مازندرانی ها همیشه به مهمان نوازی معروف بوده اند و حضور میلیونی مسافران و گردشگران به این استان بویژه در ایام تعطیلات نوروز و تابستان دلیلی بر این مدعا است اما شرایط خاص این روزهای مازندران که به دلیل شیوع بیماری کرونا ایجاد شده ، باعث گردید تا مازنی های مهربان در راستای جلوگیری از شیوع بیشتر کرونا و کنترل این بیماری خطرناک در استان ، از پذیرش مهمانان بویژه در ایام نوروز پرهیز نمایند.

آنان که همیشه در طول این چهل سال و در برهه های حساس پیش قدم بودند امسال نیز با شیوع کرونا در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار گرفتند و از هیچ کوششی دریغ ننمودند تا هر چه سریعتر شرایط مازندران به حالت عادی بازگردد و در این راستا و بر خلاف میل باطنیشان قصد دارند از پذیرفتن مسافر و گردشگر خودداری نمایند تا از گسترش این بیماری در استان جلوگیری نمایند.

البته خواست مسئولان استانی نیز بر همین موضوع تاکید دارد و همکاری مردم در این زمینه بسیار حائز اهمیت است و باید تعامل دو سویه برای ریشه کن کردن کرونا ایجاد شود که یکی از آنها عدم پذیرش مسافران و گردشگران در مازندران است.

اکنون که مسئولان نظام به واسطه شیوع کرونا اعلام نموده اند که مدارس و دانشگاه ها تا پایان سال تعطیل است ، شاید باشند خانواده هایی که فکر سفر به سرشان زده باشد و در حال بستن چمدان های خود باشند که لازم است بدانند امسال مازندران مقصد خوبی برای مسافران و گردشگران نیست و بهترین تصمیم ماندن در منازل است.

مسافرت بی مسافرت

یک شهروند مازندرانی ساکن غرب استان با هشدار به کسانی که قصد سفر به این استان را دارند ، گفت : در مازندران کسی پذیرای مسافران و گردشگران نیست و آنها باید شرایط به وجود آمده را به درستی درک کنند.

اسماعیل عابدینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : اگر مردم می خواهند که هر چه سریعتر از شر کرونا رهایی یابند بهترین کار ماندن در خانه است و از سفر کردن بویژه به استان مازندران جدا خودداری کنند.

وی اظهار داشت : پلیس راهور باید از تردد خودروهای با پلاک غریبه در سطح استان جلوگیری نماید و آنها را به شهرهای خود بازگرداند.

عابدینی خواستار محدودیت برای ناوگان حمل و نقل عمومی شد و خاطر نشان کرد : برخی از افراد از طریق اتوبوس ، سواری کرایه و هواپیما به مازندران سفر می کنند که لازم است تا مسئولان تدابیری برای این موضوع بیاندیشند.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی به استفاده از اهرم فشار برای بازگرداندن مسافران و گردشگران اشاره کرد و افزود : یکی از این راه ها محدود کردن خدمات چهارگانه آب ، برق ، گاز و تلفن در شهرک های مسکونی و ویلایی است تا شرایط برای ماندن در استان سخت شود.

وی به مسئولان پیشنهاد داد تا در ورودی های مازندران عوارضی ایجاد کنند و از هر خودرویی ۵۰۰ هزار تومان بگیرند تا مسافران از آمدن به این استان صرف نظر کنند.

در خانه بمانید

یک کارشناس امور اجتماعی نیز مقابله با کرونا را نیازمند عزم ملی و همکاری دستگاه های و آحاد مردم دانست و گفت : در حال حاضر عبور از پیچ سخت کرونا اولویت نخست جامعه و کارگزاران نظام محسوب می شود و همه باید در این زمینه تلاش کنند.

کامران بهرامیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : یکی از مصداق های تحقق حقوق شهروندی مسئولیت اجتماعی یا به تعبیری جامعه پذیری است و این موضوع با شیوع کرونا در کشور از اهمیت ویزه ای برخوردار شده است.

وی به نقش رسانه ملی در ماندن افراد در منازل خود اشاره کرد و اظهارداشت : اگر صدا و سیما بتواند با پخش برنامه های جذاب و دیدنی مخاطبان خود را در خانه نگه دارد گام بزرگی در مهار و کنترل کرونا انجام داده است.

بهرامیان خاطر نشان کرد : پخش فیلم های کمدی خارجی آن هم به صورت سیاه و سفید یا سریال های قدیمی داخلی برای مخاطب جذابیت ندارد و آنها را خانه گریز می کند.

به گفته کارشناس امور اجتماعی ، در روزهای اخیر شاهد بودیم که رسانه ملی از یکسو مردم را از سفر کردن به شمال کشور باز می دارد و از سوی دیگر با پخش تیزرهایی از آزاد راه تهران – شمال آنها را به مسافرت رفتن ترغیب می کند که می بایست یک تجدید نظری در این زمینه صورت گیرد.

وی یادآور شد : باید برای نگه داشتن افراد در منازلشان برنامه داشت و صرف اینکه از آنها خواسته شود در این تعطیلات بلند مدت در خانه بمانند و سفر نکنند نمی تواند راهکار مناسبی در این زمینه باشد.

جاده بسته است

بر اساس تصمیم ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا ، تمامی مسیرهای ورودی مازندران بر روی مسافران و افراد غیربومی بسته شده و در حال حاضر فقط خودروهای حامل سوخت و مواد غذایی اجازه ورود از مبادی مازندران را خواهند داشت.

قرارگاه پدافند زیستی استان هم هرگونه چادرخوابی و برپایی کمپ در استان را ممنوع کرد و به شهرداران ، بخشداران ، دهیاران و سایر دست اندرکاران ذیربط هشدار داد که اجازه هیچ گونه برپایی چادر و کمپ را ندهند و در صورت مشاهده تخلف دستگاه قضایی و نیروی انتظامی با آنها برخورد خواهند کرد.

همچنین اقامتگاههای رسمی و غیررسمی استان مانند هتل ها ، مهمانپذیرها ، مدارس و مهمانسراها هم در هفته نخست شیوع کرونا در مازندران تعطیل شده که می تواند از گسترش شیوع کرونا در استان جلوگیری نماید.

امکانات نداریم ، نیایید

فرماندار ویژه شهرستان تنکابن واقع در غرب مازندران از مسافران و گردشگران خواست تا از سفر کردن به این استان جدا خودداری کنند چرا که سرانه و تجهیزات درمانی جوابگوی نیاز منطقه نیست.

سید امیر حسینی جو در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : این شهرستان در شرایط عادی هم با کمبود سرانه فیزیکی درمان و تجهیزات درمانی و پزشک متخصص روبرو است که در شرایط ویژه این مشکل به مراتب تشدید شده و جوابگوی نیاز مردم نیست.

وی اظهار داشت : با توجه به این کمبودها بسیاری از بیماران شهرستان در طول سال به مراکز استان های همجوار یا پایتخت اعزام می شوند و اگر هموطنان در این شرایط به مازندران و بویژه غرب استان سفر کنند ، با مخاطره جدی از لحاظ شرایط درمانی مواجه خواهند شد.

حسینی جو با تاکید از عموم هموطنان درخواست کرد تا برای حفظ جان خود و خانواده شان حسب اعلام وزارت بهداشت به هیچ عنوان تا عادی شدن شرایط به این استان سفر نکنند.

تدبیر هوشمندانه مسئولان استانی در مهار و کنترل کرونا می تواند نوید بخش روزهای خوش برای مازندرانی ها باشد و باید آن را به فال نیک گرفت.