مدیرکل امور زندان‌های استان یزد:

 

 

به گزارش خبرنگار جارچی اخبار از یزد ، رضا ذولفعلی نژاد ظهر دوشنبه ۲ تیر ۹۹ در نشستی خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه با اشاره به اینکه اقدامات فرهنگی در زندان‌ها از اولویت‌های مهمی است که هر سال در پی ارتقا آن هستیم، اظهار داشت: فقر فرهنگی و فقر اقتصادی عامل اصلی افزایش آمار زندانیان است و تا زمانی که زیرساختهای فرهنگی و اقتصادی در جامعه اصلاح نشود، شرایط به همین نحو خواهد بود.

 

وی با بیان اینکه سوادآموزی و ورزش دو اولویت اصلی و اجباری در زندان‌های استان یزد است، افزود: در حال حاضر ۸۵ درصد زندانیان استان کم‌سواد یا بی‌سواد هستند ضمن اینکه ۸۸ درصد آنها کارگران فصلی یا دارای مشاغل آزاد هستند.

 

ذولفعلی نژاد با بیان اینکه زندانیان پس از ورود به زندان پنج مرحله را طی می‌کنند، عنوان کرد: در مرحله نخست مشکلات و بیماری‌های جسمی و سپس بیماری‌ها و اختلالات روحی زندانیان بررسی و درمان می‌شود زیرا ۶۰ درصد زندانیان در این دو زمینه دارای مشکلاتی هستند.

 

مدیرکل امور زندان‌های استان یزد بیان کرد: پس از طی این دو مرحله، فعالیت‌های فرهنگی اعم از سوادآموزی، قرآن آموزی، حرفه آموزی، ورزش و … آغاز می‌شود.

 

وی با اشاره به فعالیت دانشگاه علمی کاربردی زندان‌های استان و اعطای مدرک تحصیلی بدون قید نام زندان، افزود: این دانشگاه هم اکنون ۳۵ دانشجو دارد.

 

ذولفعلی نژاد همچنین از فعالیت ۲ هزار و ۳۰۰ زندانی در رشته‌های مختلف قرآن آموزی خبر داد و گفت: ۷۶۴ نفر از زندانیان حافظ نیم جز تا ۳۰ جز قرآن کریم هستند.

 

وی در مورد فعالیت‌های کتابخوانی زندان‌های استان یزد نیز بیان کرد: در حال حاضر ۴۸ هزار و ۹۷۵ جلد کتاب در شش باب کتابخانه زندان‌های استان یزد وجود دارد یعنی به ازای هر زندانی تقریباً ۱۳ جلد کتاب برای مطالعه در دسترس آنهاست.

 

مدیرکل امور زندان‌های استان یزد عنوان کرد: اشتغال و حرفه آموزی از اولویت‌های ما برای زندانیان است، افزود: آمارها نشان می‌دهد اگر زندانیان پس از آزادی دارای شغل و حرفه باشند، کمتر از یک درصد از آنها دوباره مرتکب خلاف می‌شوند و به زندان باز می‌گردند بنابراین باید فرصت حرفه آموزی در زندان برای آنها فراهم شود.

 

وی عنوان کرد: در سال گذشته تا قبل از شیوع کرونا، ۱۹۸ دوره در قالب ۶۳ رشته برگزار شد و در حال حاضر ۶۳۷ نفر از زندانیان جزو شاغلان مولد هستند یعنی در زندان درآمدی بالای ۴۰۰ هزار تومان دارند و در مجموع آمار شاغلان مولد و غیرمولد در زندان‌های استان هزار و ۳۷۱ نفر است.

 

ذولفعلی نژاد در مورد زندانیان دارای شرایط زندان باز نیز اظهار داشت: ۲۲۰ زندانی در پی عقد قرارداد با ۴۲ واحد خدماتی و تولیدی از طریق بنیاد تعاون مشغول به کار شدند که درآمد آنها ۷۰۰ میلیون تومان بوده و شرایط کار بعد از آزادی نیز برای آنها فراهم است.

 

وی افزود: در حال حاضر نیز مشاغل متقاضی به کارگیری ۳۰۰ نفر از مددجویان هستند اما در حال حاضر مددجوی دارای شرایط رأی باز در زندان‌های استان یزد نداریم.

 

ذولفعلی نژاد در مورد پابند الکترونیک نیز اظهار داشت: یزد در این زمینه بعد از تهران دارای بیشترین فراوانی استفاده از پابند الکترونیک است.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ارائه آماری از زندانیان استان یزد بیان کرد: در حال حاضر نزدیک به ۴ هزار نفر در زندان‌های استان یزد تحمل حبس می‌کنند که از این تعداد ۶۰ درصد بومی و ساکن یزد و ۴۰ درصد غیربومی و ۱۲ درصد از غیربومی‌ها اتباع بیگانه هستند ضمن اینکه ۹۵ درصد زندانیان را مردان و پنج درصد دیگر را زنان تشکیل می‌دهند.

 

ذولفعلی نژاد، میانگین سنی زندانیان استان یزد را بین ۱۹ تا ۴۵ سال اعلام کرد و گفت: ۷۰ درصد زندانیان استان در این رده سنی و ۷۰ درصد آنها متأهل هستند.

 

مدیرکل امور زندان‌های استان یزد ادامه داد: مواد مخدر با ۵۴ درصد، سرقت با ۲۳ درصد، جرایم علیه اشخاص ۶ درصد و محکومیت‌های مالی ۴ درصد از جرایم زندانیان استان یزد را به خود اختصاص داده ضمن اینکه بیشترین آمار جرایم زنان زندانی مربوط به مواد مخدر، سرقت و چک برگشتی است.

 

وی تعداد مددجویان کانون اصلاح و تربیت استان یزد را نیز ۲۸ نفر اعلام کرد و با بیان اینکه این آمار شناور است، افزود: ۶۰ درصد زندانیان کانون را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهند.