رقم زده لذا این مساله باعث بی‌انگیزگی کارخانه‌ها در زمینه خرید محصول گوجه کشاورزان می‌شود.

وی تصریح کرد: کارخانه‌های رب در اوج رقابت با کشورهایی همچون چین و ترکیه به دنبال مشتری می‌گردند اما ممنوعیت صادرات موجب برهم خوردن تجارت کارخانه‌داران شده و این مساله درواقع باعث ضرر و زیاد کارخانه‌داران، تولیدکنندگان و خود دولت می‌شود.

قیمت رب‌گوجه سال گذشته ۱۸ هزار تومان و امسال پنج هزار تومان

نماینده کارخانه‌های رب جنوب کرمان علت کاهش شدید قیمت رُب‌گوجه را نسبت به سال گذشته، یک سیاست اشتباه عنوان کرد و گفت: قیمت رب در سال گذشته ۱۸ هزار تومان بوده که متاسفانه امسال به پنج هزار تومان رسیده و این به معنی ضرر کامل کارخانه‌دار است.

وی تصریح کرد: وقتی که به صورت لحظه‌ای برای صادرات تصمیم‌گیری می‌شود، مطمعنا تاثیر منفی روی بازار و شرایط تولید گذاشته می‌شود و این سیاست‌ها برخلاف شعار سال در زمینه جهش تولید است.

وی اظهار داشت: رفع ممنوعیت صادرات کمک بزرگی به کارخانه‌های رب‌گوجه کشور می‌شود تا در سال جهش تولید افزایش تولید و ارز آوری بیشتری داشته باشیم.

محمد رضایی اظهار داشت: ممنوعیت صادرات رُب انگیزه را از کارخانجات این محصول گرفته و کارخانجات رغبتی برای خرید گوجه ندارند.

وی تصریح کرد: دولت اگر صادرات حجم بالا را باز کند و در حجم نامحدود صادرات انجام شود، مشکل تولید کننده و کشاورز برطرف می‌شود. سال گذشته خرید تضمینی کردیم ولی وقتی دولت صادرات را ممنوع می‌کند، انگیزه‌ای برای خرید تضمینی باقی نمی‌ماند.

خاک خوردن خطوط تولید رب حجم‌بالا

نماینده کارخانه‌های رُب جنوب کرمان علت خاک خوردن خطوط تولید رب اسپتیک (حجم‌بالا) در کارخانه‌های این منطقه را ممنوعیت صادرات عنوان کرد و گفت: تا زمانی که صادرات حجم بالای رب ممنوع باشد این خطوط همچنان غیرفعال است.

وی ادامه داد: بیشتر کارخانه‌های رب خط تولید اسپتیک دارند و در صورت باز بودن صادرات این خط فعال و در غیر اینصورت غیرفعال خواهد بود.

نماینده کارخانه‌های رُب جنوب کرمان با بیان اینکه ۱۴ کارخانه رب در این منطقه فعال است، گفت: هم اکنون یازده کارخانه آماده فعالیت در شهرستان‌های کهنوج، قلعه‌گنج، عنبرآباد و جیرفت هستند.

محمدرضایی گفت: کارخانه‌های رب این منطقه ظرفیت بالایی دارند اما هر ساله با یک سوم ظرفیت خود کار می‌کنند.

وی تصریح کرد: کارخانه‌های رُب جنوب کرمان ظرفیت خرید تمام گوجه کشاورزان این منطقه و مناطق اطراف را دارند. سال گذشته تمام محصول کشاورزان گوجه‌کار جنوب کرمان توسط کارخانه‌های رب خریداری شد و در صورت حمایت، امسال هم این مهم اتفاق می‌افتد.

« سال گذشته کارخانه‌های این منطقه از ۴۸۰ هزار تُن گوجه تولیدی بیش از ۱۴۰ هزار تُن را خریداری و فرآوری کردند»

سازمان تعاون روستایی از نقش دلالی بیرون آید

نماینده کارخانه‌های رب جنوب کرمان اظهار داشت: سازمان تعاون روستایی باید از نقش دلالی بیرون آید و در مسیر حمایت تولید حرکت کند.

