انسان‌ها به عنوان میزبان‌های کرونا از مهمترین و اصلی‌ترین عامل انتقال این بیماری نوظهور به شمار می‌روند و ماندن در خانه و کاهش حداکثری حضور آنها در اجتماع هم تاثیرگذارترین راهکار برای نابودی این بیماری محسوب می‌شود.

بیش از ۲۰۰ کشور درگیر این بیماری شدند که در همه آنها عدم حضور مردم در اجتماع مورد تاکید قرار گرفته و حتی در برخی از آنها قرنطینه اجباری اجرایی شده است و ایران هم ابتدا با اجرای طرح‌های فاصله گذاری اجتماعی و سپس فاصله‌گذاری هوشمند به جنگ با این ویروس رفته تا اینگونه زنجیره انتقال این بیماری را قطع کند.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل ازایرنا, هشتم فروردین امسال طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور آغاز شد و قرار بود تا ۱۵ فروردین به طول انجامد که این اقدام تا ۲۳ سپس تا پایان فروردین هم ادامه یافت، در این برنامه با هدف کاهش تماس‌ها و عدم برگزاری اجتماعات و ترددهای غیرضروری تعداد زیادی از واحدهای صنفی به غیر از واحدهای حوزه مواد غذایی، خوراکی، بهداشتی و دارویی تعطیل شدند.

ستاد ملی مدیریت مقابله با کرونا از ۲۳ فروردین به بعد هم طرح فاصله‌گذاری هوشمند را آغاز کرد که در آن بخشی از اصناف کم خطر فعالیت شان را از سر گرفتند و بازگشایی واحدهای پرخطر هم موکول به عادی شدن شرایط حاکم بر کشور شد.

جنگ با سلامتی بجای مبارزه با کرونا

در این بین آرایشگاه‌های زنانه و مردانه جزو مشاغلی هستند که براساس تصمیم ستاد ملی کرونا تا عادی شدن شرایط امکان فعالیت ندارند ولی با این وجود برخی از آنها پا روی این ممنوعیت گذاشته و شبانه و دور از چشم بازرسان و ناظران کرکره واحد خود را بالا می‌زنند.

باورش سخت است وقتی می‌شنویم آرایشگاهی ساعت پنج بامداد که هوا هنوز تاریک است باز می‌شود به خیال اینکه توانسته محدودیتی را دور بزند مشتری‌های خود را می پذیرد غافل از اینکه با اینکار پا به میدان جنگ با سلامتی خود، خانواده و دیگر افراد جامعه گذاشته است.

البته این مشکل از اینجا نشات می‌گیرد که زنانی در جامعه ما هستند که تنها یاد گرفتند ظاهرشان را حفظ کنند و اگر رنگ موهایشان برود و ناخن‌های دراز کاشت شده‌ آنها کج و معوج شود و ابروهای هاشور زده و تتوی آنها نیاز به ترمیم داشته باشد، فاجعه‌ای بدتر از شیوع کرونا برای آنها روی داده لذا اگر از آسمان هم سنگ ببارد راهی برای رفتن به آرایشگاه پیدا می‌کنند.

افرادی که مدت‌هاست با سلامتی خود خداحافظی کرده و این روزها هم نه تنها کرونا را جدی نمی‌گیرند بلکه سلامتی خانواده‌هایشان را هم به خطر می‌اندازند.

زنان قاجاری

آرایشگاه‌ها که تعطیل شد تشبیه زنان امروز به بانوان دوران قاجار در فضای مجازی هم داغ و جوک، کلیپ‌ها و عکس‌های زیادی از چهره ژولیده زنان با سبیل‌های دوره قاجاری منتشر شد.

تعدادی از زنان تحمل این متلک‌ها و شوخی‌ها را نداشته و مدام پیگیر بازگشایی مجدد آرایشگاه‌ها بودند، چند روز پیش بود که در در یکی از گروه‌های تلگرامی سنندج، زنی با خوشحالی به دیگر زنان عضو گروه مژده می‌داد آرایشگری را می‌شناسد که از سد ممنوعیت گذشته و حاضر است مشتری بپذیرد فقط این کار در ساعتی که هوا هنوز روشن نشده، انجام می‌شود.

خیلی ها خوشحال و تعدادی هم به این اتفاق واکنش نشان دادند که این بازی با سلامت خود و دیگر افراد خانواده و جامعه ماست و موافقان در پاسخ به مخالفان بیان می‌کردند که موارد بهداشتی را رعایت می‌کنیم دیگر اتفاقی پیش نمی‌آید.

