ابوالفضل مکرمی‌فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: برای مرمت این تعداد بناها مبلغ ۸۲ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی برج و باروی توس، تاسیسات آرامگاه فردوسی، آسبادهای نشتیفان خواف، رباط شرف و مدرسه غیاثیه خرگرد را از مهم‌ترین پروژه‌های مرمتی سال گذشته اعلام کرد.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: احیای برج و باروی توس در سال گذشته با پی‌کاوی آغاز شده و به طول ۳۵۰ متر باروی توس از محل دروازه کشف و هم اکنون نیز در حال اجراست.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل ازایرنا, مکرمی فر با اشاره به پروژه نوسازی تاسیسات آرامگاه فردوسی افزود: همچنین طرح نوسازی تأسیسات سرمایشی و گرمایشی آرامگاه فردوسی مشهد در عرصه ای ۵.۵ هکتاری پارسال بهره‌برداری شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که پرونده آسبادهای ایران با محوریت آسبادهای خراسان رضوی در فهرست موقت میراث جهانی قرار گرفته است و بیشترین آسبادها در شهر نشتیفان شهرستان خواف قرار دارد اقدامات مهمی از جمله آواربرداری، تثبیت و استحکام‌بخشی سازه برخی از آسبادها، ساماندهی محوطه و مسیرهای دسترسی، بازپیرایی بافت نشتیفان و ساماندهی و تجهیز ساختمان پایگاه و آزادسازی حریم برای آسبادهای نشتیفان انجام شده است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: اثر تاریخی رباط شرف نیز یکی از آثار تاریخی با ظرفیت ثبت در فهرست میراث جهانی است که همواره مورد توجه میراث فرهنگی بوده و سال گذشته نیز اقداماتی از جمله ادامه آواربرداری و پاک‌سازی محیطی در پیرامون بنا، خواناسازی بخشی از فضای معماری مقابل رباط و تکمیل سیستم برق‌رسانی و ساماندهی و تجهیز ساختمان شماره ۲ پایگاه رباط شرف و پیگیری و تخصیص اعتبار سفر ریاست جمهوری برای خرید آزادسازی حریم آن انجام شده است.

مکرمی فر با بیان این که مدرسه غیاثیه خرگرد در شهرستان خواف از آثار تاریخی مرمت شده است افزود: عملیات مرمتی در چند بخش از جمله ورودی، بخشی از نما و پشت‌بام این اثر تاریخی انجام‌شده است هم چنین ساخت و نصب پنجره چوبی، اصلاح کف غلام‌گردش بادگیر (کلاه‌فرنگی) از دیگر اقدامات مرمتی این اثر تاریخی است.

هم اکنون بیش از هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.