بزرگداشت سردارسرلشکر پاسدار شهید حسن باقری افشرد با حضور فرمانده سپاه عاشورا در روستای افشرد بخش خواجه برگزار شد.
به گزارش جارچی اخبار، سردارعابدین خرم فرمانده سپاه عاشورا در یادواره این شهید، تجلیل از شهدا را حرکتی ارزشمند برای تجلیل از فرهنگ شهادت دانست و افزود: شهید باقری افشرد استراتژیست بزرگ جنگی و پایه گذار واحد اطلاعات رزمی سپاه در جنگ بود .
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از فرماندهان دفاع مقدس را حسن باقری کشف و تربیت کرده است، اظهار داشت: فتح خرمشهر زاییده تفکر و مدیریت این شهید والامقام بود و وی کسی بود که فرماندهان برزگی مثل شهیدان باکری و سردار سلیمانی را کشف کرد.
سردار خرم با بیان اینکه هجرت مقدمه جهاد، جهاد مقدمه شهادت و شهادت مقدمه کمال است، گفت: شهادت مقام و منسبی است که یک امت را به سرمنزل مقصود می رساند .
وی گفت : شهید حسن باقری فقط ۲۸ ماه در جنگ هشت ساله حضور داشت اما هرگاه صاحب ‌نظران دفاع مقدس درباره آن دوران به گفت ‌وگو می‌ پردازند، از این فرمانده با عناوینی مانند نابغه، درشت مغز، بسیار باهوش، استراتژیست، طراح، پدر جنگ در سپاه نام می ‌برند و این القاب چنان با نام او عجین شده است که هیچ‌گاه درباره کس دیگری این گونه صحبت به میان نمی‌ آید.
سردارخرم اضافه کرد: کتابهایی نوشته شده درباره این شهید بزرگوار تبدیل به کتابی برای تدریس شده است.
فرمانده سپاه عاشورا به نقل از محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه ، گفت: شهید باقری را مقام معظم رهبری معرفی کردند و فرمودند که ایشان را مراقبت و نگهداری کنید که ایشان از نوابغ جنگ هستند.
سردارخرم درادامه گفت: شهید باقری یکی از فرماندهانی بود که در پی تحول در شیوه نبرد بود و توانست آن را گام به گام به مرحله اجرا کند .
وی خاطرنشان کرد: سردارسپهبدشهید سلیمانی درباره وی چنین گفته است: حسن واقعا’ یک رهبر بود، تعبیرم این است که او بهشتیِ جنگ بود؛ یعنی همان نقشی که مرحوم بهشتی برای انقلاب و امام داشت، حسن باقری همان نقش را برای جنگ و جبهه داشت.
وی یادآوری کرد: به طور قطع همه فرماندهان قدیمی جنگ نظرشان این است که اگر حسن زنده می ماند در وضعیت جنگ تأثیر داشت چون او پرورش دهنده همه ما بود.
امام جمعه شهرستان هریس نیز در این مراسم با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۵۷ مهمترین رویداد سیاسی و فرهنگی قرن در منطقه و جهان بود، گفت: انقلاب اسلامی با بروز و ظهور خود، مردم سالاری دینی را در عرصه حاکمیت و پیشرفت و عدالت را درعرصه های ترقی به جامعه ارایه داد.
حجت الاسلام قهرمان احمدی افزود: برگزاری این جلسات به مصداق عینی عند ذکرالصالحین تنزل الرحمه است؛ چون شهدا واسطه فیض الهی هستند و به جهت جایگاه عنداللهی و مرزوق بودن پیش خداوند، با ذکر یاد و نام آنها جامعه معطر می شود و خداوند برکات مادی و معنوی خودش را شامل حال همه می کند.
‘غلامحسین افشردی’ معروف به حسن باقری، ۲۵ اسفند ۱۳۳۴ در روستای افشرد از توابع بخش خواجه در شهرستان هریس آذربایجان شرقی متولد شد و در سنین کودکی همراه خانواده به تهران مهاجرت کرد.
وی دوره دبستان را در مدرسه «مترجم الدوله» و دوره متوسطه را در دبیرستان «مروی» تهران به پایان رساند و در سال ۱۳۵۴ در رشته دامپروری دانشگاه ارومیه پذیرفته شد، اما بعد از سه ترم به دلیل مبارزات انقلابی از دانشگاه اخراج شد و در اسفند ۱۳۵۶ لباس سربازی به تن کرد.
شهید سرلشکر باقری در اواخر سال ۱۳۵۷ و در پی فرمان امام خمینی (ره) مبنی بر فرار سربازها از پادگان‌ها، با استفاده از غفلت مأموران از پارگان فرار کرد که به دلیل برخورداری از آموزش نظامی، به همراه سایر اعضای خانواده و دوستانش در تصرف کلانتری ۱۴ و پادگان عشرت آباد در تهران نقش بارزی داشت.
شهید باقری افشرد تا خرداد ۱۳۵۸در کمیته انقلاب اسلامی و برخی نهادهای دیگر فعالیت داشت که در همین دوران به عنوان خبرنگار با روزنامه جمهوری اسلامی و در سرویس سیاسی و فرهنگی آن همکاری خود را آغاز کرد.
شهید باقری افشرد در همین دوران به دعوت سازمان «امل»، از طرف روزنامه جمهوری اسلامی به عنوان خبرنگار سفر ۱۵ روزه ‌ای به لبنان و اردن انجام داد و طی آن گزارش تحلیلی جامعی از اوضاع نابسامان مسلمانان در آن منطقه تهیه کرد.
این شهید والامقام پس از بازگشت از لبنان، دوباره در امتحانات وررودی دانشگاه‌ها شرکت کرد و با رتبه ۱۰۴ در رشته حقوق قضایی دانشگاه تهران قبول شد.
شهید سرلشکر حسن افشردی اوایل سال ۱۳۵۹ به استخدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درآمد و در اطلاعات سپاه، نام مستعار «حسن باقری» را برای خود برگزید که وظیفه اش شناسایی گروهک‌های ضدانقلاب بود.
او، با شروع جنگ ایران و عراق مهرماه سال ۱۳۵۹ به همراه عده‌ای از پاسداران راهی جبهه‌های جنوب و خوزستان شد و طی بیش از ۲ سال حضورش در جنگ، با استفاده از تجربیاتی که در زمان خبرنگاری خود در ایران و لبنان به دست آورده بود، به جمع‌ آوری اطلاعات، نقشه‌ها و کالک‌های عملیاتی و ضبط صدا در جبهه‌های ایران پرداخت.
این فرمانده جوان و نابغه دوران دفاع مقدس روز ۹ بهمن سال ۱۳۶۱ در منطقه عملیاتی فکه که سمت قائم مقامی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران را داشت، بر اثر اصابات گلوله خمپاره به شهادت رسید و در قطعه ۲۴ گلزار شهدای بهشت زهرای تهران آرام گرفت.
فرماندهی قرارگاه نصر، قرارگاه کربلا و محور دارخوین، معاونت ستاد عملیات جنوب و معاونت عملیات طریق القدس از جمله سوابق نظامی سرلشکر شهید حسن باقری افشرد است.