رضا رحمانی روز پنجشنبه در آیین افتتاح سه طرح شرکت مس ایران در مجتمع مس خاتون آباد شهربابک که به صورت ویدئو کنفرانس با حضور رییس جمهوری برگزار شد، اظهار داشت: پس از افتتاح بزرگترین واحد آلومینیوم در هفته های قبل، امروز شاهد طرح های توسعه مس در استان کرمان هستیم.
به گزارش جارچی اخبار به نقل از ایرنا, وی اظهار داشت: بر اساس برنامه های دولت امسال هفت محور تعریف شده و سال گذشته انقلاب معدنی در کشور آغاز شد و ذیل محور توسعه معادن محورهای ازجمله اجرای نقشه راه، نوسازی و تجهیز معادن، فعال سازی معادن کوچک و اکتشاف را امسال دنبال می کنیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه امسال اکتشاف اولویت بخش معدن است، اظهار داشت: طرح های بزرگ امسال بیش از ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی دارند.

وی بیان داشت: کشور ما برنامه معدن و صنایع معدنی را با تاکید مقام معظم رهبری و دولت جدی گرفته و اکتشافات سال گذشته، به اندازه کل اکتشافات کشور تاکنون بوده است و این امر نشان می دهد جایگاه معدن کشور شکوفا خواهد شد.

رحمانی تصریح کرد: کشور ایران اکنون ۶۸ نوع ماده معدنی دارد که جایگاهی ویژه ایجاد کرده و در این زمینه جزو ۱۰ کشور برتر دنیا قرار داریم.

وی افزود: دولت با بهره گیری امکانات معدنی، نسبت به توسعه این صنایع فعال است و امروز خوشبختانه بسیاری از دانش های دنیا را کسب و بومی سازی کردیم و کشور از واردکننده به صادر کننده تبدیل شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه سال گذشته ۴۷۰ میلیون تن استخراج انواع مواد معدنی داشتیم که ۳۵ درصد آن مربوط به فلزات بوده است، افزود: برنامه امسال ۵۰۰ میلیون تن برنامه ریزی شده است.

رحمانی یکی از دلایل رشد استخراج مواد معدنی را توسعه بخش مسکن ذکر کرد و ادامه داد: در راستای فرمایشات رهبر معظم انقلاب و رییس جمهوری و کمک همه ارکان دولت از سال های گذشته اقدامات خوبی در بخش معدن آغاز شده و امروز معادن ضمن تامین نیاز ارزی خود، به بخش های دیگر کمک می کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد:بخش معدن سال گذشته با استفاده از تهاتر، علاوه بر تامین ارز حاصل صادرات و نیازهای خود، نیاز بخش های دیگر اقتصاد کشور را تامین کرد.

وی تصریح کرد: فولاد، مس آلومینیوم به سختی تحریم شد و با جدیت در ساخت داخل، مس امروز پیشرفت های خوبی دارد.

وی افزود: ذخایر مس با وجود اکتشافات سه برابر گذشته شده و این اکتشافات علاوه بر کرمان و آذربایجان شرقی در استان های سیستان و بلوچستان و یزد و خراسان کشف شده است.

رحمانی تصریح کرد: اکتشافات مس موجود در سیستان و بوچستان نویدی برای آینده مردم این استان است و در این زمینه دولت کنسرسیومی از ۱۱ شرکت تشکیل داده و اکتشافاتی انجام داده است.

وی گفت: اکتشافات سنگ آهن ذخیره این فلز را ۲ برابر گذشته کرده و برنامه بلند مدت برای اکتشافات تعریف شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: یکی از ایرادات اکتشافات کشور عمقی نبودن آن است که در این خصوص تجهیزاتی نیاز داریم که در حال تامین است.

وی عنوان کرد: سرمایه گذاری خوبی در سال های گذشته در حوزه صنایع معدنی شده و با برنامه پیش می رویم، و ظرفیت تولید فولاد، آلومینیوم و مس سه برابر مصرف و ۲ برابر نیاز داخلی تولید می کنیم.

رحمانی افزود: سال گذشته در صنایع مس و فولاد رکورد زدیم و هشت برابر نیاز فلز روی، ظرفیت و چهار برابر تولید می کنیم و اکنون در تامین نیازهای داخلی مشکلی نداریم و صادرت انجام می شود.

وی بیان داشت: در ۷ سال گذشته روند صادرات مواد خام نزولی بوده که علت عمده آن قوانین مناسبی در از نقطه وضع عوارض تا اقدامات وضع کردیم و زنجیره های تولید را تکمیل کردیم.

کاهش خام فروشی معادن

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در فاصله سال‌های ۸۶ تا ۹۴ بین ۲۰ تا ۲۳ میلیون تن سنگ آهن از کشور صادر می شد که سال گذشته این آمار به ۶ میلیون تن رسید و امسال نیز احتمالا به نصف می رسد.

وی ادامه داد: خام فروشی را کاهش دادیم و مواد معدنی را با ارزش افزوده بالا به تولید کشور اضافه کردیم و سال گذشته ۹ میلیارد دلار انواع مواد معدنی را صادرات و ارز خود و بخشی از واحدها را تامین کردیم و در حوزه صنایع معدنی باید اکتشاف را برای سال های آینده جدی بگیریم.

رحمانی تصریح کرد: سال گذشته اطلاعیه بین شرکت ها دادیم که معادن کوچک را فعال و کنستانتره تولید کنند و با قیمت روز با آنان قرارداد می بندیم و مردم در این حوزه سرمایه گذاری کنند.

وی افزود: واگذاری پهنه های شرکت مس و سازمان زمین شناسی در برنامه است و امسال در حوزه واگذاری نیز انقلابی داشتیم.

وی بیان داشت: سال گذشته در حوزه معادن و صنایع معدنی عمدتا در مناطق محروم و کمتر برخوردار چند سیاست را ابلاغ کردیم از جمله شرکت ها حساب های مالی را به مناطق معدنی ببرند و جذب نیرو به خصوص غیر متخصص از همان منطقه باشد و تامین مواد اولیه باید از استان باشد که این امر آشتی معدن با اهالی مناطق معدنی محسوب می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: ۱۹۴ پهنه معدنی را تا سال گذشته در کشور واگذار کردیم و مناطق امیدبخش را معرفی کردیم لذا امیدواریم جهش تولید محقق شود.

به گزارش ایرنا، در جریان مراسم امروز که با حضور استاندار و دیگر مسئولان کرمان برگزار شد، طرح های توسعه مس شهربابک از جمله کارخانه اسید سولفوریک خاتون آباد، کارخانه اکسیژن خاتون آباد و انبار کنستانتره جدید با دستور رییس جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس در استان کرمان به بهره برداری رسید.