اگرچه خبر شیوع ویروس کرونا در سطح جامعه مردم را شوکه کرد و افراد را در مواجهه با این ویروس در زندگی روزمره مستاصل و دستپاچه کرده بود اما پس از گذشت چند روز با ارایه توصیه های بهداشتی و تاکید بر حضور در منزل و پرهیز از خروج از منزل افراد سعی در مدیریت وضعیت و غلبه بر دستپاچگی روزهای نخستین داشتند.

اما اکنون با انتشار اخبار غیر رسمی از تعداد فوت شدگان در حالیکه در بین آنهاافرادی بوده اند که نه سن بالا داشتند و نه دچار بیماری زمینه ای بودند و از طرفی اخبار مبتلا شدن شمار زیادی از کادر درمانی بیمارستان ها باعث ایجاد هراس در میان مردم شده است.

این در حالی است که متاسفانه هر روز آماری خلاف آنچه افراد از نزدیکان و اطرافیان خود می شنوند توسط مسولان مربوطه اعلام می شود که این امر علاوه بر بی اعتمادی مردم در این زمینه نیز به مسوولان، احساس ناامنی نسبت به این بیماری نیز در بین مردم لرستان بیشتر شده است.

متاسفانه یکی از شهرستان های درگیر با بیماری کرونا در لرستان ، شهرستان سلسله است که تقریبا تمام بخش ها و روستاهای این شهرستان درگیر شده و تعداد مبتلایان بسیار زیاد و از طرفی تعداد فوت شدگان نیز بنا بر آمار غیر رسمی بسیار بیشتر از آماری است که دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام می کند.

بنابر گفته کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی لرستان آمار منتشر شده استان در حالیکه حتی با آمار وزارت بهداشت نیز در تناقض است از طرفی نیز مجزا از آمار مبتلایان و فوت شدگان شهرستان الشتر است و میزان درگیری لرستان نسبت به این بیماری بسیار بحرانی تر از آن است که تاکنون اعلام شده است.

یکی دیگر از شهرستانهای دارای مبتلایان فراوان به کرونا در لرستان خرم آباد مرکز استان است که به دلیل رفت وآمد بیماران و همراهانشان از شهرهای اطراف و عدم رعایت موارد بهداشتی در این رفت و آمدها شمار زیادی از مردم این شهر را مبتلا کرده است.

اظهارات برخی کادر بیمارستانی در لرستان مبنی بر نبود تجهیزات و امکانات لازم برای تحت درمان بودن مبتلایان و لزوم رسیدگی بیشتر به آنها دلهره فراوانی در میان مردم ایجاد کرده است و این در حالی است که متخصصان امر بر لزوم رعایت خونسردی و پرهیز از اضطراب به منظور ممانعت از ضعف سیستم ایمنی تاکید دارند.

از طرفی تداخل شیوع این بیماری با ایام آستانه سال نو و مسایل فرهنگی و تعهدات مردم نسبت به آئین های پایان سال باعث شده است که روز به روز شیوع این بیماری گسترش بیشتری داشته باشد و افراد بیشتری درگیر این بیماری شوند.

متاسفانه برخلاف توصیه مسوولان و اعلام اخباری در تاکید لغو مراسمات در استان اما همچنان شنیده می شود که در برخی نقاط استان مراسمات عزا و عروسی در حال برگزاری است و افراد پایبند بر رعایت نکات بهداشتی و ایمنی نیستند.

مسایل فرهنگی حاکم بر این استان نیازمند اقتدار مسولان و مدیریت بحران بیش از اکنون است که متاسفانه تاکنون خبری از مدیریت بحران در این استان و اجرای برنامه های منسجمی برای مقابله و پیشگیری از بیماری کرونا نیست چراکه مانند همیشه تنها مصوبات در حد جلسات باقی مانده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی لرستان تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در استان را ۱۳۸ نفر اعلام کرد.

دکتر محمدرضا نیکبخت بیان کرد: از مجموع مبتلایان به این بیماری تا کنون ۶ نفر فوت شده است.

استاندار لرستان نیز گفت: وضعیت استان در خصوص ویروس کرونا مطلوب نیست چراکه انتشار و شیوع آن در روزهای اخیر رشد سریعی داشته است.

سید موسی خادمی افزود: ۹۰ درصد پیشگیری مقابله با این ویروس به رعایت و توجه جدی مردم بستگی داشته و تنها ۱۰ درصد شامل مقابله و درمان است.

استاندار لرستان گفت: برای جلوگیری از روند رو به رشد ویروس کرونا مردم از ازدحام در مراکز و حضور در اجتماعات خودداری کرده و در خانه‌ها بمانند.

وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان در خرم آباد به این ویروس به مرز ۴۰ نفر رسیده بیان کرد: متاسفانه مشاهده می‌شود برخی مردم هنوز موضوع را جدی نگرفته و به طور عادی در سطح شهر تردد و جلوی دست فروشان و در مجالس عروسی و ختم حضور پیدا می‌کنند و سلامتی خود و افراد را در معرض خطر قرار می دهند.

خادمی با اشاره به اینکه امکانات بهداشتی کشور محدود است گفت: کرونا زنگ خطر جدی برای تهدید سلامت افراد است بنابراین باید مسائل آموزشی و بهداشتی را جدی گرفت.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه لرستان کریدور شمال به جنوب است سعی داریم ورودی های استان را محدود کرده و اکیپ هایی با همکاری جمعیت هلال احمر و نیروهای بسیجی آموزش دیده برای کنترل تردد و افرادی که قصد ورود به شهرهای استان را دارند، مستقر کنیم.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی با بیان اینکه مسافرت‌ و ورود گردشگران به استان ممنوع است گفت: مردم به بستگان خود در خارج از استان اطلاع دهند که به استان ورود نکنند چرا که در هر صورت سلامتی هر دو طرف در خطر است.

وی با اشاره به اینکه مردم برای انجام کارهای دولتی بصورت غیرمستقیم و استفاده از تلفن اقدام کنند، تصریح کرد: لازم است برای سلامتی خود و فرزندان و همنوعان در خانه بمانند و کارهای خود را به زمانی دیگر موکول کنند.

استاندار لرستان با هشدار به مردم در خصوص خطرات مبتلا به ویروس کرونا اظهار کرد: شرایط بسیار سخت است و آمار شیوع این ویروس به دلیل رعایت نکردن مردم به سرعت افزایش یافته بنابراین ضروریست مردم توجه جدی به بهداشت و مسائل آموزشی داشته باشند تا بتوان کرونا ویروس را کنترل کنیم.