ویروس کرونا که آمد ترس و نگرانی و وحشت عمومی را به دنبال داشت، به گونه ای مردم از یک سو نگران کسب و کارشان و تامین مخارجشان بودند و از سوی دیگر باید با توصیه پزشکان و مسوولان و ستاد ملی کرونا در خانه بمانند از این رو با بحران کرونا زندگی بسیاری از مردم بخصوص در مناطق مرزی و محروم دستخوش تغییر و تحول شد.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل ازایرنا, مرزنشینان قصرشیرینی در غربی ترین نقطه ایران اسلامی که هر روز با یک بحران دست و پنجه نرم می کنند پس از تحمل سال ها آوارگی به دنبال اشغال این منطقه در زمان جنگ تحمیلی توسط رژیم بعثی عراق، آمدند و دوباره شهرشان را از نو ساختندکه پس از آن در زلزله های مهیب آبان سال ۹۶ و دی ماه سال ۹۷ این منطقه بار دیگر سقف های منازلشان فرو ریخت اما این بحران هم دلیلی برای از بین رفتن امید مردم نشد.

مرزنشینان قصرشیرین پس از زلزله دوباره ایستادند و خانه هایشان را از نو ساختند و تازه داشتند نفس راحتی می کشیدند که سر و کله ویروس کرونا پیدا شد بحرانی که تفاوتش در همه گیری آن بود و تمام جهان به نوعی با آن درگیر است و به تبع آن استان های مختلف کشورمان نیز با این بحران مبارزه می کند.

در شرایطی که کشور با مشکلات اقتصادی و تحریم های ظالمانه دشمنان دست و پنجه نرم می کند و مسوولان برای معیشت مردم در تلاشند کرونا باعث شد تا بسیاری از مشاغل خرد و کسب و کار مردم بخصوص مرزنشینان تحت تاثیر قرار گیرد به گونه ای که بیشتر مردم این منطقه که کارگر و کسب و کار آزاد دارند، بیکار شده اند.

اما مرزنشینان قصرشیرین که شهره نیک نامی‌شان شهره عام و خاص است و همیشه نان سفره هایشان را با همسایه خود تقسیم می کنند این بار با عمل و لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب با راه اندازی پویش های مختلفی در دستگیری از نیازمندان بیش از پیش همت کرده اند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا مرزنشینان قصرشیرین با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و پویش های مختلف مردمی و سازمان های مردم نهاد و هیات های مذهبی و با همراهی امام جمعه به یاری نیازمندان شتافته اند و با جمع آوری کمک های نقدی و غیرنقدی نگذاشته اند سفره هیچ نیازمند با آبرویی خالی از نان باشد.

مرزنشینان قصرشیرین همیشه بر این اعتقاد هستند که کم بخورند و قناعت کنند و کمشان را با دیگران تقسیم کنند تا خدای ناکرده کسی این روزهای سخت سرش را بدون شام بر بالین نگذارد.

همه و همه در راه حمایت از نیازمندان وارد عرصه عمل شده اند، از همان روزهای ابتدایی بحران کرونا و خانه نشینی مردم، امام جمعه قصرشیرین و دیگر بزرگان و معتمدان شهرو افرادی که در کارهای خیر دستی بر آتش دارند تا نهادهای نظامی و سپاه و ارتش و فرماندار و دیگر مسوولان و همچنین مدیران شبکه های اجتماعی و فضای مجازی، پویش های مختلفی راه انداخته اند که این پویش ها اهداف متعددی از جمع آوری کمک نقدی و غیرنقدی و توزیع اقلام بهداشتی در بین نیازمندان گرفته تا ارایه آموزش های مقابله با کرونا را دنبال می کند.

بسیاری از مالکان واحدهای تجاری و همچنین موجران با راه اندازی پویش هایی اجاره بهای مغازه ها و منازل خود را به مستاجران بخشیده اند و اعلام کرده اند که تا زمانی که کسب و کارها تحت تاثیر از بحران کرونا است حامی مستاجران خواهند بود و این کمترین کاری است که در زمان کنونی برای ادای سهم خود برای مقابله با این بیماری منحوس و لبیک به فرمان رهبری در رفتار کمک مومنانه انجام می دهند.

بسیاری از مغازه داران نیز در اقدامی نیک و پسندیده از گرفتن اقساط مشتریانشان تا پایان بحران کرونا خبرداده اند و فضای مجازی قصرشیرین این روزها به فضایی پر از همدلی و امید تبدیل شده است.

اگرچه کادر درمان و پزشکان و پرستاران و بهورزان در خط مقدم مقابله بیماری کرونا قرار دارند اما محبت و انسانیت و همدلی و همراهی مردم نیز این روزها حرف اول را می زند و بار تحمل رنج و بیماری را برای همه تا حدودی کم کرده است.

توزیع بسته های غذایی، کمک به بیماران، ضدعفونی و گندزدایی شهر، توزیع دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی در بین محله های فقیرنشین و حاشیه نشین، مشارکت در طرح پایش و غربالگری کرونا این ها همه گوشه ای از برنامه های مرزنشینان قصرشیرین در لبیک به فرمان رهبر معظم انقلاب در رفتار کمک مومنانه است.

