همزمانی شیوع ویروس کرونا با روزهای پایانی سال و خریدهای نوروزی مهار شیوع ویروس کرونا را با توجه به شلوغی بازارها بسیار سخت کرده و در این میان همت و همراهی بازاریان در تعطیل کردن محل کسب خود و جلوگیری از ازدحام مردم نقش مهمی در مهار بیماری خواهد داشت.

در آخرین روزهای پایانی سال که اوج ازدحام و خرید و فروش‌های نوروزی است علیرغم هشدارهای مسوولان بهداشتی در باره ماندن در خانه، هنوز به علت فعالیت کسبه و اصناف ازدحام جمعیتی در بسیاری از شهرهای کشور وجود داشته و این امر به شیوع بیماری کرونا و افزایش تعداد مبتلایان کمک می‌کند.

اما در این میان در برخی از شهرستان‌های استان اردبیل همراهی بازاریان و کسبه و تعطیلی مغازه‌ها در چند روز گذشته به کاهش حضور مردم و کم شدن ازدحام کمک شایانی کرده و این مهم موجب قطع تداوم زنجیره فعالیت ویروس کرونا شده است.

در شهرستان استان اردبیل با ضرورت این مهم برخی اصناف از جمله زرگران به صورت خودجوش و داوطلبانه از دو هفته گذشته مغازه‌های خود در بازار سرپوشیده واقع در مرکز شهر را بسته و کمک شایانی به کمتر شدن حضور مردم در مرکز اصلی شهر کرده اند.

این روند با ورود اتاق اصناف و جامعه اسلامی بازار تداوم داشته و مجموعه سرپوشیده بازار اردبیل نیز با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا از روز پنجشنبه گذشته تعطیل شد.

ایرانی جم رییس جامعه اسلامی اصناف و بازاریان اردبیل گفت که این تعطیلی با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا و نیز انجام عملیات ضد عفونی بازار اتخاذ شده است.

اتاق اصناف اردبیل نیز طی بخشنامه‌ای تمامی واحدهای صنفی به جز صنوف عرضه مواد غذایی، قصابان ، نانوایان و میوه فروشان را تعطیل اعلام کرد که تعداد قابل توجهی از صاحبان مشاغل و کسبه با آن همراهی کردند.

در مشگین‌شهر نیز بازاریان و اصناف با توجه به وخامت وضعیت این شهرستان در باره بیماری کرونا در دو مرحله مغازه‌های خود را بسته و شهر به نوعی در حالت قرنطینه قرار گرفته است.

همچنین صاحبان مراکز اقامتی و گردشگری استان نیز که بیشتر آنها در سرعین مستقر هستند، از ابتدای شیوع ویروس کرونا با وجود خسارت مالی واحدهای خود را تعطیل کرده‌اند زیرا سلامتی عمومی برای آن‌ها مهمتر از این ضرر و زیان بوده است.

این بخش که نقش مهمی در بخش گردشگری استان اردبیل داشته و بیش از ۱۰ هزار نفر در آن فعال هستند با وجود اینکه از قبل پذیرش مسافر داشتند ولی با قبول ضرر و زیان واحدهای خود را تعطیل کرده‌اند.

از شهرستان‌های خلخال، بیله‌سوار و پارس آباد مغان، سرعین و برخی شهرستانها نیز اقدام های مشابهی در باره تعطیلی مغازه‌ها و مراکز تجاری گزارش می شود.

تعدادی از صاحبان اصناف در اردبیل در باره علت همراهی خود با تصمیم مقام های مسوول در تعطیلی واحدهای کسب خود گفتند: این مهم با بهداشت عمومی و به نوعی سلامت جامعه ارتباط مستقیم داشته و می‌بایست به آن عمل شود.

یک طلا فروش اردبیلی گفت: وقتی صحنه‌های جدال رودرو و پرخطر پزشکان و پرستاران با بیماری کرونا از صحنه های تلویزون را مشاهده کردم ، به خود گفتم که انصاف نیست که به خاطر مال دنیا کار را برای این قشر زحمتکش سخت‌تر کرده وبر وخامت اوضاع بیافزایم .

وی اضافه کرد: کرونا بی رحمانه در جامعه می‌تازد و اگر هر یک از اقشار جامعه در مقابله و مبارزه با آن مشارکت کنند می‌توان بر آن غلبه کرد.

حمید یک پارچه فروش در بازار سرپوشیده اردبیل نیز گفت: ازدحام و تجمع افراد مهمترین عامل شیوع ویروس کرونا می‌باشد و با توصیه مسوولان بهداشتی بازاریان اردبیلی تصمیم گرفتند با تعطیلی مغازه‌های خود سهمی در تامین سلامت جامعه و مهار این بیماری داشته باشند هر چند که این اقدام ضرر و زیان مالی به همراه خواهد داشت.

وی بیان کرد: ضررو زیان قابل تحمل و جبران پذیر است اما زیان جانی و بیمار شدن و جانباختن عزیزان قابل جبران نبوده و حسرت و خسران آن تا پایان عمر با انسان همراه می‌باشد.

رحیمی یک مغازه‌دار فعال در یکی از پاساژهای فعال در مشگین‌شهر نیز گفت: جان من و اعضای خانواده ام بسیار ارزشمندتر از مال و منان دنیاست، می‌شود چند صباحی با مشکل مالی ساخت اما با خلا عزیزان نمی‌توان تا پایان عمر شاد زیست.

به گفته وی ، اگر همه ما برای مدت کوتاهی در خانه بمانیم احتمال شیوع کرونا کمتر شده و به سلامتی از آن عبوری می‌کنیم .

اکبر بهنامجو استاندار اردبیل نیز گفت: برخی اصناف و بازاریان به صورت خودجوش و داوطلبانه برای تعطیلی واحدهای خود اعلام آمادگی کرده‌اند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی بیان کرد: مردم باید برای حفظ سلامتی خود اقداماتی چون تعطیلی کسب و کار خود را انجام دهند تا از عواقب وخیم‌تر بعدی جلوگیری شده و ویروس ضعیف و کنترل شود.

او افزود: در این وضعیت دستگاه‌های خدماتی چون آب، برق و گاز نیز از قطعی‌ها جلوگیری کرده و در دریافت مطالبات خود، مردم را مراعات می‌کنند.

وی تاکید کرد: باید تا جاییکه امکان دارد میزان رفت و آمد را کاهش داده و از افزایش مبتلایان به کرونا در استان بکاهیم.

به گفته کارشناسان ، مهار کرونا به یک همراهی همگانی بستگی دارد ، هریک از اقشار جامعه در این زمینه سهمی داشته و می بایست به آن عمل کنند و در این صورت است که می توان بر این بیماری غلبه کرده و ان را شکست داد.

در استان اردبیل ۱۵۴ بیمار مبتلا به کرونا شناسایی و تحت مراقبت بوده و ۲۸۲ بیمار مشکوک نیز در بخش‌های کرونای بیمارستان‌ها بستری هستند.

۱۶ نفر نیز تاکنون بر اثر این بیماری جان باخته‌اند.