آذر کریم‌زاده*
بیش از ۱۲۵ سال از وجود پله برقی‌ها در شهرها سپری شده و علی رغم دستیابی به تکنولوژی‌های جدید تحرک در شهرها و ساختمان‌ها، این پله برقی‌ها همچنان با سرعت و اطمینان مسافران را جابجا می‌کنند.
پله برقی‌ها علاوه بر تسهیل جابجایی در ایستگاه‌های مترو، فرودگاه‌ها یا ورزشگاه‌ها، می توانند به بهره وری بهتر انرژی کمک کنند. آنها می‌توانند به صورت خمیده یا مارپیچ، بسیار طولانی یا کوتاه باشند.
امروزه پله برقی‌ها چیزی بیش از جذابیت شهری هستند، آنها در عملکرد صحیح ذخیره انرژی نقش اساسی دارند. یک دستگاه پله برقی معیوب ممکن است باعث از دست رفتن قطار یا قرارهای کاری شده و در یک بازار، فروش در طبقه های فوقانی را مختل کند.
یک پله برقی متوسط ۱۵۰ برابر آسانسور معمولی مسافر جابجا می کند. بله، شما درست می خوانید: طبق برآوردها، در حالی که یک آسانسور معمولی هر سال بیست هزار نفر را حمل می کند، یک پله برقی متوسط سالانه بیش از ۳ میلیون نفر را جابجا می کند.
پله برقی مدرن امروزه در حال تبدیل شدن به الگویی از قابلیت اطمینان و بهره وری انرژی کارآمد است. با کاهش مصرف برق، تعمیر و نگهداری پیش بینی شده و روشنایی LED در مدل‌هایی مانند ویکتوریا، پله برقی‌ها ایمن‌تر هستند و احتمال خرابی آنها کمتر از گذشته است. پایگاه URBAN HUB به مطالعه ۱۰ پله برقی پر قدرت پرداخته است که مشخص می‌کند چرا این ماشین‌ها یکی ازعناصر اساسی تحرک شهری هستند.
شهر تولدو (اسپانیا)
شهر تولدو (اسپانیا) دارای کارآترین پله برقی هایی است که تاکنون ایجاد شده است و هرکدام حدود ۴۰ هزار نفر را حمل می‌کنند. این ماشین ها بدون اینکه خدشه ای به منظر معماری عالی محلی وارد کنند امکان جابجایی در شهری با بافت قدیمی و باستانی را آسان می‌کنند. استقبال از این دستگاه‌های برقی به اندازه‌ای بود که دو مجموعه دیگر از پله برقی‌ها به طرف زیر زمین نصب شدند.
مسیر مسابقه سرعت بین المللی در دیتونا (فلوریدا- ایالات متحده)
رویدادهای موجود در مدار مسابقه بین‌المللی دیتونا روزانه هزاران بازدید کننده نگران برای از دست دادن بخشی از مسابقه را به خود جلب می‌کند.
به عنوان بخشی از پروژه نوسازی موسوم به”Daytona Rising”، ۴۰ پله برقی جدید نصب شده‌ است. آنها تماشاگران را از طریق پنج ورودی گسترده‌تر و در سه سطح بالاتر از مسیر حمل می‌کنند. همه طرفداران مسابقات اتوموبیل سواری بدین طریق در بلوک‌های شروع قرار می‌گیرند!
ایستگاه متروی خطایی (باکو- آذربایجان)
باکو، پایتخت کشور جمهوری آذربایجان، شبکه حمل و نقل عمومی خود را بر طبق استانداردهای بین المللی بازسازی کرده است.
پله برقی‌های ایستگاه متروی «خطایی» با ارتفاع نزدیک به ۵۰ متر و طول بیش از ۹۰ متر، از طولانی ترین پله برقی های جهان است. برای اینکه کاربران احساس راحتی کنند، LED های چند رنگی، نوار پله‌ها را روشن کرده و فضای آرامش بخش و درخشانی را ایجاد می‌کنند.
معدن زغال سنگ زولورین (ایسین- آلمان)
طولانی‌ترین پله برقی‌های مستقل آلمان در یک معدن زغال سنگ قدیمی وجود دارند. زمان سفر در این دو واحد ۵۸ متری با ۲۵۰ پله ۹۰ ثانیه است.
