به گزارش خبرنگار جارچی اخبار از یزد سیدجمال سجادی پور پیش از ظهر امروز در دوازدهمین نشست برخط رسانه های استان یزد ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس جهاد کشاورزی گفت: کشاورزی، جهش تولید و امنیت غذایی به عنوان شعار هفته جهاد کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بیان کرد: با توجه به محدودیت هایی که در زمینه منابع آبی داریم امکان افزایش سطح زیر کشت را نداریم اما نگاه ما به ارتقای بهره وری و استفاده بهینه از امکانات موجود است.

 

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد در زمینه وضعیت تأمین نهادههای دامی در استان یزد نیز عنوان کرد: کشور ما در زمینه نهادههای دامی اعم از جو، ذرت و کنجاله سویا وابسته است و این امر سبب شده که فعالیت دامداران متأثر از تحریمها باشد و برای اینکه بتوانیم از نا پایداریهای تأمین جلوگیری کنیم، ظرفیت ذخیره سازی نهادههای استان را از ۱۲ هزار تن در سال ۹۳ به ۶۰ هزار تن افزایش دادیم که این اقدام کمک قابل توجهی به رفع نیاز دامداران کرد.

سجادی پور یادآور شد: سامانهای با عنوان بازارگاه نیز راه اندازی شد که عرضه کنجاله سویا و از روز گذشته، ذرت از طریق این سامانه انجام میشود و تلاش این است که تمام مراحل از طریق این سامانه رصد شود تا شاهد انحراف در زمینه عرضه نهادههای دامی نداشته باشیم

 

وی  بیان کرد: در زمینه تولیدات دامی نیز ۶ واحد با سرمایه گذاری ۱۰۱ میلیارد ریال، در زمینه تولیدات گیاهی چهار واحد با سرمایه گذاری ۶۸ میلیارد ریال و در زمینه صنایع تبدیلی هشت واحد با ۱۴۰ میلیارد ریال، افتتاح و بهره برداری میشود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد بیان کرد: با توجه به محدودیت هایی که در زمینه منابع آبی داریم امکان افزایش سطح زیر کشت را نداریم اما نگاه ما به ارتقای بهره وری و استفاده بهینه از امکانات موجود است.

وی افزود: در زمینه منابع آب ابتدا سرمایه گذاری در این حوزه را دنبال کردیم که در استان یزد در رابطه با سیستم های نوین آبیاری جز استان های خرده مالک هستیم که کار کردن در آن بسیار سنگین است زیرا یک منبع آبی را با ۲۰۰ بهره بردار مواجه است اما خوشبختانه ما تا پایان سال ۹۱ حدود ۱۰ هزار و ۴۰۰ هکتار در عرصه سیستم های نوین آبیاری  داشتیم که امروز به ۳۰ هزار هکتار رسیده است.

سجادی پور بیان کرد: در سال گذشته ۳ هزار و ۹۷۲ هکتار اجرای آبیاری نوین را داشتیم که در برخی از سال ها مانند سال ۹۷ یک برنامه ۵ ساله را اجرا کردیم.

 

رییس جهاد کشاورزی در ادامه نشست به سوال  خبرنگار جارچی اخبار در مورد تغییر کاربری اراضی گفت : وقتی اراضی در محدوده شهر واقع میشود، شهرداری اعمال نظر میکند و در روستاها نیز طرح هادی اعمال نظر میکند و محدوده طرح هادی مثل محدوده شهر است و بخشداریها و دهیاریها در این زمینه اعمال نظر میکنند.

سجادی پور افزود: جهاد کشاورزی استان یز در اراضی خارج از حریم و محدوده شهرها، دارای گشت و سامانه ۱۳۱ است و به جرأت میتوان گفت که تغییر کاربریها به دلیل قلع و قمح هایی که انجام شد، به شدت کاهش یافته است و تلاش ما این است که جرایم به اندازهای باشد که برای دلالان و سودجویان بازدارنده باشد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: در حوزه صنایع تبدیلی نیز در سال ۹۲ مجموع آنها ۴۳۰ هزار تن بود که امروز از یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن عبور کرده است.

سجادی پور بیان کرد: در سال گذشته ۴۲ واحد صنایع تبدیلی به ظرفیت ۱۶۶ هزار تن با استغال ۸۳۷ نفر به بهره برداری رسید.

وی گفت: در حوزه پرورش زنبور عسل نیز رشد بالای ۳۰ درصدی در تولید عسل داشتیم که از ۲۴۶ تن به ۳۴۰ تن رسیده ایم.