حدود یک هفته از شیب نزولی شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و این روند منجر به آغاز فعالیت اصناف و برخی مشاغل با رعایت فاصله گذاری اجتماعی و سپس فاصله‌گذاری هوشمند شد.
ناوگان حمل و نقل عمومی نیز در برخی شهرها به صورت کامل و در برخی شهرها به صورت محدود آغاز به کار کرد اما طبق مصوبه ستاد ملی کرونا، مقرر شد تمام پروتکل‌های بهداشتی و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در این ناوگان عملیاتی شود گرچه به اذعان برخی دست‌اندرکاران امر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در سیستم انبوه‌بر قابلیت اجرا ندارد.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل ازایرنا, در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد نیز ناوگان تاکسیرانی از ابتدا فعال بود اما ناوگان اتوبوسرانی و قطارشهری از اواخر سال گذشته تعطیل شد و با مصوبه اخیر شورای شهر، فعالیت محدود ناوگان اتوبوسرانی از ابتدای اردیبهشت آغاز شد که البته این آغاز با مخالفت‌هایی نیز روبرو بود و در عمل نیز عدم رعایت کامل فاصله‌گذاری اجتماعی در این ناوگان مشهود است.
عدم پروتکل‌پذیری سیستم انبوه‌بر
رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر مشهد گفت: سیستم‌ انبوه‌بر پروتکل‌پذیر نیست و این امر در ناوگان حمل و نقل عمومی تهران به خوبی مشهود است.
بتول گندمی افزود: فاصله‌گذاری در سیستم حمل ونقل عمومی نوعی بازی با کلمات است و احتمال شیوع دوباره ویروس کرونا را افزایش می‌دهد.
مجتبی بهاروند رییس کمیسیون حمل و نقل عمومی شورای اسلامی شهر مشهد نیز در مخالفت با فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی گفت: این ناوگان از کانون‌های اصلی شیوع ویروس کروناست و طی مدتی که فعالیت این ناوگان در مشهد متوقف بود نتیجه خوبی عاید شهر شد ولی ازسرگیری فعالیت آن در شرایط فعلی ریسک است.
با این همه فعالیت ناوگان اتوبوسرانی طی ۴۸ ساعت گذشته به صورت پنج ساعت در روز آغاز شده‌ است که البته در برخی مسیرها ازدحام در خطوط نیز وجود دارد.

اتوبوس‌ها و طرح فاصله گذاری اجتماعی

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: با مصوبه شورای اسلامی شهر مشهد از اول اردیبهشت ماه فعالیت ۲۷ خط شهری و ۱۸ خط حومه در ۲ نوبت صبح از ساعت ۶ تا هشت و ۳۰ دقیقه و عصر از ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه تا ساعت ۱۹ آغاز شده‌ است.
خلیل الله کاظمی با تاکید بر لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در استفاده از این ناوگان افزود: برای جلوگیری از تراکم مسافر، ناوگان خطوط شهری و حومه از ۶۴۴ دستگاه اتوبوس به هزار و ۱۲۵ دستگاه اتوبوس افزایش یافته است.
وی ادامه داد: در راستای رعایت فاصله‌گذاری مناسب میان مسافران در تمامی ایستگاه‌هایی که دارای سایبان هستند محل‌های نشستن یک در میان مسافران نشانه‌گذاری شده‌ و روی برخی صندلی اتوبوس‌ها نیز برای حفظ فاصله مناسب علامت نشستن ممنوع نصب شده‌ است.
وی از شهروندان خواست برای حفظ سلامتی خود از ایستادن یا نشستن در محل‌های نشانه‌گذاری شده خودداری و نکات بهداشتی را رعایت کنند.
کاظمی گفت: پایش روزانه وضعیت سلامت جسمانی اتوبوسرانان و مینی‌بوس رانان در ابتدا و انتهای خطوط و ارائه مشاوره پزشکی نیز انجام می‌شود.
وی افزود: در این مدت تمام کارکنان با استفاده از دستگاه تب سنج پایش سلامت می‌شوند و بسته ‌بهداشتی شامل ماسک، محلول ضدعفونی کننده و دستکش نیز در اختیار اتوبوسرانان و مینی بوس‌رانان قرار گرفته است.

حدود ۸۲ هزار تراکنش در اتوبوسرانی
سخنگوی سازمان اتوبوسرانی مشهد نیز از انجام ۸۲ هزار تراکنش در ناوگان اتوبوسرانی طی ۲۸ ساعت گذشته خبر داد و گفت: با آغاز به کار محدود ناوگان اتوبوسرانی از اول اردیبهشت ماه ۲۷ خط شهری و ۱۸ خط حومه فعال شده‌ است.
عباس اتحادی افزود: در اولین روز فعال شدن این ناوگان حدود ۶۸ هزار تراکنش انجام شد اما در روز دوم اردیبهشت این میزان ۲۰ درصد افزایش یافت.
وی ادامه داد: این میزان جابه‌جایی معادل ۳۰ درصد جابه‌جایی در مدت مشابه پارسال است.

وی گفت: به رغم علامت گذاری در صندلی‌های ایستگاه‌ها و ناوگان اتوبوسرانی، نسبت به استقرار ناظر در ایستگاه‌های پرتراکم اقدام شده تا ضمن بررسی مسافران داخل ناوگان در صورت مشاهده تراکم مسافر، نسبت به تقویت ناوگان اقدام گردد.
مدیر روابط عمومی سازمان اتوبوسرانی مشهد افزود: ضدعفونی تمام ناوگان اتوبوسرانی در ابتدا و انتهای خطوط و توقفگاه‌های شبانه نیز انجام می‌شود اما شهروندان باید تا حد امکان از لمس صندلی‌ها و میله‌ها و نشستن بر روی قسمت‌های علامتگذاری شده سایبان‌ها و صندلی‌ها خودداری کنند و در صورت مشاهده ازدحام داخل ناوگان از ایستادن داخل اتوبوس اجتناب کنند و با کمی صبر منتظر اتوبوس بعدی باشند.

وی ادامه داد: نیازمند همراهی شهروندان در اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در این ناوگان هستیم و بدون همراهی آنها این طرح به خوبی اجرا نخواهد شد.
رادیو اتوبوس

اتحادی همچنین با اشاره به اجرای طرح رادیو اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی، گفت: یکی از اقدامات مهم به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، افزایش سطح آگاهی عمومی در زمینه رعایت نکات پیشگیرانه و بهداشتی است و با توجه به استفاده عموم مردم از خدمات سازمان اتوبوسرانی، رادیو اتوبوس با هدف فرهنگ سازی و افزایش اطلاعات عمومی برای مقابله با ویروس کرونا فعال شده است.
وی افزود: در این طرح روش‌های مقابله و پیشگیری از کرونا در اتوبوس‌ها پخش می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین داخل اتوبوس‌ها پوسترهای آموزشی و بهداشتی نصب شده است و پرداخت بهای خدمات نیز فقط از طریق “من کارت” صورت می‌گیرد.
نقض فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها
فعالیت تاکسی‌ها با شیوع ویروس کرونا در مشهد همچنان ادامه یافت و این ناوگان با تعطیلی مواجه نشد اما تاکسیرانان ملزم به اجرای پروتکل‌های بهداشتی شدند که برخی از آنها به این پروتکل‌ها پایبند هستند و برخی نیز بی تفاوت به دستورالعمل‌ها نسبت به جابه‌جایی مسافر اقدام می‌کنند.
یکی از شهروندان در خصوص نحوه اجرای پروتکل‌های بهداشتی توسط ناوگان تاکسیرانی به خبرنگار ایرنا گفت: برخی از رانندگان به خوبی دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند اما بیشتر تاکسی‌های خطی به پروتکل‌ها پایبند نیستند.
آذر عباسپور افزود: بسیاری از رانندگان از ماسک و دستکش استفاده نمی‌کنند و به سیستم پرداخت الکترونیکی نیز مجهز نیستند.
وی ادامه داد: همچنین رانندگانی که طبق دستورالعمل فقط ۲ نفر در صندلی عقب سوار می‌کنند، کرایه نفر سوم را از آن ۲ نفر اخذ می‌کنند.
وی گفت: در صورت اعتراض به افزایش کرایه نیز با برخورد نامناسب راننده مواجه می‌شویم.
ابلاغ طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به تمام تاکسیرانان
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: پروتکل‌های اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی به همه تاکسیرانان ابلاغ شده و ضدعفونی ناوگان نیز به صورت مستمر انجام می‌شود.
احمد محبی افزود: همچنین برای پیشگیری از خطر ابتلای تاکسیرانان و مسافران به ویروس کرونا، صندلی راننده با کاور از قسمت مسافران جدا شده و تاکسیرانان مجوز سوار کردن سه مسافر را دارند.
وی ادامه داد: ضدعفونی تاکسی‌های اطراف حرم مطهر رضوی، توزیع محلول ضدعفونی و اقلام بهداشتی بین تاکسیرانان و ضدعفونی و مه‌پاشی دوره‌ای ناوگان از دیگر اقدامات این سازمان در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کروناست.
دریافت کرایه اضافه ممنوع است
مدیرعال سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد در خصوص دریافت وجه اضافه توسط برخی تاکسیرانان در قبال سوار کردن ۲ مسافر به جای سه مسافر نیز گفت: دریافت هر گونه وجه اضافه باید براساس مصوبه شورای شهر و بخشنامه سازمانی باشد که تاکنون هیچ بخشنامه‌ای در این خصوص نداشته‌ایم.
وی افزود: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف و دریافت وجه اضافی توسط تاکسیران، موضوع را از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ اعلام کنند تا به سرعت رسیدگی و برخورد شود.
وی ادامه داد: کاهش درآمد تاکسیرانان دلیل بر افزایش خودسرانه نرخ کرایه نیست.
محبی گفت: برای افزایش رفاه تاکسیرانان اقداماتی صورت گرفته که تمدید چهار ماهه پروانه بهره برداری و دفترچه تاکسیرانی از آن جمله است، همچنین برای افزاد واجدد شرایط نیز سبد معیشتی در نظر گرفته‌ شده‌ است.