این پله برقی‌های سفارشی با الهام از نقاله‌های استفاده شده در معادن در گذشته، بازدید کنندگان را به یک موزه و مرکز اطلاعات منتقل می کنند. دو رنگ سیاه و نارنجی روشن، نماد زغال سنگ و آتش، عناصر اصلی گذشته صنعتی منطقه است.
ایستگاه میلان مرکزی (ایتالیا)
مرکز میلان قطب اصلی برای افراد بومی و گردشگران و یکی از بزرگ ترین ایستگاه‌ها در اروپا از نظر وسعت است. فضای داخلی آن، ترکیبی از قوس‌های خارق العاده و بسیار مدرن و بدون تحرک را به پیاده روهای متحرک و پله برقی ها مرتبط می‌کند. این ماشین‌ها تقریباً به ۳۲۰ هزار مسافر اجازه می‌دهند تا به سرعت و آرامش به ایستگاه برسند.
فرودگاه بین‌المللی دوبی (امارات متحده عربی)
فرودگاه دبی یکی از مهم‌ترین فرودگاه های خاورمیانه بوده و قطب بین المللی برای مسافران از سراسر جهان است که سالانه از حدود ۹۰ میلیون مسافر استقبال می‌کند.
برای تامین روند مطلوب عابر پیاده، ۱۶۹ پله برقی در آنجا نصب شده است.
پل عابر پیاده کرامویل (لاس وگاس- ایالات متحده)
با توجه به اینکه وسایل حمل و نقل مدرن و پل‌های عابر پیاده در مراکز شهری محبوبیت بیشتری دارند، پله برقی‌ها در کشورهای خارجی بیش از پیش رایج تر شده اند.
لاس وگاس به وسایل حمل و نقل هوشمند بسیار متنوعی مانند اتوبوس‌های خودمختار مجهز است. همچنین پل های عابر پیاده مانند پل Cromwell ساخته شده است تا بازدید کنندگان بتوانند با خیال راحت زیبایی‌های شهر را دنبال کنند.
ایستگاه آنورز مرکزی (بلژیک)
پله برقی‌های بسیار طولانی و بلند ممکن است عده‌ای را دلزده کنند. چرا آنها را تقسیم نمی‌کنیم؟ در واقع پله برقی‌ها می‌توانند با پیاده روهای متحرک ترکیب شده و به صورت مسطح درآیند.
ایستگاه مرکزی آنورز دارای دو پله برقی از این نوع است که هر کدام یک عنصر مرکزی افقی به طول ۱۰ متر دارند.
ایستگاه شنژن شمالی (چین)
در سراسر چین، شبکه‌های مدرن تحرک شهری از جمله راه حل‌ها برای بهینه سازی جریان عابر پیاده هستند. ایستگاه منتخب شنژن شمالی، یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های حمل و نقل زمینی چین، دارای ده‌ها پله برقی است. ۶ مورد از آنها دارای ارتفاع عمودی بیش از ۱۶ متر بوده و توسط دو تونل بزرگ شیشه‌ای بیرونی پوشیده شده‌اند.
پله برقی‌های غول پیکر زیر پاهای شما
بار دیگر که از پله برقی استفاده می‌کنید، به آن بنگرید. اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که در یکی از این پله برقی‌های قدرتمند قرار بگیرید، مطمئناً چیزی را متوجه نمی شوید؛ در واقع، قابلیت اطمینان و سکوت از ویژگی های اصلی این ماشین های استثنایی است.
در کل، پله برقی‌ها به عنوان عنصر اساسی زندگی شهری عمل می‌کنند به گونه‌ای که اکنون تلاش‌های لازم در ابتدا برای معرفی آن در زندگی روزمره را به دست فراموشی سپرده ایم.
با نگاهی به تاریخچه پله برقی‌ها برای ۱۲۵ سال آینده، موفقیت آنها در زندگی شهری آشکار می‌شود و ظرفیت ما برای تغییر و پذیرش تکنولوژی‌های جدید را نشان می‌دهد.
______________________________
*مترجم
منبع :
http://www.urban-hub.com/fr/smart_mobility/۱۰-escaliers-mecaniques-qui-facilitent-la-mobilite/
http://www.urban-hub.com/fr/cities/lescalier-mecanique-element-cle-en-ville/