این روزها در کنار بی‌توجهی عده‌ای از مردم به حضورهای غیرضروری در خیابان‌ها، شماری از زباله‌گردها در داخل مخازن جمع‌آوری پسماندهای شهری در نقاط مختلف کلانشهر اراک به چشم می‌خورند که به راحتی و بدون رعایت هیچگونه موارد بهداشتی در حال جابه‌جایی پسماندها هستند.

افزایش ۲ برابری زباله‌گردها در اراک نگران کننده است

سرپرست مدیریت پسماند شهرداری اراک گفت: زباله‌گردی از عوامل مهم افزایش انتشار ویروس کرونا است و افزایش بیش از ۲ برابری افرادی که پس از شیوع ویروس به این کار در این شهر می‌پردازند،نگران کننده است.

«حمیدرضا قناتی» افزود : تا قبل از شیوع ویروس کرونا حدود ۵۰۰ زباله‌گرد در کلانشهر اراک گزارش شده بود اما در سال جدید و به دنبال تعطیلی برخی مشاغل کاذب و بیکاری عده‌ای از افراد، شمار این افراد بالغ بر یک‌هزار و ۲۰۰ نفر شده است.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل ازایرنا, وی بیان کرد: زباله‌گردی رفتاری پرخطر در راستای گسترش ویروس کرونا است و می‌طلبد که مسئولان مربوطهبرخوردهای قاطع و بازدارنده در این زمینه داشته باشند تا افراد به راحتی برای جمع‌آوری پسماندهای خشک وارد مخازن پسماند شهری نشوند.

سرپرست مدیریت پسماند شهرداری اراک ادامه داد: پسماندهای شهری جزو اموال شهرداری است و طبق قانون خرید و فروش آن‌ها جرم محسوب می‌شود و این افراد علاوه بر جرم، در شرایط فعلی عاملی پرخطر برای افزایش شیوع ویروس کرونا هستند که انتظار است دانشگاه علوم پزشکی و سایر دستگاههای مرتبط تدابیر لازم برای برخورد با این افراد را اتخاذ کنند.

قناتی اظهار داشت: خرید و فروش پسماندهای شهری بر اساس قوانین و تابع شرایط خاصی انجام می‌شود که مدیریت پسماند شهرداری اراک تنها به یک شرکت تفکیک از مبداء مجوز داده و زباله گردهای دیگر در حال سرقت اموال شهرداری هستند.

پسماندهای شهری جزو اموال شهرداری است و طبق قانون خرید و فروش آن‌ها جرم محسوب می‌شود

سرپرست مدیریت پسماند شهرداری اراک افزود: حدود سه هزار مخزن جمع‌آوری پسماند در کلانشهر اراک وجود دارد که این مخازن هر شب با استفاده از محلول‌های کلر ضدعفونی می‌شود.

زباله‌گردها خطر جدی برای شیوع ویروس کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: زباله گردی شغل نیست و فعالیت این افراد غرقانونی و خلاف است، ضمن آنکه در حال حاضر خطری جدی برای شیوع ویروس کرونا محسوب می‌شود.

دکتر «جواد نظری» افزود: تا قبل از شیوع بیماری کرونا فعالیت و جمع‌آوری زباله‌ها و پسماندهای خشک توسط زباله گردها نه تنها چهره زیبایی نداشت بلکه در بروز بسیاری بیماری ها موثر بود و اکنون این وضعیت تشدید شده است

وی بیان کرد: هم‌اکنون فعالیت این افراد با خطر جدی نه تنها برای این افراد بلکه برای شیوع بالای ویروس کرونا همراه است و می‌طلبد مسوولان امر به هر شکل مانع فعالیت این افراد شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: زباله‌گردها بدون استفاده از ماسک و دستکش به راحتی تا کمر داخل سطل‌های زباله شهری می‌شوند که ممکن است هر کدام از این سطل‌ها و یا پسماندهای داخل آن آلوده به ویروس کرونا باشد و این افراد می‌توانند به راحتی ویروس کرونا را در دستان خود بگیرند و به شمار زیادی از افراد منتقل کنند.