پنج راننده تاکسی مشکوک به کرونا
مدیر روابط عمومی سازمان تاکسیرانی مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از شناسایی پنج راننده مشکوک به کرونا در این ناوگان خبر داد.
همایون محمدیان افزود: این افراد تحت درمان قرار گرفته و بهبود یافته‌اند اما یک تاکسیران ۶۰ ساله مشکوک به کرونا با بیماری قلبی، جان خود را از دست داده‌ است.

پرداخت الکترونیکی
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهرداری مشهد از تلاش برای الکترونیکی کردن سیستم پرداخت این ناوگان خبر داد و گفت: الکترونیکی کردن پرداخت کرایه تاکسی از پارسال در دستور کار قرار گرفت و دراین راستا تاکنون ۹ هزار دستگاه تاکسی به سیستم پرداخت الکترونیکی از طریق کیوآرکد که به سادگی قابل نصب بر روی گوشی تلفن‌های همراه است، مجهز شده‌اند و ما بقی تاکسی‌ها نیز به زودی مجهز به این سیستم خواهند شد.
مدیرعامل سازمان فناوری ارتباطات و اطلاعات شهرداری مشهد نیز گفت: استفاده از پول نقد و حتی کارت بانکی، یکی از راه‌های انتقال بیماری کرونا به‌ شمار می‌رود.
محمدجواد رجائیان افزود: اپلیکیشن پرداخت “تاپ” از راه‌هایی است که شهرداری برای پرداخت شهروندان طراحی کرده‌ است.
وی ادامه داد: پرداخت بهای خدمات تاکسی، اتوبوس و قطارشهری از این طریق، ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای کاهش تماس با اشیای آلوده است.
وی گفت: در این روش تنها با استفاده از گوشی تلفن همراه و اسکن کیو.آر.کد، وجه استفاده از خدمات پرداخت می‌شود، همچنین از اپلیکیشن “کیپاد” نیز برای پرداخت کرایه قطارشهری و خطوط اتوبوس‌های بی.آر.تی استفاده می‌شود.

به گفته رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تا دیروز (چهارشنبه) ۸۵ هزار و ۹۹۶ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و تعداد جان باختگان کرونا در کشور نیز به پنج هزار و ۳۹۱ نفر رسید.