معاون فرهنگی شهردار اصفهان از جمع آوری و مستندسازی عکس های استاد عبداله هاشمی نسب، عکاس پیشکسوت اصفهانی به دستور شهردار اصفهان خبر داد و گفت: از این مجموعه عکس های ارزشمند علاوه بر آرشیو در بخش های پژوهشی استفاده خواهد شد.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، محمد عیدی با اشاره به لزوم و اهمیت مستندسازی آثار عکاسی هنرمندان شهر اصفهان اظهار کرد: عکس و فیلم مستند، مطمئن ترین و صادق ترین روایت هنرمندانه از واقعیت هاست که در هر برهه می تواند مورد توجه پژوهشگران قرار گرفته و به برنامه ریزان شهری کمک کند. بر همین اساس مدیریت شهری به این اصل، توجه ویژه ای دارد تا بتواند خاطرات و تاریخ شهر از زاویه عکاسان پیشکسوت و هنرمند را جمع آوری، حفظ و نگهداری کند.
معاون فرهنگی شهردار اصفهان گفت: متاسفانه بسیاری از این مستندات درگذشته به واسطه غفلت از بین رفته اند اما اگر ما دغدغه شهری داریم که قرار است با حفظ ریشه های خود توسعه یافته و برنامه ریزی های آینده خود را بر مبنای هویت گذشته، طراحی کند باید به این مستندات تاریخی توجه ویژه داشته باشیم.
دستور ویژه شهردار اصفهان برای خریداری، حفظ و نگهداری آرشیو استاد هاشمی
وی بیان کرد: در شهر اصفهان عکاسی یک سنت بوده است. در این شهر عکاسان شهره و نامدار بسیاری داریم. استاد امان الله طریقی یکی از این ستارگان بوده است. همچنین عکاس پیشکسوت، اصغر شیرازی نیز که در قید حیات است، جزو همین ستارگان است. از نگاه هنرمندان عکاس، مستندات خوبی از اصفهان ثبت شده است. عکاسی در این شهر به عنوان یک رفتار همگانی، پذیرفته شده و به همین دلیل شهروندان نیز عکس های بسیار خوبی دارند که بعدها می تواند به مستندات تاریخی تبدیل شود.
وی ادامه داد: به دستور دکتر نوروزی، شهردار اصفهان، قرار شد عکس هایی که در آرشیو عبدالله هاشمی نسب، عکاس پیشکسوت اصفهان موجود است، جمع آوری شود. این عکس ها موضوعات مختلفی را در برمی گیرد. همچنین مقرر شد با توجه به امکاناتی که شهرداری در اختیار دارد این آثار را خریداری کرده یا فضایی فراهم کنیم تا این آثار به اصفهان، هدیه شود. در این خصوص مدیر منطقه ۶ متولی اجرای این کار شد و شهردار اصفهان دستور ویژه ای برای طبقه بندی، شماره گذاری، اولویت بندی و موضوع بندی این عکس ها صادر کرد. قرار است این عکس ها و آرشیو استاد هاشمی در عکاس خانه مجموعه فرهنگی تخت فولاد آرشیو و در آنجا تمهیداتی برای استفاده علاقه مندان به ویژه در حوزه های پژوهشی فراهم شود.
عیدی اظهار کرد: امیدوارم این رویه به یک رویه معمول تبدیل شود و ما دیگر شاهد نباشیم کوچکترین قطعه سندی که می تواند شهر ما را روایت کند به خاطر غفلت از میان برود.
همچنین محمدرضا برکت، مدیر منطقه ۶ شهرداری اصفهان در این رابطه گفت: سید عبداله هاشمی نسب نمین، از عکاسان خبری شهر اصفهان است که بیش از ۶۰ سال سابقه عکاسی در عرصه رسانه و مطبوعات دارد. عکس های این هنرمند آرشیوی جامع از تاریخ معاصر شهر به شمار می رود.
وی ادامه داد: با دستور ویژه و تأکید دکتر نوروزی، شهردار اصفهان قرار شد منطقه ۶ با همکاری معاونت فرهنگی، آثار این هنرمند پیشکسوت را به عنوان یکی از گنجینه های شهر، با نظارت ویژه به بخشی از مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد تحت عنوان عکاسخانه منتقل کرده و از این آثار در آنجا نگهداری شود.
وی ادامه داد: شهردار اصفهان تاکنون شخصا دو بار از منزل و آثار این هنرمند پیشکسوت دیدن کرده و تأکید ویژه ای برای تحقق خواسته این هنرمند و نگهداری از آثار او در فضایی مناسب داشته اند.