دکتر نظری اظهار داشت: همه باید در مقابل ویروس کرونا و تلاش برای مهار این بیماری خود را مسوول بدانند و کوچکترین غفلت و بی‌توجهی می‌تواند عواقب جبران ناپذیری پیش آورد.

شهرداری اراک زباله‌گردها را ساماندهی کند

دادستان اراک نیز گفت: زباله‌گردها افراد آسیب دیده هستند که یا شغلی ندارند و یا شغل دارند ولی به دلایل دیگر به این کار اقدام می‌کنند که ساماندهی این افراد از وظایف شهرداری است.

«عباس قاسمی» افزود: بر اساس مصوبه قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی شهرداری باید با هماهنگی مرکز بهداشت نسبت به ساماندهی این افراد اقدام کند.

وی بیان کرد: اگر فعالیت این افراد جرم باشد، شهرداری باید موارد لازم در خصوص جرم را اعلام کند تا از سوی دادستانی بررسی شود.

بر اساس مصوبه قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی شهرداری باید با هماهنگی مرکز بهداشت نسبت به ساماندهی این قشر اقدام کند

فعالیت زباله‌گردها زنگ خطر برای افزایش شیوع ویروس کرونا است

فرماندار اراک نیز گفت: فعالیت زباله‌گردها زنگ خطر جدی برای افزایش شیوع ویروس کرونا است و باید برای جلوگیری از ادامه فعالیت این افراد حمایت‌های لازم از آنان صورت گیرد.

« حسین بختیاری» افزود: بحث زباله‌گردها و خطر افزایش ویروس کرونا از طریق این افراد بارها در نشست‌های قرارگاه پدافند زیستی استان مرکزی و کمیته مقابله با ویروس کرونا در شهرستان اراک مطرح و مقرر شده در این راستا شهرداری اراک نسبت به ساماندهی این قشر اقدام کند.

وی بیان کرد: زباله‌گردها از افراد نیازمند هستند و باید تدابیری اندیشیده شود تا از این قشر حمایت‌های لازم صورت گیرد و افراد صاحب نظر و کارشناسان در این راستا اگر ایده‌های خوب دارند، مطرح کنند.

فرماندار اراک ادامه داد: بر اساس مصوبه قرارگاه پدافند زیستی، شهرداری باید مراکز خرید پسماندهای خشک در اراک را شناسایی کند و این مراکز نباید از زباله گردها پسماند خشک خریداری کنند.

بختیاری عنوان کرد: مردم نیز باید به بحث جداسازی پسماندهای خشک و تر توجه ویژه کنند تا شهرداری این پسماندها را جمع‌آوری کند.

فعالیت زباله‌گردها زنگ خطر جدی برای افزایش شیوع ویروس کرونا است و باید برای جلوگیری از ادامه فعالیت این قشر حمایت‌های لازم از آنان صورت گیرد.

استان مرکزی با دارا بودن ۱۲ شهرستان دارای بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر جمعیت است و نخستین مورد مثبت ویروس کرونا در این استان پس از شهر قم در اول اسفندماه پارسال در شهر اراک به ثبت رسید.

ویروس کرونا موسوم به «کوید ۱۹» اواسط ماه دسامبر (۲۴ آذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.

«تدروس آدهانوم» مدیر کل سازمان جهانی بهداشت چهارشنبه ۲۱ اسفندماه ۹۸ در کنفرانسی خبری تاکید کرد که اگرچه واژه «همه‌گیر» (pandemic) به دلیل حساسیتی که دارد نباید بدون دقت مورد استفاده قرار گیرد اما ارزیابی‌های این سازمان ویروس کرونا را «همه‌گیر جهانی» شناسایی و اعلام می‌کند.

به گفته رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا روز یکشنبه هفتم اردیبهشت جاری ۹۰هزار و ۴۸۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۶۰ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۵۷۱۰ نفر رسید.