ارشد نظامی ارتش در آذربایجان‌شرقی و اردبیل گفت: نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی مستقر در منطقه در گندزدایی و ضدعفونی شهرهای استان‌های آذربایجان‌شرقی و اردبیل با ستاد پدافند زیستی و شهرداری‌ها همکاری می‌کنند.
امیرسرتیپ دوم ستاد عیسی میرزایی، روز دوشنبه در حاشیه بازدید از اقدامات بهداشتی و ضدعفونی در یگان های نیروی زمینی ارتش قرارگاه تاکتیکی حمزه سیدالشهدا(ع) در گفت و گو با خبرنگاران افزود: این اقدام توسط لشکر ۲۱ حمزه از طریق تیپ های ۱۲۱، تیپ ۴۱ مستقر در سراب و تیپ ۴۱ مستقر در قوشچی ارومیه در شهرهای تبریز، ارومیه، اردبیل، سراب و مرند با همکاری شهرداری ها انجام شده است.
به گزارش جارچی اخبار، به نقل از ایرنا، وی با بیان اینکه در شهرهای استان هرچقدر از ما نیرو خواسته اند وارد عمل شده و به آن ها کمک کرده ایم، اظهار داشت: در این زمینه نیروهای بهداشت و درمان نیروی هوایی، پدافند، هوانیروز، تیپ ۲۵، تیپ ۱۲۱ و خود این قرارگاه به این شهرها اعزام شده و با همکاری شهرداری ها با استفاده از وسایل آتش نشانی و دستگاه های ش.م.ر ارتش اقدام به ضدعفونی و گندزدایی مناطق و معابر شهری می کنند.
فرمانده قرارگاه تاکتیکی حمزه سیدالشهدا(ع) گفت: در چندین مرحله نیز اقلام بهداشتی و ضدعفونی توسط نیروی زمینی تهیه و از طریق پشتیبانی ها برای مقابله با ویروس کرونا در مناطق محروم شهرها و خانه سامانی ها پخش شده است.
امیرسرتیپ دوم میرزایی، ادامه داد: آمار گروهان های بهداشت و درمان و جنگ نوین (ش.م.ر) نیروی زمینی ارتش به ۱۰۰ درصد رسیده و آموزش های لازم برای مواقع ضروری به آن ها ارایه شده است تا در صورت نیاز به کمک سایر دستگاه های ذیربط بشتابند.
وی با اشاره به تشکیل قرارگاه های پدافندی و جهادی برای مبارزه با ویروس کرونا در نیروی زمینی ارتش یادآوری کرد: پدافند زیستی در سطح درون سازمانی اقدامات مرتبط با کارهای مقابله با ویروس کرونا را در پادگان ها و قرارگاه جهادی مقابله با ویروس کرونا در سطح ارتش و نیروی زمینی را در سطح ملی انجام می دهد.
ارشد نظامی ارتش در آذربایجان‌شرقی و اردبیل گفت: از زمانی که اعلام شد که بیماری کرونا در قم شیوع یافته است ارتش و نیروهای چهارگانه آن وارد عمل شده و اقدامات خوبی انجام دادند و در راستای ایجاد قرارگاه پدافند زیستی در سطح نیروها، کل یگان های نیروی زمینی مستقر در منطقه استحفاظی اکنون پدافند زیستی دارند و اقدامات داخلی پادگان ها را انجام می دهند.
امیرسرتیپ دوم میرزایی، با تاکید بر اینکه شرایط پادگان ها با شرایط بیرون فرق می کند و نیاز است اقدامات و کنترل بیشتری در آن ها انجام شود، افزود: از همان روز اعلام خبر شیوع بیماری در ایران، ورود و خرج پادگان ها کاملا کنترل می شود و با استفاده از ۲ دستگاه نیروها از سطح فرماندهی تا پایین ترین سطح از نظر تب و اکسیژن خون تست می شوند.
وی اظهار داشت: اگر سربازی بالای ۳۷ درجه تب داشته باشد مدتی نگهداری می شود و چنانچه وضعیت تب آن به حالت عادی برگشت وارد پادگان شده و چنانچه شرایط آن بهتر نشود، ۲۴ تا ۴۸ ساعت نگهداری می شود و در صورت حاد شدن وضعیت وی با بیمارستان امام رضا و سینا تماس گرفته و فرد به بیمارستان منتقل می شود.
