منوچهر کرمی روز شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: زمان دریافت نتیجه ظرف ۴۸ ساعت بعد از ارسال گزارش به تهران است و نخستین فرد مشکوک به کرونا روز چهارشنبه هفته گذشته شناسایی شد با این وجود بیشتر مبتلایان به کرونا ویروس بهبود کامل پیدا می کنند.

وی اضافه کرد: نظام مراقبت تمرکز خود را روی شدیدترین و کشنده ترین ویروس دارد بنابراین تمرکز بر روی نمونه گیری بر روی شدیدترین بیماران است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: با وجود اینکه شاهد موارد محدودی از بیماران مشکوک به کرونا ویروس در همدان هستیم اما نمونه آزمایش این افراد از مدت ها قبل به ۲ آزمایشگاه پیش بینی شده در تهران ارسال شده که بیشتر جواب ها منفی بوده است.

کرمی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دانشگاه های علوم پزشکی خواسته است بدون توجه به نتیجه آزمایش ها فعالیت های خود را برای پیشگیری از سرایت این ویروس انجام دهد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی همدان برای رفع نگرانی مردم درباره این ویروس، تمامی تمهیدات لازم از جمله آمادگی پرسنل، آمادگی بیمارستان ها، تخصیص بیمارستان های اختصاصی در داخل و خارج از شهر همدان برای پذیرش بیماران را انجام داده و ملزومات و تجهیزات مورد نیاز را به اندازه کافی ذخیره کرده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بیمارستان هایی با در نظر گرفتن مولفه های همچون سهولت دسترسی بیماران، بسیج امکانات، پیشگیری از انتقال درون بیمارستانی به جامعه برای افراد دارای علایم بیماری های تنفسی پیش بینی شده است.

کرمی توضیح داد: کرونا ویروس از طریق قطرات ریز دهان افراد هنگام عطسه و سرفه منتقل می شود چرا که دهان در شرایط عادی هم می تواند حاوی میکروب باشد اما اگر این قطرات روی سطوح بیفتد ویروس برای مدتی در روی سطوح زنده می ماند.

وی درباره چرایی تاکید مکرر مسوولان بهداشت به شستن دست ها با آب گرم و مایع دستشویی بیان کرد: کرونا ویروس چند روز زنده می ماند همچنین با لمس سطوح آلوده و دست زدن به صورت از طریق بینی، دهان و چشم ها قابل انتقال است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: چنانچه فرد مبتلا به این ویروس با فرد سالمی که در یک متری او قرار دارد به صورت مستقیم و بدون استفاده از ماسک صحبت کند از طریق گیرنده های چشم، دهان و بینی این ویروس منتقل می شود.

کرمی بیان کرد: برای جلوگیری از سرایت یا ابتلا به این ویروس استفاده از ماسک های معمولی ضروری به نظر می رسد اما ماسک ها باید به گونه ای استفاده شود که هوا از کنار آن آزادانه جریان نداشته باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: ماسک باید تا زمان خیس شدن استفاده شود که زمان خیس شدن ماسک نیز تابعی از متابولیسم نفس کشیدن افراد بین یک تا سه ساعت متغیر است .

کرمی بیان کرد: افرادی که از مبتلایان به کرونا ویروس مراقبت می کنند نیز باید به طور حتم از ماسک استفاده کنند و فرد مشکوک به این ویروس باید در اتاق جداگانه نگهداری شده یا در صورت نبود اتاق مجزا در مکانی که گردش هوا جریان دارد از او توسط یکی از اعضای خانواده و نه تمامی آنها، مراقبت شود.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی افزود: تمامی تمهیدات برای توزیع ماسک و سایر تجهیزات مورد نیاز پیش بینی شده است با این وجود استفاده از ماسک تنها برای افرادی که در مکان های شلوغ حضور می یابند لازم است در غیر این صورت نباید همه مردم را به استفاده از ماسک ترغیب کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: ۲ تیم بهداشتی همدان متولیان آرامستان ها را درباره نحوه کفن و دفن متوفیان احتمالی ویروس کرونا و خانواده متوفیان درباره نحوه برگزاری مراسم ترحیم آموزش دادند.

کرمی ادامه داد: همچنین هر گونه هماهنگی برای چگونگی و روش دفن اجساد، گند زدایی محیط، پوشش پرسنل، ضدعفونی کردن ظروف غذا و سطوح به خانواده های مشکوم به ابتلا به ویروس کرونا آموزش داده می شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: هیچ نیازی به استفاده از ماسک ان ۹۵ نیست بلکه این قبیل ماسک ها باید توسط تیم درمانی که از نزدیک با بیمار تماس دارند استفاده شود بنابراین در این زمینه نباید مردم بازارگرمی کرد.

