محسن حاجی‌میرزایی روز پنجشنبه در آیین بهره‌برداری از مدارس آسیب دیده از سیل، برچیده شدن مدارس خشتی – گلی و جمع‌آوری بخاری‌های نفتی غیراستاندارد گلستان اظهار داشت: رفع کامل این مشکلات نیازمند کمک های بیشتر خیرین است که برای رسیدن به این هدف، دایره فعالیت خیرین آموزش و پرورش گسترش یافته تا با بهره گیری از توان این افراد کمبودهای آموزشی کشور جبران شود.

وی ادامه داد: روز گذشته خیرین مدرسه ساز پرداخت مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال را برای ایمن‌سازی مدارس کشور تقبل کردند و دولت نیز به همین میزان اعتبار به این بخش اختصاص داد تا با استفاده از آن تا سال آینده همه مدارس کشور ایمن شود.

وی اضافه کرد: خیرین سهم بزرگی در پیشرفت و مدرسه‌سازی کشور دارند و به دلیل تامین کسری فضای آموزشی و ترویج فرهنگ مسئولیت‌پذیری و روحیه خدمت‌گذاری و همدردی با مردم شایسته تحسین و تقدیر هستند.

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به سیل امسال کشور به خصوص گلستان اشاره کرد و گفت: در این استان ۴۵۴ واحد آموزشی دچار آسیب و خسارت شد که تعمیر مدارس نیازمند مرمت به پایان رسیده و ساخت ۲۰ واحد تخریب شده نیز آغاز گردید.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: علاوه بر آن، ۵۲ مدرسه به طور کامل تعمیر اساسی شده و تجهیزات ۱۲۸ مدرسه که دچار خسارت شده بود، تامین گردید.

وی یادآور شد: یکی از سیاست‌های عمرانی آموزش و پرورش ساخت مجتمع‌های آموزشی بزرگ است، زیرا اعتقاد داریم کیفیت آموزش، برخورداری از امکانات و تجهیزات در همه حوزه‌ها و بخش‌ها و حضور معلمین خبره و باتجربه در مدارس بزرگتر امکان‌پذیر است.

احسان گوهری‌راد مدیرکل آموزش و پرورش گلستان هم در این مراسم گفت: با وجود تمامی سختی‌ها، مشکلات و مساعی ایجاد شده ناشی از سیل، تمامی مدارس استان در نخستین روز سال تحصیلی جدید بازگشایی شد و تنها چند مدرسه فعالیت خود را از ۱۷ مهر ماه سال جاری آغاز کردند.

استاندار گلستان هم در این مراسم با اشاره به اینکه در سیل ۲۴ مدرسه استان به طور کامل تخریب شد گفت: عملیات ساخت ۲۰ مدرسه آغاز شده و احداث چند مدرسه باقیمانده دیگر هم به زودی آغاز می شود.

هادی حق شناس اظهار داشت: در گلستان از ۱۵ هزار کلاس درس، ۲۵۰۰ کلاس غیردولتی و مابقی دولتی هست که ۴۰ درصد آنها معادل ۴۵۰۰ کلاس نیازمند مقاوم‌سازی و ایمن‌سازی است.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا: در این مراسم مدرسه ۳ کلاسه شهدای بانک ملی روستای آی‌تمر گنبدکاووس با ۳۰۵ مترمربع زیربنا و اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال و مدرسه ۲ کلاسه خیرساز حاجیه جمال‌لیوانی مراوه‌تپه با ۱۱۷ مترمربع زیربنا و ۹ میلیارد ریال اعتبار که بر روی ویرانه های مدارس خشتی – گلی ساخته شده بود به طور متمرکز افتتاح و پایان رسمی فعالیت مدارس خشتی گلستان اعلام شد.

همچنین در این مراسم به طور نمادین بخاری‌های نفتی غیراستاندارد ۴۴۰ کلاس درس گلستان با تجهیز کلاس های درس به بخاری های گازی جمع‌آوری شد.

وزیر آموزش و پرورش شب گذشته وارد استان گلستان شد و ضمن استقبال از سوی استاندار این استان، با آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان دیدار و با حضور در مزار شهدای گمنام مرکز استان به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

حاجی‌میرزایی پس از حضور در مراسم صبح امروز در گرگان، برای افتتاح درمانگاه فرهنگیان در شرق گلستان به گنبدکاووس سفر کرد و قرار است بعد از این مراسم با حضور در روستاهای آق‌قلا از مدارس سیل زده این شهرستان بازدید و ۲ مدرسه روستایی را افتتاح کند.

همچنین عصر امروز با حضور وزیر آموزش و پرورش عملیات ساخت هنرستان کشاورزی روستای آلوکلاته گرگان آغاز شده و پس از آن وزیر آموزش و پرورش در جلسه شورای معاونین و مدیران آموزش و پرورش گلستان شرکت خواهد کرد.