سید پرویز محبی روز یکشنبه درحاشیه مراسم تودیع و معارفه مدیران کل شیلات هرمزگان افزود: با توجه به اینکه هرمزگان قطب صیادی کشور شناخته شده و ظرفیت‌ها و توانایی‌های بسیاری در شهرستان‌ها دارد، می‌تواند توسعه بیشتر استان و منطقه را فراهم کند.

وی بیان کرد: برنامه توسعه بهره‌برداری از ذخایر فانوس ماهیان از جمله برنامه‌های اقتصاد مقاومتی سازمان شیلات است که اشتغال مستقیم و غیرمستقیم قابل توجهی را نصیب کشور می‌کند.

معاون صید و بنادرماهیگیری شیلات ایران اظهار کرد: اصولاً ذخیره فانوس‌ماهی فقط در دریای عمان و در اعماق بیش از ۲۰۰ متر صورت می‌گیرد که فقط توسط تور ترال میان آبی و صرفاً با کشتی صیادی با مشخصه و قابلیت صید در عمق امکان‌پذیر است.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل ازایرنا, محبی ادامه داد: ایران در ذخیره فانوس‌ماهی در دریای عمان با کشور عمان مشترک است و این آبزی طول عمر کوتاه دارد اما با وجود اذعان برخی مسوولان و نمایندگان، هیچ فعالیت صید فانوس ماهی در خلیج‌فارس صورت نمی‌پذیرد.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به نیاز سالانه کشور به حدود ۹۰ هزار تن پودرماهی فعالیت این ناوگان منجر به کاهش وابستگی به واردات پودر ماهی، جلوگیری از خروج ارز، افزایش اشتغال به خصوص در مناطق محروم و سواحلی، فعال‌سازی صنایع پیشین و پسین این فعالیت، کمک به توسعه آبزی پروری و کاهش قیمت تمام شده این محصول می‌شود.

معاون صید و بنادرماهیگیری شیلات ایران اضافه کرد: در حال حاضر ۱۱ هزار و ۵۰۰ شناور و ۱۴۰ هزار نفر در کشور به صورت مستقیم به شغل صیادی اشتغال دارند که نیازمند توجه ویژه‌ای از سوی سازمان هستند.

تولید یک چهارم محصولات شیلاتی کشور در هرمزگان

مدیرکل سابق شیلات هرمزگان نیز در این مراسم بیان کرد: شیلات هرمزگان با تولید بالغ بر یک چهارم محصولات شیلاتی کشور در حال حاضر توانسته به عنوان استان برتر شیلات کشور مطرح شود.

محسن یکتاپور تصریح کرد: هرمزگان به عنوان پرظرفیت‌ترین استان شیلاتی کشور به ویژه در بخش‌های صید و صیادی، آبزی پروری، فرآوری و صنایع شیلاتی، بهره‌برداری از ذخایر کمتر برداشت شده توانسته نام استان و کشور را در عرصه‌های جهانی شیلات مطرح سازد.

وی، رکورداری میانگین تولید در هکتار میگوی پرورشی، رتبه اول تولید لارو میگو در کشور، کسب مقام اول تولید ماهی در دریای کشور (قفس)، پیشرو در تولید ماهیان خاویاری در جنوب کشور و ایجاد اشتغال پایدار و دائمی برای افزون‌بر ۴۵ هزار نفر در بخش‌های شیلاتی را بخشی دیگر از توانمندی‌های شیلاتی استان عنوان کرد.

به گفته مدیرکل سابق شیلات هرمزگان؛ این استان با بهره‌مندی از ۲۲ بندر صیادی و حدود ۴۰ مرکز تخلیه صید با بهره‌مندی از ۴هزار و ۵۰۰ فروند شناور صیادی، توانست برای ۳۱ هزار نفر صیاد اشتغال پایدار فراهم کند.

یکتاپور اضافه کرد: شیلات هرمزگان نقش ویژه‌ای در حوزه صادرات و ارزی‌آوری داشته، به طوری که با صادرات ۵۸ هزار تن انواع آبزیان به ارزش ۱۶۶ میلیون دلار در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ بالغ بر ۳۹ درصد رشد داشته است.
وی تاکید کرد: شیلات به عنوان محور طلایی توسعه پایدار هرمزگان در حوزه آبزی‌پروری نیز با داشتن افزون‌بر ۵۰ هزار هکتار زمین‌های مستعد پرورش میگو، ظرفیت تولید ۱۸۰ هزار تن در سال و همچنین ظرفیت پرورش ماهی در دریا با ۱۱۳ هزارتن، در آینده به قطب اول تولید و پروش آبزیان در کشور تبدیل خواهد شد.

مراسم تودیع و معارفه مدیران کل شیلات هرمزگان که با حضور معاون صید و بنادر ماهیگیری شیلات ایران، رییس سازمان جهادکشاورزی هرمزگان همراه بود، ضمن تقدیر از تلاش‌های محسن یکتاپور، عبدالرسول دریایی به عنوان سرپرست این اداره کل معرفی شد.

عبدالرسول دریایی پیش از این، معاونت آبزی پروری اداره‌کل شیلات هرمزگان، رییس اداره توسعه ماهیان دریایی و سایر آبزیان و رییس گروه پرورش ماهی در قفس شیلات این استان را بر عهده داشته است.