محمدرضایی با بیان اینکه کارخانه تولید رب آیدا وابسته به سازمان تعاون روستایی کشور است، تصریح کرد: تعاون روستایی در نقش خرید تضمینی، گوجه کشاورز را می‌خرد و کرایه حمل بار تا کارخانه اصفهان را از دولت می‌گیرد و از آنطرف گوجه خریداری شده را در کارخانه خود فراوری و با قیمت بالا می‌فروشد.

وی بیان داشت: اگر دولت در سال جهش تولید، سازمان تعاون روستایی را ملزم به فروشِ گوجه‌های خریداره شده کشاورزان به کارخانه‌های رب جنوب کرمان کند نقش مهمی در تحقق شعار سال ایفا کرده است.

اما «محمد بلندنظر» معاون بازرگانی تعاون روستایی جنوب کرمان نقش دلالی سازمان تعاون روستایی را در خرید گوجه‌فرنگی کاملا رد کرد و گفت: کارخانه رب‌گوجه آیدا متعلق به اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی ایران بوده که در صورت انجام خرید حمایتی، تعاون روستایی امکان دارد از این واحد در تولید رب استفاده کند.اما «محمد بلندنظر» معاون بازرگانی تعاون روستایی جنوب کرمان نقش دلالی سازمان تعاون روستایی را در خرید گوجه‌فرنگی کاملا رد کرد و گفت: کارخانه رب‌گوجه آیدا متعلق به اتحادیه مرکزی تعاون روستایی و کشاورزی ایران بوده که در صورت انجام خرید حمایتی، تعاون روستایی امکان دارد از این واحد در تولید رب استفاده کند.

وی همچنین به تشریح فرآیند برنامه‌ریزی خرید حمایتی پرداخت و تصریح کرد: خرید حمایتی محصولات کشاورزی باید توسط ستاد تنظیم بازار استان تصویب و در ستاد تنظیم بازار کشور قیمت خرید محصول از کشاورز تعیین شود و پس از تامین اعتبار مورد نیاز توسط سازمان برنامه و بودجه کشور، توسط وزارت جهاد کشاورزی به سازمان مرکزی تعاون روستایی ابلاغ شود.
وی ادامه داد: پس از ابلاغ قیمت‌ها به مدیریت تعاون روستایی با تشکیل مراکز خرید در شهرستان‌ها نسبت به خرید حمایتی با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار کشور اقدام می‌شود.

وی افزود: خرید حمایتی گوجه‌فرنگی در جلسه پنج شنبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار استان تصویب و این مصوبه به ستاد تنظیم بازار کشور ارسال شد.

سازمان تعاون روستایی و خرید تضمینی گوجه

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان اما، راه حل برطرف شدن مشکل کشاورزان گوجه‌کار جنوب کرمان را خرید تضمیتی گوجه‌فرنگی توسط سازمان تعاون روستایی عنوان کرد و گفت: این تصمیم در نشست ستاد تنظیم بازار استان گرفته شد.

مسلم مروجی از رایزنی برای رفع مشکلات گوجه‌کاران جنوب کرمان و کارخانه‌های رب خبر داد و افزود: ۲ پیشنهاد برای برطرف شدن مشکلات مربوط به کاهش قیمت گوجه ارایه کردیم و به دنبال عملیاتی شدن این ۲ راهکار هستیم.

وی تصریح کرد: خرید تضمینی و عرضه مستقیم گوجه توسط سازمان تعاون روستایی برای تازه‌خوری این محصول در استان‌ها از راه‌حل‌های برطرف کردن مشکلات گوجه‌کاران این منطقه است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: سال گذشته ۱۴۰ هزار تُن گوجه معادل یک سوم تولید گوجه‌کاران این منطقه توسط کارخانه‌های رب خریداری شد.

وی افزود: این میزان گوجه به مبلغ ۲۲۰ میلیارد تومان خریداری شد که ۲۰۰ میلیارد پرداخت شده و ۲۲ میلیارد آن را به کشاورزان بدهکار هستند.

بانک کشاورزی موظف به تامین سرمایه در گردش شده است

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان از موظف شدن بانک کشاورزی برای تامین سرمایه در گردش کارخانه‌های رب خبر داد و گفت: این مصوبه نشست رفع موانع تولید استان کرمان بوده و باید اجرایی شود.

وی تاکید کرد: بانک کشاورزی باید سرمایه در گردش کارخانه‌های رب را تامین کند.

«در سطور بالا خواندید که مدیر ستادی بانک کشاورزی عنوان کرد در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش هیچ مشکلی نداریم»

بیش از ۱۱ هزار هکتار سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در جنوب کرمان

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز سطح زیر کشت گوجه فرنگی را در هفت شهرستان جنوبی استان ۱۱ هزار و ۸۰۰ هکتار اعلام کرد و گفت: طبق برآورد کارشناسان جهاد کشاورزی از این میزان سطح زیر کشت ۴۸۰ هزار تُن گوجه‌فرنگی برداشت می‌شود.

سعید برخوری از آغاز برداشت گوجه‌فرنگی در جنوب کرمان خبر داد و گفت: هم اکنون برداشت گوجه فرنگی از مزارع شهرستان‌های رودبار جنوب و قلعه‌گنج آغاز شده است.

وی ادامه داد: از ابتدای برداشت گوجه در این شهرستان‌ها تا کنون بیش از ۳۰ درصد محصول برداشت شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان بیشترین میزان سطح زیر کشت گوجه را در شهرستان رودبار جنوب اعلام کرد و گفت: علت کاهش قیمت گوجه، محدودیت‌های صادراتی است.

وی ادامه داد: همچنین شرایط کرونایی، بسته شدن رستوران‌ها، تالارها و دیگر اماکن عمومی موجب کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت گوجه شده است.

برخوری هم خواستار لغو ممنوعیت صادرات در حجم بالا شد و گفت: با توجه به نبود توجیه اقتصادی برای برخی از کارخانه‌داران در زمینه بسته‌بندی رب پنج‌کیلویی، انبار کارخانه‌ها پُر از رب شده و این مشکل باید توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت برطرف شود.

همانطور که در گزارش خواندید، کارخانه‌داران مشکل را به گردن بانک کشاورزی انداختند که به موقع تسهیلات سرمایه در گردش را ارائه نمی‌کند، بانک کشاورزی هم عنوان کرد آماده پرداخت این تسهیلات بوده و تا کنون فقط یک نفر برای دریافت سرمایه در گردش مراجعه کرده است. کارخانه‌داران عنوان کردند سازمان تعاون روستایی از نقش دلالی بیرون بیاید بازار گوجه خوب می‌شود، تعاون روستایی هم قاطعانه این موضوع را رد کرد و گفت قیمت‌ها در ستاد تنظیم بازار کشور تصویب می‌شود. همچنین گفته شد دولت مسیر صادرات را هموار کند تا اوضاع خوب شود، اما این سوال پیش می‌آید چرا سال گذشته وقتی که دولت مسیر صادرات را هموار کرد و قیمت رب به ۱۸ هزار تومان رسید باز هم گوجه را ۵۰۰ تومان از کشاورز خریدند! نکته قابل تامل اینجاست همان زمانی که درهای صادرات باز شده بود قیمت گوجه در میوه‌فروشی‌ها بیش از هفت هزار تومان بود، انگار فقط کشاورز است که باید به قیمت ۵۰۰ تومانی عادت کند.

به راستی مشکل نبود توازن در قیمت‌های محصولات کشاورزی را چه کسی باید حل کند. از مزرعه تا بازار چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. سال ۸۵ را به خاطر دارید، همان زمانی که طی یک ماه حدود ۵۰ هزار تُن گوجه صادر کردیم و این محصول، طلایی نایاب شده بود، همان زمانی که مردم از قیمت هشت هزار تومانی گوجه در مغازه‌ها گلایه داشتند و رییس جمهوری وقت عنوان کرد، بیایید از سر کوچه ما گوجه بخرید. همان سال هم گوجه را از کشاورزان ۲۵۰ تومان خریدند. پس بازار آشفته گوجه ربطی به کرونا ندارد و قبل از این هم گوجه‌کاران اسیر سایه‌ها بودند.

براساس آخرین آمارها تا ظهر دوشنبه هفتم اردیبهشت در مجموع ۹۱ هزار و ۴۷۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۶ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به پنج هزار و ۸۰۱ نفر رسید.