رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اول دی امسال از طریق تماس تلفنی مردم منطقه و ارسال عکس از تلف شدن یک قلاده پلنگ ماده در نزدیکی روستای زوم از توابع شهرستان سروآباد اطلاع پیدا کردیم.

حیدر ویسی با بیان اینکه از آنجا که هیچ نشانه‌ای مبنی بر زخمی شدن و همچنین تلف شدن آن با سلاح شکاری وجود نداشت، برای بررسی بیشتر لاشه آن به سنندج منتقل شد، افزود: در کالبدشکافی انجام شده در سنندج هم دلیل تلف شدن مشخص نشد به همین دلیل نمونه‌برداری از لاشه انجام و به آزمایشگاه محیط زیست در تهران ارسال شد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش حفاظت محیط زیست کردستان یادآور شد: براساس آزمایش‌های انجام شده مشخص و تایید شد که این قلاده پلنگ ایرانی در سروآباد براثر مبتلا شدن به بیماری هاری تلف شده است.

ویسی اضافه کرد: با همکاری مرکز بهداشت و دامپزشکی استان کردستان مردم و دام‌های موجود در روستای زوم و محلی که لاشه این پلنگ پیدا شده بود، بررسی و آزمایش لازم روی آنها انجام و در صورت لزوم واکسن هم برای برخی تزریق شد و جای هیچ گونه نگرانی در ارتباط با انتقال ویروس بیماری هاری نیست.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, کردستان دارای پنج منطقه حفاظت شده شامل منطقه چلچمه و سارال، منطقه حفاظت شده بیجار با وسعت ۳۲ هزار هکتار، منطقه بدر و پریشان قروه با وسعت ۴۳ هزار هکتار، منطقه حفاظت شده شاهو و کوسالان با وسعت ۵۷ هزار هکتار و منطقه عبدالرزاق سقز با وسعت ۳۹ هزار هکتار و پناهگاه حیات وحش زریوار با وسعت سه هزار هکتار و چندین منطقه شکار ممنوع است که این استان را در زمره منحصربفرد ترین نقاط کشور به لحاظ تنوع گونه‌های جانوری و گیاهی قرار داده است.