اگر رعایت موارد بهداشتی در آرایشگاه‌ها ممکن بود بی‌شک در لیست مشاغل کم خطر نه پرخطر قرار می‌گرفتند بنابراین اینجا نقش مردم برای ممانعت از اینگونه قانون‌گریزی‌ها پررنگ‌تر می‌شود و انتظار می‌رود در چنین شرایطی حفظ سلامتی را در اولویت هر کار دیگری قرار داده و محکم در مقابل هنجارشکنان بایستیم.

یک طرف این مساله را زنان بی‌خیال و بی توجه به بیماری کرونا تشکیل داده و سوی دیگر این قضیه متصدیان آرایشگاه‌هایی هستند که فشار اقتصادی وارد شده، آنها را مجبور به ادامه کار و گذشتن از سلامتی شان کرده است.

تمام آرایشگاه‌ها از وضعیت اقتصادی مطلوبی برخوردار نیستند واحدهایی که در مناطق حاشیه شهرها فعالیت می‌کنند نرخ دستمزدشان به واسطه درآمد ضعیف مردم ساکن در این مناطق پایین تر است و بی‌شک این واحدها در شرایط شیوع کرونا آسیب بیشتری دیده‌اند.

حراج تجهیزات و وسایل آرایشگاه‌ها

صنف آرایشگری هم مانند دیگر واحدهای صنفی پرخطر از شرایط پیش آمده آسیب اقتصادی زیادی دیدند و با توجه به اینکه بیشتر شاغلان در این حرفه از بیمه هم برخوردار نیستند امکان استفاده از بیمه بیکاری را هم ندارند.
به گفته رییس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه کردستان، ۹۷۷ واحد آرایشگاه در استان دارای پروانه کسب هستند و صدور پروانه حدود ۳۰ واحد هم در دست اقدام است.
پوران قادری اضافه کرد: از ابتدای اعلام تعطیلی آرایشگاه‌ها تاکنون ۲ واحد در استان بخاطر تخطی از مصوبات ستاد مدیریت کرونا، پلمب شدند و برای پنج واحد هم اخطاریه صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه آرایشگاه‌های استان به واسطه شیوع کرونا آسیب دیدند، افزود: پایان سال یکی از ایام پررونق کار آرایشگری است که به واسطه شیوع کرونا این فرصت از آرایشگران گرفته شد.

رییس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه کردستان با اعلام اینکه تاکنون هیچگونه حمایتی از آرایشگران نشده است، گفت: فشار اقتصادی وارد شده بر آرایشگران باعث شده تعدادی از آنها اقدام به باطل کردن پروانه کسب خود و فروش تجهیزات و وسایل موجود در واحدشان کنند.

قادری یادآور شد: اکثر واحدهای آرایشگاهی استان استیجاری است و تاکنون حتی یک صاحب ملک در این حوزه اقدام به بخشش مبلغ اجاره نکرده است.
وی با اشاره به اینکه قشر آرایشگر همیشه در جامعه نادیده گرفته شده‌اند، اظهار داشت: علیرغم نقش تاثیرگذاری که این قشر دارند ولی همواره مورد کم توجهی و عدم حمایت‌های دولتی قرار گرفتند.

رییس اتحادیه صنف آرایشگران زنانه کردستان با بیان اینکه آرایشگران به مرور دچار مشکلات جسمی زیادی می‌شوند، افزود: این روزها علاوه بر این ناراحتی‌های جسمی با سختی‌های اقتصادی نیز مواجه شدند و کسی هم به فکر آنها نیست.

قادری یادآور شد: بازرسان اتحادیه به همراه اماکن روز گذشته از آرایشگاه‌های ناحیه منفصل شهری نایسر بازدید و از ۱۰ آرایشگاهی که به آنها مراجعه کردند پنج آرایشگاه باز بود که به آنها اخطار لازم داده شد که در صورت استمرار پلمب می‌شوند.

به طور میانگین در هر آرایشگاه سه نفر مشغول به کار هستند و با شیوع بیماری کرونا ۲ هزار و ۹۳۱ نفر کردستانی در این صنف بیکار شدند که بیشتر آنها را هم زنان سرپرست خانوار تشکیل داده اند.

رعایت ممنوعیت‌ها و در نتیجه حفظ سلامت مردم مستلزم حمایت از اقشار شاغل در واحدهای پرخطر به ویژه زنان سرپرست خانوار در صنف آرایشگری است که امید می‌رود دولتمردان برای شاغلان در این صنف هم تدبیری بیاندیشند.

رییس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تا ظهر پنجشنبه ۲۸ فروردین در مجموع ۷۷ هزار و ۹۹۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۹۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به چهار هزار و ۸۶۹ نفر رسیده است.