الکل اتانول یا الکل سفید پایه ساخت محصولات ضدعفونی کننده از قبیل ژل و محلول است و متاسفانه استان کرمانشاه با وجود داشتن ۲ کارخانه قند بیستون و اسلام آبادغرب و تولید سالیانه حدود ۶۰۰ هزار تن چغندر قند از داشتن کارخانه تولید الکل محروم است.

برای همین شرکت های تولید کننده مواد ضدعفونی کننده مجبورند الکل مورد نیازشان را از معدود کارخانه هایی که درچند استان کشور وجود دارد، تامین کنند اما با شیوع بیماری کرونا ظاهرا این کارخانه ها اولویت را به تامین نیاز شرکت های استان خودشان داده اند همین هم تامین الکل را سخت کرده است.

الکل سفید مثل چاقو می ماند و بستگی به این دارد که چگونه استفاده شود این موضوع نیز به احوال شخصی خود افراد مربوط می شود چرا که هم برای استفاده بهداشتی لازم است و هم قابلیت خوردن دارد و از آنجایی که در دین مبین اسلام خوردن الکل حرام است؛ به نظر می رسد نگاه بدبینانه به ایجاد کارخانه های تولید الکل سفید باعث شده است تا امروز در این شرایط بحرانی در ظرفیت تولید آن دچار مشکل باشیم.

الکل سفید نیازمبرم واحدهای تولیدی استان

شرکت ساینا سلامت یکی از شرکت های تولیدکننده ژل و محلول های ضدعفونی کننده در استان کرمانشاه است که به گفته مدیرعامل این شرکت با وجود توان تولید روزانه ۶ تن محلول و ژل ضدعفونی کننده اما مشکل بزرگ تامین الکل موردنیاز است.

محمود کریمی به خبرنگار ما گفت: استان کرمانشاه با وجود دارا بودن کارخانه قند و شکر اما کارخانه تولید الکل سفید ندارد در حالی که خوزستان از تفاله های نیشکرش الکل تولید می کند.

آنچنان که کریمی بیان داشت: شرکت ساینا سلامت دانش بنیان است و در اصل کارش تولید شامپو و صابون های طبی است اما از دهم اسفند ماه کار تولید ژل و محلول ضد عفونی کننده را نیز آغاز کرده و تاکنون موفق به تولید هشت تن محلول و ژل ضدعفونی کننده شده است.

وی اعلام کرد: از امروز قرار است ۳۰۰ کارتن ژل و محلول ضدعفونی کننده در بین ۱۵۰ داروخانه استان توزیع شود و توزیع از شهرهای غربی استان شامل قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب آغاز خواهد شد.

ظرفیت واحدهای تولیدی خوب اما الکل کم است

عیسی محمدی مدیرعامل شرکت کیمیا فرآیند بیستون نیز در گفت و گو با ایرنا از ظرفیت تولید روزانه ۱۰ تن محلول و ژل ضد عفونی کننده دست خبر داد و گفت: چند روزی است که یک خط تولید مخصوص ژل و محلول های ضدعفونی کننده دست نیز ایجاد کردهایم.

به گفته محمدی، این شرکت تاکنون حدود پنج تن ژل و محلول ضد عفونی کننده دست تولید کرده است و هم اکنون مشکل اصلی تولید این مواد تامین الکل مورد نیاز است.

آنچنان که وی توضیح داد: کرمانشاه قبل از انقلاب صاحب کارخانه الکل سازی بوده است که بعد از انقلاب تعطیل می شود و هم اکنون نیز این استان هیچ کارخانه الکل سازی ندارد که بتواند نیازهای بهداشتی خود را تامین کند.

کرمانشاه ظرفیت تامین نیاز استان های اطراف را دارد

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: در واحدهای تولیدی کرمانشاه این ظرفیت وجود دارد تا روزانه حدود ۲۵ تن ژل و محلول ضد عفونی کننده تولید شود و در صورت تامین الکل اتانول حتی می توانیم استان های اطراف را نیز پوشش دهیم.

محسن دارابی از درخواست تامین ۲۰ تن الکل اتانول توسط معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی برای توزیع در بین واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: کارخانه الکل سازی رازی خوزستان یکی از بزرگترین تولید کننده های الکل در کشور است و امیدواریم نیاز استان هرچه زودتر از این کارخانه خریداری و تامین شود.

کرمانشاه به زودی صاحب کارخانه الکل سازی می‌شود

هدایت حاتمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمانشاه نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به نیاز استان به داشتن کارخانه الکل سازی از پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصدی یک کارخانه الکل سازی در حسن آباد کرمانشاه خبر داد و گفت: مشکلات اقتصادی و اداری در روند ساخت این کارخانه مشکل ایجاد کرده است؛ ضمن اینکه وضعیت به وجود آمده در جامعه به علت بیماری کرونا اگر قابل پیش بینی بود حتما این کارخانه زودتر افتتاح می شد.

وی ادامه داد: ۳۰ میلیارد تومان اعتبار ساخت کارخانه بوده اما مشکلات اقتصادی روند ساخت آن را کند کرده است.

به گفته حاتمی، سعی می شود با تامین بودجه لازم ظرف یک تا ۲ ماه آینده این کارخانه به بهره برداری برسد.

معاون اقتصادی استانداری کرمانشاه ظرفیت تعریف شده تولید این کارخانه را روزانه ۱۰ هزار لیتر عنوان کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که برای مجوز کارخانه های تولید الکل وجود دارد نگرانی از بابت مصرف خوراکی آن است در حالی که این نگرانی کاملا بی مورد است چرا که به راحتی با نظارت ورودی و خروجی کارخانه مانع از توزیع الکل در خارج از شبکه شد.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, در پایان باید به روند افزایشی بیماری کرونا اشاره کرد و یادآور شد حتی اگر این بیماری به زودی بساطش جمع بشود معلوم نیست که در آینده با چه دست مشکلاتی مواجه خواهیم شد به خصوص اینکه ویروس هایی مانند کرونا قابلیت جهش ژنتیکی دارند و اینکه نباید فراموش کرد که در دین مبین اسلام حفظ جان انسان واجب دینی است و در این زمینه آیت‌الله فاضل لنکرانی با صدور پیامی درپی حوادث اخیر کشور تأکید کرد: فقه شیعه به حدی مستحکم است که در رأس واضح احکام فقه شیعه وجوب حفظ جان انسان قرار دارد.
براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه تا عصر یکشنبه ۱۸ اسفند ماه ۹۱ بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که تاکنون آزمایش کرونا ۳۳ نفر از آنان مثبت اعلام شده است و سه نفر از مبتلایان نیز جان خود را از دست دادند.
از ابتدای شناسایی ویروس کرونای جدید در کشور تا ظهر یکشنبه ۱۸ اسفند ۶ هزار و ۵۶۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و در مجموع ۱۹۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و ۲ هزار و ۱۳۴ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.
ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار شد و تاکنون به حدود ۵۰ کشور از جمله آمریکا، فرانسه، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا و امارات گسترش یافته است.