طرح فاصله گذاری اجتماعی از هشتم فروردین سال جاری با توجه به سیر صعودی بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان همزمان با سایر نقاط کشور برای قطع زنجیره انتقال ویروس با کاهش تماس و جلوگیری از برگزاری اجتماعات مورد توجه قرار گرفت.

در اوایل برگزاری طرح شاهد همکاری خوب شهروندان سیستان و بلوچستانی با آن بودیم اما به مرور زمان به ویژه از روزهای اخیر افراد با بی توجهی به برخی نکات مهم این طرح نظیر جلوگیری از حضور تجمعات و رعایت نکات بهداشتی در زمان خروج از منزل سیر صعودی این بیماری را در سیستان و بلوچستان رقم زده این درحالیست که می توان با رعایت فاصله اجتماعی (حداقل یک و نیم متر) و شست و شوی مداوم دست ها، زدن ماسک در اماکن پر تردد و پرهیز از شرکت در اجتماعات از دوران سخت و ناخوشایند این بیماری با کمترین خسارت جانی و مشکلات به راحتی عبور کرد.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل ازایرنا, از منظر کارشناسان؛ شهروندان باید با مشارکت، همراهی، توجه و پیروی از طرح‌های بهداشتی، روند مقابله با این ویروس کشنده را در جامعه شتاب بخشند و مسوولان را در تحقق اهداف یعنی حفظ سرمایه انسانی و بازگشت هر چه سریعتر به حالت عادی یاری رسانند.

یکی از شهروندان زاهدانی گفت: برای ذکر فاتحه به بهشت محمد رسول‌الله (ص) رفتم متاسفانه صحنه هایی مشاهده کردم که برای لحظه‌ای فکر کردم در دوران پیش از کرونا بسر می بریم، ازدحام جمعیت در چند نقطه قبرستان آنهم بدون رعایت فاصله و استفاده از ماسک و دستکش واقعا نگران کننده بود.

مهدی خواجه افزود: خیلی دلم می خواست فیلم و عکس از این صحنه ها تهیه و برای جارچی اخبار و صدا و سیما ارسال کنم اما چون حریم خصوصی افراد بود و من هم خبرنگار نبودم احتمال دادم با برخورد تند افراد حاضر روبرو شوم.

وی تصریح کرد: احتمال می دهم اگر روز بعد همین افراد را به آزمایشگاه هدایت می کردند حداقل ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر به ویروس آلوده شده باشند.

یک شهروند خانه‌دار زاهدانی که در یکی از خیابانهای خلوت با چند بسته در دست در حال سوار شدن به خودرو بود به خبرنگار ایرنا گفت: پس از چند روز قرنظینه در خانه امروز برای خرید مایحتاج زندگی به بازار رفتم متاسفانه جمعیتی که در پیاده روها بدون رعایت فاصله اجتماعی در تردد بودند نگرانم کرد از خودرو پیاده نشدم و به چند فروشگاه که در نقطه های خلوتی از شهر قرار داشت رفته و به سرعت وسایل مورد نیاز را خریداری کرده و در حال برگشت به خانه هستم.

مریم معصومی افزود: متاسفانه با این وضعیت احتمال افزایش چشمگیر شیوم کرونا خواهیم بود.

وی بیان کرد: از وقتی که این جمعیت را در خیابانها دیدم خیلی نگران شدم و هر لحظه با خودم تکرار می کنم که مگر این افراد به سلامت خود و خانواده شان فکر نمی کنند، چگونه چند روز پیش خیابانها خلوت بود و مردم در خانه ماندند اما به یکباره انگار ویروس از شهر ما رخت بر بسته و جمعیت خانه ها را ترک کرده و به خیابانها آمده اند؟

این شهروند زاهدانی ادامه داد: من فکر می کنم مسوولان در حال آزمایش مردم و نحوه شیوع بیماری هستند بدین صورت که با آمدن مردم در خیابانها اگر تعداد بیماران افزایش پیدا کرد که مجددا قرنطینه را برقرار کنند اما اگر تاثیری در افزایش مبتلایان نداشت وضعیت را سفید اعلام و همه صنوف را آزاد و جامعه را به حالت عادی بازگردانند.

اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به مصلحت مردم است

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: مردم استان همچنان نسبت به اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی حساسیت از خود نشان داده و از حضور در تجمعات، بویژه در تفرجگاه‌های درون و بیرون از شهرها خودداری کنند.

علی زینی‌وند اظهار داشت: هرچند می‌دانیم مردم برای رعایت موارد بهداشتی و سلامت خود و خانواده‌هایشان و با رعایت برخی محدودیت‌ها، روزهای سختی را می‌گذرانند اما برای ادامه وضعیت و تا رسیدن به شرایط مطلوب جامعه همچنان از آنان می‌خواهیم تا بیشتر اوقات خود را در خانه بمانند و از حضور در تجمعات خودداری کنند و طرح فاصله گذاری اجتماعی را به فراموشی نسپارند.

وی با اشاره به اهمیت رصد اخبار فضای مجازی سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اینکه رسانه های معاند نظام با نشر اخبار کذب به دنبال تشویش اذهان عمومی و ایجاد فاصله بین مردم و نظام هستند باید اطلاع رسانی از واقعیت‌های این بیماری به افکار عمومی به درستی مورد توجه قرار گیرد.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینکه مردم همواره پشتیبان نظام هستند، گفت: شیوع ویروس کرونا و چگونگی برخورد مردم کشورهای مختلف با پیامدهای آن با نحوه برخورد مردم ایران اسلامی متفاوت بود گزارش‌ها و کلیپ هایی که از این نوع رفتارها در فضای مجازی از کشورهای اروپایی و آمریکایی منتشر شده، نمایانگر این قضیه است.

دکتر زینی‌وند با بیان اینکه کرونا فرهنگ غنی ایران اسلامی را به رخ جهانیان کشید افزود: در غرب و آمریکا در زمان شیوع کرونا شاهد بروز رفتار وحشی گرایانه این کشورها در هجوم به فروشگاه ها و غارت کالا بودیم اما در ایران با فعالیت جهادی خیران، نهادهای دولتی و انقلابی شاهد توزیع اقلام بهداشتی و غذایی در بین نیازمندان و اقشار آسیب پذیر بوده و هستیم.

رعایت فاصله اجتماعی ضروریست

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی با توجه به شیب روبه افزایش کرونا در سیستان و بلوچستان یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

دکتر سیدمحمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: روند بروز ویروس کرونا در سیستان وبلوچستان نشان می‌دهد این بیماری با شیب ملایم افزایش یافته و آمارهای دو یا سه روز گذشته از ثابت بودن تعداد ابتلا و مرگ و میر حکایت دارد که این امر نشان می‌دهد ما در پایان پیک اول بیماری هستیم و اما اگر انتقال در جامعه انجام گرفته باشد در چند روز آینده منتظر پیک بعدی خواهیم بود.

وی ادامه داد: اگر به الگوی بیماری نگاه کنیم اکثر موارد مبتلایان به ویروس کرونا در مناطق شهری زاهدان رخ داده دقیقا جایی که بیشترین تراکم و تبادل جمعیتی وجود دارد و علاوه‌بر این نزدیک به نیمی از افراد در دامنه سنی ۴۵-۱۵ سال و حدود یک سوم نیز در فاصله سنی ۶۰-۴۵ سال قرار دارند که این آمار نشان می‌دهد بیشتر موارد مبتلایان در بین افراد فعال جامعه رخ داده یعنی افرادی که بیشتر در جامعه تردد داشته و در معرض خطر بوده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با در نظر گرفتن بازگشایی اماکن تجاری، صنعتی و بعضی از اصناف و همچنین کاهش محدودیت‌های اجتماعی و تراکم و تبادل جمعیتی در شهر زاهدان در صورتی که شرایط بهداشتی تداوم داشته باشد می‌توانیم انتظار داشته باشیم موارد بیماری در ۲ ماه آینده کاهش یابد.

وی ادامه داد: قرنطینه خانگی، فاصله گذاری اجتماعی، شستشوی مکرر دستها، رعایت آداب تنفسی، مراجعه افراد علامت دار به مراکز بهداشتی درمانی و رعایت شرایط بهداشتی مانند ضد عفونی سطوح از جمله عوامل کاهش بیماری است اما به کلی از بین نمی‌رود بلکه از شدت آن کاسته می‌شود.