فرمانده قرارگاه تاکتیکی حمزه سیدالشهدا(ع)، لغو آموزش های یگانی در مناطق سرپوشیده، لغو تجمعات آموزشی و ضدعفونی ۲ بار در روز کل پادگان شامل آسایشگاه ها اماکن تحت خدمت، غذاخوری ها، آشپزخانه ها و سرویس های دستشویی را از دیگر اقدامات نیروی زمینی ارتش در منطقه اعلام کرد.

امیرسرتیپ دوم میرزایی، با بیان اینکه تعداد سربازان موجود در آسایشگاه ها به حداقل رسانده شده و به تعدادی از سربازان مرخصی داده شده است، افزود: سربازان متعهد هستند اگر یکی از اقوام آن ها مشکوک به بیماری کرونا باشند موضوع را اطلاع دهند تا تحت کنترل قرار گیرند.
وی یادآوری کرد: برای تمام کارکنان وظیفه وسایل ضدعفونی شده تهیه شده است و در تمامی بخش ها اقدامات ضدعفونی انجام می شود و کلاس های آموزشی با دعوت از پزشکان متخصص و کارشناسان مربوطه به نیروها تشکیل شده و تیم درمانی، پزشکان و پرستاران بیمارستان ارتش نیز آماده هستند در صورت نیاز به کمک عوامل بهداشت و درمان استان بیایند.
سرپرست بیمارستان امام علی (ع) ارتش جمهوری اسلامی تبریز نیز گفت: به محض ابلاغ ماموریت مقابله با ویروس کرونا از سوی سلسه مراتب فرماندهی و دانشگاه علوم پزشکی تبریز بلافاصله در این بیمارستان اقدام به تشکیل تیم های واکنش سریع شامل درمانی و اداری شد.
ساسان محسنی، افزود: تیم اداری شامل تیم های آموزشی، بازدید و گروهای جهادی برای تامین، تهیه و تولید اقلام محافظتی، داروها و سایر ملزومات لازم برای مقابله با ویروس کرونا اقدام کرد.
وی اظهار داشت: در تیم های آموزش، یگان های تحت امر توسط اکیپ های درمانی، آموزرشی و بازدیدی مورد بررسی قرار گرفتند و آموزش های لازم به نیروهای پادگان، عناصر بهداری و سایر بخش ها ارایه شد تا مشکلی در این زمینه بوجود نیاید.
سرپرست بیمارستان امام علی (ع) ارتش جمهوری اسلامی تبریز با بیان اینکه برابر بازخوردها از نظر بیماری کرونا مشکلی در پادگان وجود ندارد، گفت: از روز اول در بیمارستان امام علی در راستای اهداف جهادی نیروی زمینی محوری ارتش جمهوری اسلامی بلافاصله اقدام به تولید ماسک و لباس های حفاظتی برای کارکنان بیمارستان و بیماران مراجعه کننده شد تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود.
محسنی، عمده ترین اقدام این بیمارستان را ایجاد بخش ایزوله با ظرفیت ۲۰ تخت برای بستری بیمارانی دارای علایم حاد تنفسی اعلام کرد و ادامه داد: معاونت بهداشت بیمارستان با توجه به کمبود اقلام بهداشتی و ضدعفونی در جامعه اقداماتی برای تهیه، دپو اقلام و ضدعفونی روزمره بیمارستان انجام داد.
وی یادآوری کرد: اولین و مهمترین خط مقابله با ویروس کرونا رعایت بهداشت فردی از جمله شستشوی دست و عدم تماس دست با قسمت های چشم، دهان، بینی و گوش و پرهیز از اجتماعات است.
سرپرست بیمارستان امام علی (ع) ارتش جمهوری اسلامی تبریز از مردم خواست از حضور در اماکن و تجمعات به شدت پرهیز کنند چراکه سرعت انتقال این ویروس بسیار زیاد است و تمام وسایل مورد استفاده مانند گوشی موبایل و کارت بانکی که باعث سرایت این بیماری می شود را ضدعفونی کنند.
محسنی، همچنین از مردم خواست حتما در خانه ها که امن ترین مکان است، بمانند و تمام اصول بهداشتی و بهداشت مواد غذایی و تغذیه را رعایت کنند تا فعالان بهداشت و درمان که در خط مقدم مقابله با این بیماری قرار دارند، این ویروس را به زانو دربیاورند.