اجرای رزمایش انفاق در قصرشیرین

“مَثَلُ الَّذینَ یُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمْ فی‌ سَبیلِ اللَّهِ کَمَثَلِ حَبَّهٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابلَ فی‌ کُلِّ سُنْبُلَهٍ مِائَهُ حَبَّهٍ وَ اللَّهُ یُضاعِفُ لِمَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلیمٌ”(کسانی که اموال خود را در راه خدا انفاق می کنند همانند بذری هستند که هفت خوشه برویاند که در هر خوشه، یکصد دانه باشد و خداوند آن را برای هر کس بخواهد (و شایستگی داشته باشد) دو یا چند برابر می کند و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسیع و (به همه چیز) داناست)

رییس اداره تبلیغات اسلامی قصرشیرین گفت: باتوجه به فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره رزمایش انفاق و در آستانه ماه مبارک رمضان این اداره به همراه هیات آل یاسین اقدام به جمع آوری کمک های خیرخواهانه مردم برای رفع مایحتاج نیازمندان آبرومند می کند.
حجت الاسلام حسن دوستیان در گفت وگوبا خبرنگار ایرنا افزود: در اجرای این رزمایش تمام افرادی که توان و پشتوانه مالی لازم را دارند، کمک های خیرخواهانه و انسان دوستانه خود را به شماره حساب (۰۱۰۷۱۰۴۱۸۷۰۰۰) نزد بانک ملی و یا ملی کارت به ( ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۶۹۰۱۲) به نام هیات آل یاسین قصرشیرین واریز کنند.
وی اظهار داشت: همچنین مردم می توانند کمک های غیرنقدی خود را در روزهای هفته از ساعت هفت صبح تا ۱۴ به صورت حضوری به اداره ‌تبلیغات اسلامی قصرشیرین تحول دهند که زمان پایان این رزمایش عید سعید فطر است.

وی همچنین از ظرفیت روحانیون در راستای کمک به رفتار کمک مومنانه خبرداد و گفت: از ابتدای شیوع بحران ویروس کرونا روحانیون و امامان جماعات مساجد و همچنین هیات های مذهبی و معتمدان در راستای دستگیری از نیازمندان نقش بزرگی داشته اند و در چندین مرحله توزیع گوشت گرم و بسته های غذایی بین مردم با جمع آوری کمک های مردم بین نیازمندان توزیع شده است.

وی همچنین از مشارکت روحانیون در ضدعفونی و گندزدایی محلات خبرداد.

تشکیل قرارگاه همدلی و مساوات در قصرشیرین

امام جمعه قصرشیرین نیز گفت: قرارگاه مساوات و همدلی در لبیک به فرامین رهبر معظم انقلاب اسلامی در حمایت و دستگیری از نیازمندان و خانواده هایی که بر اثر شیوع ویروس کرونا متضرر شده‌اند در این شهرستان تشکیل ‌شده است که تاکنون ۴۱۸ خانوار نیازمند به جز افراد زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی در این شهرستان شناسایی شده اندکه در این رابطه بانک اطلاعاتی افراد نیازمند با همکاری کمیته امداد، بهزیستی و سپاه ایجاد می شود.

حجت الاسلام علی ملکی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خیلی از اصناف برای عید برنامه ریزی کردند که در این ایام سودی ببرند اما براثر کرونا متضرر شدند که یک فشار مادی و روحی شدیدی برای آن ها به وجود آمد و کارگران و افراد روزمرد نیز دچار خسارت های زیادی شدند که این روزها دچار مشقت و سختی بسیاری هستند.

وی اظهارداشت: این روزها باید همه دست به دست هم بدهیم و با مشارکت از نیازمندان آن ها را تنها نگذاریم و تشکیل قرارگاه مساوات و همدلی برای حمایت از آن ها است که در این زمینه کارمندان ادارات می توانند درصدی از حقوق خود را به صورت دلخواه اختصاص دهند و در یک حساب واحد به سپاه پاسداران واریز می شود که سپاه با همکاری کمیته امداد و بهزیستی و ظرفیت شهرستان نسبت به شناسایی نیازمندان اقدام می کنند.
وی براستفاده گمرک از ظرفیت تجار و پیله وران برای کمک به نیازمندان تاکید کرد و گفت: روحانیون و مبلغان و بزرگان شهرستان در مدت یک ماهه رمضان برای تبلیغ این امر خداپسندانه نهایت همکاری را داشته باشند.

قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد.

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۸۷ هزار و ۲۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۴۸۱ نفر رسید.

کیانوش جهانپور روز پنجشنبه درباره آخرین آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور و موارد فوت ناشی از آن بیان کرد: از دیروز تا امروز- ۴ اردیبهشت ۱۳۹۹- و براساس معیارهای قطعی تشخیصی هزارو ۳۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد و با احتساب موارد جدید، مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به ۸۷ هزار و ۲۶ نفر رسید.

وی ادامه داد: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۹۰ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به پنج هزار و ۴۸۱ نفر رسید.