کرمی با بیان اینکه همدان ظرفیت تولید روزانه ۱۰۰ هزار ماسک را دارد افزود: چنانچه افرادی اقدام به عرضه ماسک با نرخ های نامتعارف می کنند اسامی آنها به معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی همدان برای پیگیری و برخورد با فرد متخلف ارائه می شود.

وی گفت: شیوه و چگونگی گندزدایی سطوح همراه با دستورالعمل نحوه پاکسازی در اختیار دستگاه های مربوطه قرار گرفته و حتی شهرداری همدان در تماسی با معاونت بهداشتی خواستار ارائه شیوه نامه و راهکارهای بهداشتی شده است.

لغو برگزاری همایش‌ها در همدان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان بیان کرد: به منظور جلوگیری از انتشار ویروس کرونا با درخواست معاونت بهداشتی هر گونه برگزاری همایش با حضور بیش از ۵۰ نفر تا اطلاع ثانوی لغو شد همچنین مقرر شد در صورت شناسایی مکان های پرخطر، اتوبوس هایی که در این مسیر تردد دارند گند زدایی شوند.

کرمی درباره استفاده از محلول های ضدعفونی کننده گفت: چنانچه در مکانی هستنید که دسترسی به آب گرم ندارید استفاده از این نوع محلول ها یا الکل با ۶۰ تا ۷۰ درجه توصیه می شود.

وی تاکید کرد: افرادی که دارای علائمی همچون سرما خوردگی خفیف، تب و احساس تنگی نفس بوده یا با افراد ساکن در شهرهای آلوده ارتباط داشتند به طور حتم باید به مراکز درمانی برای ارائه شرح حال و تجویز پزشک، مراجعه کنند .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان ادامه داد: همچنین در صورتی که هر گونه سابقه مواجهه با بیمار مشکوک به کرونا ویروس، یا بیمار دارای علایم تنگی نفس دارید به مراکز درمانی مراجعه کنید.

کرمی گفت: برای مراکز تجمع نظیر زندان، خوابگاه دانشجویی، مراکز سازمان بهزیستی، پادگان های آموزشی اطلاع رسانی کافی درباره ضرورت رعایت مواردی همچون تهیه بالاترین سطح تهویه هوا، ضد عفونی مستمر و متناوب سطوح، غربالگری افراد دارای علایم تنفسی و جدا کردن آنها ، آموزش در زمینه رعایت نکات بهداشت فردی ، شستشوی مستمر دست ها، استفاده از مواد ضد عفونی مثل الکل، در دسترس قرار دادن مایع دستشویی و آب گرم در مراکز بین راهی و نصب دستورالعمل در این مکان ها صورت گرفته است.

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت نیز ظهر امروز گفت: تعداد مبتلایان قطعی به ویروس کرونا در ایران به ۲۸ نفر و تعداد افراد فوت شده به ۵ نفر رسید.

کیانوش جهانپور افزود: تا این لحظه ۷۸۵ فرد مشکوک به ویروس کرونا از بین هزاران فرد مراجعه کننده از مطب ها و کلینیک ها به مراکز وزارت بهداشت تحت آزمایش قرار گرفته اند و ظرف روز گذشته تعداد ۱۰ فرد مبتلای جدید به ویروس کرونا تشخیص قطعی شد که با توجه به آمار ۱۸ نفر روز گذشته مجموع این مبتلایان به ۲۸ نفر رسید.

وی گفت: از بین ۱۰ نفر فرد بیمار جدید شناسایی شده، هشت نفر در شهر قم بوده اند و دو نفر بیماران بستری در تهران هستند که از قم ارجاع شده اند.

سخنگوی قرارگاه مبارزه با کرونا ادامه داد: ۱۸ مورد مبتلای قبلی که تا روز گذشته شناسایی شده بودند نیز شامل دو مورد در استان گیلان، چهار مورد در تهران و ۱۲ مورد در استان قم است بنابراین اغلب مبتلایانی که تاکنون شناسایی شده اند و ابتلای آنها به ویروس کرونای جدید و بیماری کووید ۱۹ ثابت شده ساکن قم بوده یا طی روزها و هفته های گذشته به قم سفر داشته اند.

وی گفت: از مردم می خواهیم سفرهای ضروری خود را به شهرهایی که درگیر این بیماری هستند به خصوص شهر قم محدود کنند و توصیه های بهداشتی وزارت بهداشت به خصوص شست و شوی مداوم دست ها و پرهیز از دست دادن و روبوسی کردن را جدی بگیرند.