ابوطالب سرابیان روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ما افزود: متاسفانه پس از تبدیلطرح فاصله‌گذاری اجتماعی‌ به فاصله گذاری هوشمند استفاده از ماسک توسط مردم در مناطق پرتردد و رعایت فاصله فیزیکی در مناطق حاشیه به ویژه در روستاهای پرجمعیت چسبیده به کلانشهر مشهد کمتر مورد توجه قرار گرفته است که همین موضوع ممکن است طی هفته های آینده به افزایش شمار قربانیان ناشی از کرونا در این مناطق منجر شود.

وی ادامه داد: بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مشهد تا پیش از آغاز فاصله گذاری هوشمند، بخش مرکزی نسبت به میزان جمعیت خود در مقایسه با دو بخش رضویه و احمدآباد و شهر مشهد دارای کمترین میزان ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از آن بوده است که این موفقیت در سایه همکاری مردم در دوران تعطیلات و فاصله‌گذاری اجتماعی و خانه نشینی مردم در روستاها به دست آمده است.
به گزارش جارچی اخبار و به نقل ازایرنا, بخشدار مرکزی مشهد گفت: برای تشویق مردم به رعایت مسائل بهداشتی در دوره فاصله گذاری هوشمند طرح‌های جدیدی از هفته آینده در این بخش به ویژه در روستاهای پرجمعیت چسبیده به مشهد اجرا خواهد شد.

۲۰ روستای بزرگ یا در اصطلاح اَبَرروستا با ۱۱۴ هزار نفر جمعیت و سیمایی شهری و ساختمان‌هایی چند طبقه در حریم مشهد و چسبیده به آن قرار دارد.

مطابق سرشماری سال ۹۵ جمعیت روستاهای”گرجی سفلی” با ۱۵ هزار و ۱۶۳ نفر، “دهرود” با ۱۱ هزار و ۸۶۹ نفر، “کشف” با ۱۱ هزار و ۴۵۹ نفر، “دوست آباد” با هشت هزار و ۹۲۹ نفر، “منزل آباد” با هشت هزار و ۵۲۰ نفر و “زرکش” با هشت هزار و ۲۰۰ نفر جمعیت از جمله ابر روستاهایی هستند که با سیمایی کاملاً شهری در حریم مشهد قرار دارند و بقیه این روستاها نیز به طور متوسط حدود سه هزار نفر جمعیت دارند.

بخش مرکزی مشهد ۲۲۵ آبادی دارد که از این تعداد، ۱۸۶ مورد روستا و دارای دهیاری است و از این تعداد، ۹۲ روستا در حریم کلانشهر مشهد واقع شده است.

شهرستان مشهد با ۳.۵ میلیون نفر جمعیت و ۹ هزار و ۸۱ کیلومتر مربع مساحت متشکل از سه بخش مرکزی، احمد آباد و رضویه، ۱۱ دهستان و ۳۵۷ روستاست.

کلانشهر مشهد نیز با ۳۵۰ کیلومتر مربع مساحت و سه میلیون نفر جمعیت در بخش مرکزی این شهرستان واقع است.