سید عباس صالحی روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان اظهار داشت : بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان منشور رهبری دارای دو بخش است که بخش نخست راه طی شده را تعریف می کند و بخش دوم آن راهی را که باید طی کنیم تبیین می نماید.

وی گفت : در این منشور به ظرفیت‌های انسانی و مادی کشور ، ظرفیت‌ها و فرصت‌های جهانی، تهدیدهای بیرونی و داخلی در حوزه‌های مختلف راهبردی اشاره شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: باید مسیر آینده را در مقیاس کلان کشور و منطقه ای با این راهبردها تنظیم کنیم و در این زمینه نیاز به یک سند فرهنگی برای هر استان از جمله در مورد سیستان و بلوچستان هست و به طور طبیعی این سند برای تنظیم شدن نیاز به ادبیات نظریه پردازی متناسب با خود دارد.

وی بیان کرد: امسال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیمایش ملی فرهنگی در کشور نهایی شد که از اولویت‌های مهم آن می‌تواند تهیه نقشه فرهنگی تاثیرگذار باشد.

صالحی ادامه داد: این نقشه می‌تواند فاصله‌های سیستان و بلوچستان را با میانگین کشوری در حوزه‌های مختلف نشان دهد و همین نقشه فرهنگی می تواند به کمک استان بیاید.

رییس شورای فرهنگ عمومی کشور افزود : رابطه‌های محکمی با حوزه‌های فرهنگی در خانواده وجود دارد و در حوزه فرهنگی ادبیات مطالبه‌گری و حمایتی کافی نیست.

وی اظهار داشت: دوست نداریم فضای سیستان و بلوچستان در رسانه‌ها تیره و تار نشان داده شود و سواد رسانه‌ای بویژه در نقاط مرزی از اهمیت زیادی برخوردار است.

ویژگی ایران اسلامی سبقه دینی و فرهنگی است

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان نیز در این نشست گفت: فرهنگ نقشی حیاتی در هر جامعه‌ای دارد و ویژگی ایران اسلامی نیز همین سبقه دینی و فرهنگی است.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی محامی افزود: دشمن از گذشته درصدد آسیب رساندن به این کشور است و امروز با شبیخون فرهنگی قصد دارد در این نظام و انقلاب خللی وارد کند که در این زمینه شورای فرهنگ عمومی و وزارت ارشاد نقش مهم و اساسی دارند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان دارای اقوام مختلفی است که هرکدام آداب و رسوم خاص خود را دارند اما همه آنها برای حفظ نظام و انقلاب با یکدیگر متحد هستند.

رییس شورای فرهنگ عمومی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بحث نامگذاری روزهایی در تقویم کشور به نام این استان، پرداختن به مساله کلان و جدی سیستان و بلوچستان براساس اولویت‌ها و تدوین نقشه جامع استان و تحقق و عمل به آن، توجه به قومیت‌های استان، تلاش برای تقویت ایران اسلامی، استفاده از ظرفیت همه دستگاه‌های نظام، مشارکت عمومی و تلاش برای واگذاری امور به خود مردم باید مور توجه ویژه قرار گیرد.

وی گفت: همچنین تلاش برای تشکیل شورای فرهنگی در شهرستان‌های استان و ابلاغ مصوبات و پیگیری آنها باید انجام شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین محامی افزود: در موقعیت حساس کنونی نیازمند تلاش بیشتر در عرصه‌های فرهنگی هستیم و در این زمینه اهتمام مساجد در محلات و جلسات قرآنی و تاسیس مرکز پژوهشی باید مورد توجه قرار گیرد.