«مرادعلی تاتار» روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ما، با تکذیب مشاهده مواردی از ابتلای بیماری ویروسی کرونا در بین کارگران مرز رسمی پرویزخان که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی محلی در حال انتشار است، افزود: مردم به شایعه‌های بی‌اساس توجه نکنند.

او از مردم خواست اخبار را از منابع موثق رصد و پیگیری کنند و تاکید کرد با افرادی که به ایجاد نگرانی و نشر اخبار کذب در فضای مجازی اقدام کنند برخورد قانونی می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: تمام رانندگان کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی با توجه به سرریز شدن کالاهای سایر مرزها به سمت پرویزخان به دلیل بسته شدن تمام مرزهای کشورمان با عراق، در ورودی شهرستان به لحاظ بیماری‌های ویروسی و کرونا بررسی می‌شوند و محوطه مرز و کامیون‌ها نیز به طور مستمر ضدعفونی و گندزدایی می شوند.

فرماندار قصرشیرین با بیان اینکه ورود افراد غیربومی به شهرستان قصرشیرین ممنوع شده است، گفت: با توجه به ایجاد نگرانی شهروندان در رابطه با ورود مسافران از استان‌های مرکزی به شهرستان با اتوبوس، این مساله صحت ندارد.

تاتار توضیح داد که که شب گذشته (چهارشنبه شب) ۲ اتوبوس از نیروهای ارتش تیپ آبشناسان تهران وارد قصرشیرین شده‌اند و به محل تیپ خود در نوار مرز مراجعه کرده و به لحاظ بیماری های ویروسی بررسی شده اند و در سلامت هستند و در محل خود نیز قرنطینه اند.

به گفته او این افراد امنیت نوار مرز را عهده دار هستند و درست نیست که عده ای فضای اجتماعی را با شایعات بی اساس متشنج کنند.

وی با توصیه مردم به رعایت مسایل بهداشتی برای مقابله با سرایت ویروس کرونا افزود: مردم مطمئن باشند که تمام توان خود را برای امنیت و سلامت مردم به کار گرفته ایم و نیاز است که مردم ما را در این کار خطیر یاری کنند و مردم نیز نیاز است از ترددهای غیر ضروری در سطح شهر خودداری کنند.

او اضافه کرد: کار ضدعفونی ناوگان حمل و نقل عمومی و همچنین ضدعفونی خیابان ها و معابر از سوی شهرداری و سپاه پاسداران و همچنین اقدامات بررسی افراد در ورودی شهر به لحاظ بیماری‌های ویروسی نیز با همکاری ادارات مختلف و زیر نظارت بهداشت و درمان با همکاری جمعیت هلال احمر، سپاه، شهرداری و سایر ادارات انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه حضور و تجمع در آرامستان ها ممنوع است از مردم خواست امروز به قصرشیرین مراجعه نکنند زیرا ورود غیربومی ها در شهر ممنوع شده و برای کنترل بیماری ویروسی کرونا نیاز است که مردم نیز همکاری لازم را داشته باشند.

ویروس کرونا اواخر دسامبر گذشته (آذر- دی) در بازار غذاهای دریایی شهر «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون افراد زیادی در سطح جهان به این بیماری مبتلا شده‌اند.

مرز پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال ۸۶ راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.
اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, نزدیکی فرهنگ ۲ منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این مرز رسمی است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشور است که ۵۴ درصد صادرات غیرنفتی کشور به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.

مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.

شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ مرز انجام می شود.

روزانه و در حالت معمول ۸۰۰ تا یک هزار و ۲۰۰ دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین ۵۰۰ دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.

همچنین روزانه به طور میانگین ۶۰۰ دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.

سخنگوی ستاد مدیریت بیماری کرونا کرمانشاه با بیان اینکه اکنون ۹۸ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند، گفت: تاکنون آزمایش‌ کرونا ۵۹ بیمار در استان مثبت اعلام شده که هفت نفر از آنان فوت کرده‌اند.

دکتر محمدابراهیم شکیبا در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون ۴۸۵ بیمار مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان های استان بستری شدند که ۳۸۱ نفر از آنان ترخیص شده اند.

رییس مرکز بهداشت کرمانشاه عنوان کرد: تاکنون ۲۶ بیمار کرونایی در شهرستان کرمانشاه، ۶ بیمار در اسلام آبادغرب، هفت بیمار در سنقر، هشت بیمار در کنگاور، ۲ بیمار در هرسین، ۲ بیمار در صحنه، چهار بیمار گیلانغرب، ۲ بیمار در جوانرود، یک نفر در پاوه و یک نفر در سرپل ذهاب بستری هستند.