هاشمی شهری اظهارداشت: بدبینانه‌ترین تصورات موجود زمانی است که موارد مثبت بستری ویروس کرونا افزایش یابد و اصول پیشگیرانه سلامت رعایت نشود که امیدواریم با مشارکت و رعایت مردم شاهد کاهش میزان مبتلایان به این ویروس در سیستان و بلوچستان باشیم.

رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بزرگترین خدمت به مدافعان عرصه سلامت

فرماندار خاش سیستان و بلوچستان نیز گفت: رعایت طرح فاصله گذاری اجتماعی بزرگترین خدمت به مدافعان عرصه سلامت است که با ایثار، روحیه جهادی و شجاعانه به مردم خدمت می‌کنند.

صاحب‌گل صالحی در نشست ستاد مقابله با کرونای خاش با تاکید بر اهمیت خدمت رسانی به محرومان و توجه به اقشار نیازمند جامعه در ماه مبارک رمضان اظهارداشت: انسان سالم محور توسعه پایدار محسوب می‌شود بنابراین در جامعه سلامتی و بهداشت از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی بیان کرد: در عرصه مقابله با ویروس کرونا و اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در کشور وحدت و همدلی مردم و مسوولان به نمایش گذاشته شد.
فرماندار خاش ادامه داد: همکاری‌های بین بخشی دستگاه‌ها، تعامل و مشارکت اقشار مردم، اصلاح روش‌های زندگی، رعایت بهداشت فردی، اجتماعی و فرهنگ سازی در مباحث بهداشتی و زیستی سبب کاهش آمار تلفات بیماری کرونا در کشور شد.
وی اظهارداشت: ادامه روند اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی از شیوع بیماری پیشگیری می‌کند.
صالحی با انتقاد از ازدحام جمعیت در بازارها گفت: حضور تمام افراد خانواده در بازار برای خرید و شلوغی آن در خاش نگران کننده است و ضرورت دارد که همه اقشار جامعه به سلامتی خود و اطرافیان و جامعه بیشتر اهمیت دهند.

تعویق ۴۰ مراسم عروسی در دلگان

فرماندار شهرستان دلگان در جنوب غرب سیستان و بلوچستان گفت: افزون بر ۴۰ مراسم عروسی در حدود ۲ ماه اخیر به منظور پیشگیری از گسترش بیماری کرونا در این شهرستان به تعویق افتاده و با چهار داماد متخلف نیز به صورت قانونی برخورد شده است.

مجتبی شجاعی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: اقدامات پیشگیرانه و کنترلی در دلگان با هدف مقابله با بیماری و اجرای موفقیت آمیز طرح فاصله گذاری اجتماعی همچنان تداوم دارد و با شدت بیشتری اجازه نمی دهیم که در این شهرستان بیماری کرونا گسترش یابد.
وی اظهار داشت: مشارکت مردم در حوزه رعایت بهداشت فردی و اجتماعی و همکاری های ارزشمند سپاه و دفاتر امامان جمعه و مسئولان ادارات و نهادها و ارگان های قضائی و امنیتی و غیره سبب شده که دلگان به عنوان شهرستان موفق در موضوع مقابله با بیماری کرونا مطرح باشد.
رییس ستاد مدیریت بحران دلگان ادامه داد: توزیع چندین هزار سبد مواد غذایی به همت سپاه و گروه جهادی محمدرسول‌الله(ص) و آستان قدس و دفاتر آیت الله سیستانی و امام جمعه شهرستان و مجمع خیران در کنار اجرای دهها عنوان برنامه فرهنگی و آموزشی سبب شد که موفقیت های ما دو چندان شود.
فرماندار دلگان بیان کرد: دستگاه های مختلف و مردم در تعطیل کردن واحدهای صنفی و بازار و واحدهای کسب و کار و پیشگیری از تجمعات به خوبی نقش آفرینی داشته و اجازه نداده اند که بیماری در این شهرستان سلامتی اقشار جامعه را مورد تهدید قرار دهد.