سکینه کهنسال واجارگاه، با بیان اینکه میوه عناب گیاه دارویی با ارزش در طب سنتی ایران است، گفت: با توجه به اهمیت نگهداری عناب تازه از نظرخوش خوراکی و حفظ مواد مؤثره دارویی، علیرغم حساس بودن میوه­های تازه عناب به شرایط محیطی، استفاده از راهکارهایی برای افزایش ماندگاری آنها مورد توجه صادر کنندگان قرار گرفته است.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی افزود: بسته­بندی باید در برابر آلودگی، آسیب و کاهش رطوبت، محصول را حفظ کند.

کهنسال واجارگاه اظهار کرد: تاریخ نشان داده که در ابتدای تمدن بشری نیازی به بسته‌بندی مواد غذایی نبود، بلکه مردم برای به دست آوردن غذا از محلی به محل دیگر می‌رفتند.

وی افزود: در چنین شرایطی مردم ناچار بودند غذا را از محل‌های مختلف جمع‌آوری کنند و به محل سکونت خود بیاورند.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: این نیاز باعث شد که اولین انواع بسته‌بندی نظیر کدوهای خشک شده، صدف‌ها، برگ‌ها، پوست حیوانات و دیگر مواد طبیعی مورد استفاده قرار بگیرند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایسنا: کهنسال واجارگاه با بیان اینکه در گذشته‌ها برای انتقال آب، شیر، ماست، روغن یا دوغ از پوست حیوانات استفاده می‌شد، تصریح کرد: از شاخ حیوانات نیز برای حمل و نقل و ذخیره غذا و محصولات کشاورزی استفاده می‌کرده‌اند.

وی اظهار کرد: هنوز در مناطق استوایی از بامبو برای ذخیره‌سازی مواد غذایی استفاده می‌شود، در عصر جدید نیز ظهور انقلاب صنعتی تحول اساسی در نظام تولید کالایی ایجاد کرد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: انقلاب صنعتی، جهان را با فوران کالاهای گوناگون صنعتی روبرو کرد و تنوع کالاها و رقابت فشرده میان تولیدکنندگان و بازرگانان به تدریج هند را نیز علاوه بر علوم دیگر وارد مجموعه سیستم بسته‌بندی کرد.

کهنسال واجارگاه ادامه داد: با پیشرفت بیشتر، علوم دیگری نظیر روان‌شناسی فردی، اجتماعی و ارگونومی به این مجموعه اضافه شده و توسعه بسته‌بندی سبب مستقل شدن این صنعت از مجموعه صنایع دیگر شد و رقابت و نیاز سبب شد که صنایع بسته‌بندی سهمی قابل توجه از بودجه‌های شرکت‌های تولیدی را به خود اختصاص دهند.

وی افزود: امروزه صنایع بسته‌بندی تبدیل به یک تکنولوژی قدرتمند شده و بسته‌بندی می‌تواند در مرحله تولید، فرآوری و یا در مراکز توزیع صورت پذیرد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: گر چه این امر عمدتا در مراحل پایانی زنجیره تولید، ذخیره، بازاریابی و یا توزیع انجام می‌گیرد، اما هنوز نیز در تحویل سالم محتویات بسته از مرحله تولید به مصرف، نقش مهمی را ایفا می‌کند.

کهنسال واجارگاه با بیان اینکه میوه درخت عناب شفت، کروی و یا بیضوی، به رنگ قرمز یا قهوه‌ای تیره دیده می‌شوند، تصریح کرد: شاخه‌های جوان درخت عناب ابتدا سبز تیره و سپس به رنگ قرمز تیره در می‌آیند.

وی تصریح کرد: این گیاه دارویی ابتدا در کشور چین و پس از آن درکشورهای هندوستان، افغانستان، پاکستان و ایران کشت شده است.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: نبود صنایع بسته‌بندی، فرآوری و عدم شناخت کافی مردم از خواص غذایی و دارویی محصول عناب، بازار فروش این محصول را با نوسان مواجه کرده است.

کهنسال واجارگاه ادامه داد: خراسان جنوبی با دارا بودن ۹۸ درصد سطح زیر کشت عناب در کشور به عنوان اولین تولید کننده عناب در کشور مطرح است که این موضوع لزوم ایجاد صنایع بسته‌بندی در این منطقه را تایید می‌کند.

وی تصریح کرد: علی‌رغم وجود پتانسیل‌های بالقوه در راستای فرآوری عناب تازه در منطقه، تاکنون مطالعات کاربردی روی بسته‌بندی و افزایش ماندگاری این محصول صورت نگرفته است، لذا عدم توانایی نگهداری عناب به شکل تازه و اینکه از محل تولید به صورت مستقیم و سالم به دست مصرف‌کننده برای تازه خوری نمی‌تواند برسد، چیزی به نام میوه تازه عناب با وجود خواص دارویی بی‌شماری که برای تازه‌خوری آن ذکر شده در سبد خانواده‌ها وجود ندارد.

عضو هیات علمی مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاددانشگاهی خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: این گیاه دارویی به عنوان یک محصول اقتصادی، جایگاه ویژه‌ای را در میان محصولات کشاورزی خراسان جنوبی داشته و سهم بزرگی را در اقتصاد کشاورزی این ناحیه دارا است.